tips voor een goede travers rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

tips voor een goede travers rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:21

Heey,,

Ik rijd met mijn merrie thuis ongeveer op M1 niveau. Ze heeft de appuyementen & schouder binnenwaarts onder de knie maar de travers lukt maar niet ..?
Ik krijg een keer per week prive dressuurles van een uur en in de les oefenen we de travers ook maar we zijn er net mee begonnen dus zijn we hier nog niet zo ver mee. Tuurlijk hoef ik niet direct resultaat te zien, dat vraag ik niet van mijn paard. Het is een leerproces maar de fout ligt bij mij.
Dus iemand tips die kunnen helpen ?
Ik oefen de travers momenteel op de binnenhoefslag, neem binnenstelling, begrens haar met mijn binnenbeen en probeer haar achterhand met mijn buitenbeen van de binnenhoefslag te brengen maar het lukt niet echt .. :+
Ze loopt wel mooi verzameld, nageefelijk en actief vanuit de achterhand, daar ligt het probleem niet.

Wie helpt me ? :o

DendroFleur

Re: tips voor een goede travers rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:27

Ik plaats mijn binnenhand tegen de hals, neem dus niet echt binnenstelling omdat hij dan van voor al buigt. Terwijl hij juist zijn rug moet buigen. Daarbij zelf met je bovenlijf recht blijven, je heupen gaan mee met de heupen van het paard.
Ik begrens dus eigenlijk met mijn binnenhand de schouder maar weet zelf ook niet of dit de juiste manier is. Rij zelf ook net M1 dus ben ook benieuwd naar de overige reacties.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:29

Ik ben begonnen met eerst gewoon de achterhand naar binnen zetten dus zonder stelling eerst het principe snappen van de achterhand naar binnen.
En eerst bevestigd hebben in stap dan pas gaan draven en vanuit daar stelling gaan vragen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:40

Ik vind het raar dat je paard wel kan appuyeren, maar geen travers kan? Dat is dezelfde oefening, alleen dan op de diagonaal.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:44

Niisj schreef:
Heey,,

Ik rijd met mijn merrie thuis ongeveer op M1 niveau. Ze heeft de appuyementen & schouder binnenwaarts onder de knie maar de travers lukt maar niet ..?
Ik krijg een keer per week prive dressuurles van een uur en in de les oefenen we de travers ook maar we zijn er net mee begonnen dus zijn we hier nog niet zo ver mee. Tuurlijk hoef ik niet direct resultaat te zien, dat vraag ik niet van mijn paard. Het is een leerproces maar de fout ligt bij mij.
Dus iemand tips die kunnen helpen ?
Ik oefen de travers momenteel op de binnenhoefslag, neem binnenstelling, begrens haar met mijn binnenbeen en probeer haar achterhand met mijn buitenbeen van de binnenhoefslag te brengen maar het lukt niet echt .. :+
Ze loopt wel mooi verzameld, nageefelijk en actief vanuit de achterhand, daar ligt het probleem niet.

Wie helpt me ? :o

Hoe rijd je appuyementen als je de travers niet onder de knie hebt??
Een appuyement komt uit de travers, niet andersom..
De fout ligt bij jou, zeg je, wat doe je dan verkeerd? Zit je wel met je gewicht op het juiste been?
Als je geen reactie krijgt op je hulp, dan is je paard niet voldoende aan je been, of je werkt haar onbedoeld tegen met je zit, of je hebt haar niet goed uitgelegd wat je bedoelt met je hulp.
Kun je iets meer vertellen over wat je paard wel doet als je de travers in wilt zetten?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:03

Ja, de appuyementen lukken gewoon wel, deze zijn geen enkel probleem. Ik rijd de appuyementen op de middenlijn, op de diagonaal hebben we het nog niet geprobeerd. Daarbij vraag ik linker-stelling en duw haar met mijn binnenbeen opzij of omgekeerd. Dat lukt.
Ik krijg haar achterhand gewoon niet van de hoefslag afgeduwd, het is net alsof ze aan de hoefslag plakt. Daarom ook dat ik binnenhoefslag ben gaan nemen maar dan doet ze hetzelfde. Verder reageerd ze net wel goed op het been, alleen bij die oefening niet wanneer ik haar met mijn buitenbeen haar achterhand van de hoefslag probeer te krijgen. Ik denk dat ze het niet helemaal snapt ...maar hoe los ik dat dan op ..?
Als ik haar achterhand er toch af krijg, dan krijg ik geen reactie meer op mijn binnenbeen en begint ze te appuyeren ..
Ik heb het gevoel dat het misschien teveel ineens is voor haar en dat we een stapje terug moeten nemen ..
Ik hoorde ook altijd dat je de appuyementen uit de travers rijd maar mijn instructrice is eerst begonnen met het appuyeren .. :?
Verder vind ik de travers zelf ongeloofelijk moeilijk en ik weet dat ik recht moet blijven zitten maar soms durf ik wel eens automatisch meekantelen en dan werk ik haar idd tegen..

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:07

Appuyementen komen uit de schouderbinnenwaarts...

(Zegt mijn instructeur en die is héél erg ervaren)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:25

Ik moet inderdaad voor het appuyeren (wat ik maar een enkele keer gedaan heb) eerst op de middenlijn schoudervoor zetten en dan pas zijwaarts gaan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:41

Ligt er net aan hoe je paard het appyement aanpakt ik ben ook net de appyementen bezig en als je paard zijn achterhand vanaf het begin niet goed meeneemt kan je eerst een paar pasjes travers doen en als ze de voorhand niet goed meeneemt kan je eerst een pasje schoudervoor doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:44

ik heb vandaag op een concour adelinde gezien,
die gaf een clinic over de travers,...

zij gaf als goede tips dat je het paard niet moet inkrimpen
en goed aan het been moet houden. Ook moest je met
het trainen eerst beginnen met een volte en dan hem voor
iets meer sluiten en hem wat zijwaarts laten draaien met je
buitenbeen en handen iets gelijk houden...ERG leerzaam
maar als je het eenmaal snapt is het eenmaal een kwestie van
aan het been houden én laten wachten!!!

veel succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:37

heb je je buitenteugel er wel goed bij?

Als ze niet begrijpt dat ze opzij moet, dan moet je dat stap voor stap opbouwen, inderdaad kan het helpen om dan vanuit de volte dat te doen. Stap op een volte en doe dan je buitenbeen naar achteren en probeer de kont naar binnen te duwen, 1 stapje goed=belonen. Het buitenachterbeen komt dan in het spoor van het binnenvoorbeen (of daar in de buurt)
Dan de achterhand weer op de volte zetten en rustig doorstappen.

Van 1 stapje ga je naar 2 stapjes, van stap ga je dan naar draf, van de volte naar de rechte lijn etc.

Let op de positie van je been als je de hulp geeft. Bv. 5 cm naar achteren is hulp voor travers, 10 cm naar achteren betekent appuyeren en dat altijd, wees duidelijk. Als ze wil appuyeren, stel je haar recht en rijd je voorwaarts. Daarna rustig opnieuw proberen, ze is waarschijnlijk wat in de war omdat ze eerst het appuyement heeft geleerd.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 22:01

Heel erg bedankt voor de goede tips allemaal ! Ik kan weer wat gaan oefenen :D
En Agnes, heel erg bedankt voor de goede toelichting ! Je zegt daar nog iets waar het zeker wel aan kan liggen ..mijn buitenteugel !! Daar heb ik steeds de neiging van die wat te los te laten ..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:04

Niisj schreef:
Heel erg bedankt voor de goede tips allemaal ! Ik kan weer wat gaan oefenen :D
En Agnes, heel erg bedankt voor de goede toelichting ! Je zegt daar nog iets waar het zeker wel aan kan liggen ..mijn buitenteugel !! Daar heb ik steeds de neiging van die wat te los te laten ..

Als je dat doet, dan valt ze over de schouder weg. Resultaat is dan dat je geen buiging om je binnenbeen krijgt, geen travers krijgt maar een soort incorrecte schoudervoor. Dan heeft de oefening inderdaad geen nut.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:32

heee! ik zou als ik jou was eerst in de stap te oefenen met travers.. maak een volte 10 meter zodat je je stelling en de goede buiging al heb en vanuit die volte travers.. gaat zoveer makkelijker dan op een rechte lijn.. suc6!!!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:33

Ik zou juist niet vanuit een volte 10 meter beginnen. In de travers moet je paard eigenlijk 2 dingen. Hij moet zijwaarts, scharen dus, en hij moet buigen. Gezien je M1 rijd lijkt me zo dat je paard los genoeg is om correct te buigen.
Toch blijken veel paarden te blokkeren op het in buiging zijwaarts gaan in de travers. Wat ik merk bij mijn paarden is dat vanuit de buiging van een volte 10 meter travers inzetten voor een paard dat het nog niet begrijpt of te zwaar is, of teveel gevraagd. Belangrijk is dat je dat als ruiter niet erg vind! Begin zelf vanuit rust, relax, stel jezelf geen doel wanneer het 'af' moet zijn, geef het paard de tijd.

Ik zou persoonlijk wel vanuit draf beginnen, in stap is het voor het paard makkelijker om of te blokkeren of zelfs staken als je doorduwt, ze zetten het lijf wat eerder vast. Daarnaast is het moeilijk om tact te bewaren. Dus gewoon lekker draven.

Ok stap voor stap:
Draaf in een iets langzaam arbeidstempo. Geen verzameling. Zorg dat je paard los is, nageeflijk, prettig aan je hand en been. Oefen de travers nadat je eerst een paar keer wijken of sb hebt gedaan.
Als je dan gewoon over de hoefslag rijd, vanaf A of C flink de hoek afsnijd, je komt dus schuin bij de hoefslag aan. Houdt je gewicht op je binnenkant, houd je handen naast elkaar en stil, buitenbeen eraan om de achterhand wat om te zetten, en laat m aan de voorkant maar iets tegen de hoefslag aanlopen. Wel prettig als je omheining hebt dan. Houdt hem enkele passen met de achterhand wat naar binnen, en zet hem recht! Niet recht laten vallen!
Belangrijk is dat je vooreerst geen stelling vraagt, geen buiging, en geen vier sporen, tenzij die dat al uit zichzelf doet.
Omdat je niet veel buiging vraagt is het makkelijker voor het paard zich te concentreren op jouw buitenbeen. En omdat je hem zelf weer rechtstelt, kan je hem rustig belonen voor de paar passen die hij al met de achterhand naar binnen liep.

Op deze manier kan je paard langzaamaan doorkrijgen wat je bedoelt, vraag je langzaamaan meer passen, en dan pas ga je werken aan de buiging! Omdat je scheef op de hoefslag aanrijd heb je niet zo snel het probleem dat hij met zijn achterhand aan de hoefslag plakt, en hoef je hem dus ook niet overdreven terug te duwen. Voordeel: meer rust en duidelijkheid.

Ik hoop dat het verhaal een beetje helder is, het is wat lang geworden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:59

als je appuyeren kan dan kan je ook traver,is het zelfde alleen het punt waar je naar toe kijk is anders
bij traver ga je bv van k naar h en bij appuyeren bv van k naar m, het is allebei traver op een rechte lijn(denk je maar eens in dat er een muur langs de diagonaal zit,dan loop je gewoon traver over de diagonaal