Overkruist?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclaiire

Overkruist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:52

Nou ik kom er nu echt niet meer uit. Zit hier tigtallen foto's te bekijken van zowel de goede als overkruist!

Het probleem is: Ik heb net een filmpje gekregen van een stalgenoot waarop Axel galopeerd. Hij vind de galop onwijs moeilijk, maar ondanks dat zijn we al ver vooruit gegaan. Maar... ik had het idee dat hij op het filmpje wel heel erg overkruisd zat?! Maar nu ik daar dus kort wat informatie over had gezocht, bleek dat weer niet het geval. Maar nu ik dus goede galopsprongen zie, ben ik weer helemaal aan het twijfelen.. :+

Snappen jullie het nog? Kort: Wie kan mij vertellen of dit paard in de juiste galop zit?
Foto's kwaliteit zijn slecht van filmpje af. En ojaa, mijn houding moeten we even achterwegen houden :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast heel erg bedankt om mij uit dit dilemma te helpen! :+

Alicia2u

Re: Overkruist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:52

Hij zit niet overkruisd, maar galopeerd in viertakt.

Normaal gesproken is de beenzetting in de linkergalop (die van de foto's) als volgt:
Rechtsachter, linksachter en rechtsvoor, linksvoor, zweefmoment.

Wat ik van de foto's kan zien is dat linksachter niet tegelijk gaat met rechtsvoor, maar dat het linkerachterbeen beduidend sneller is dan het rechtervoorbeen. Daarom ziet het er waarschijnlijk zo raar uit ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:41

Heb je misschien het flimpje nog? Kan je die uploaden?

Ik zit me blind de staren maar kan niet goed zien welk been bij welke kant hoort. Tijd voor een brilletje B-)

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 18:19

Jahwel mar ik krijg hem niet geupload via youtube. Hij staat wle op mijn hyves, maar heb geen idee of jullie dit dan kunnen zien?

Klik..

Filmpje is trouwens ook niet echt duidelijk hoor! :+

Verder Axel is een draver, dus het is erg moeilijk voor hem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:23

De bovenste foto is een raar moment, maar op de onderste twee foto's galoppeerd hij niet overkruist.
Misschien dat hij viertakt, dat voelt ook heel raar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:27

Ik ben het niet met de andere reacties eens. Op het filmpje is duidelijk te zien dat hij overkruist zit, geen viertakt. Dit kun je ook op de foto's zien. Op de tweede foto zie je het rechtervoorbeen voor grijpen, en het linker achterbeen.

Wat me verder nog opvalt, is dat je zelf heel gespannen zit en je benen afsteekt. Je drijft door de spanning in je bovenbenen extra veel aan, waardoor hij ook zo hard gaat. Probeer je bovenbenen meer te ontspannen, rechtop aan je zadel te blijven. Met laarzen aan heb je een betere beenligging.

Verder nog: hou het galopwerk kort, kleine stukjes galopperen. Springt hij goed aan, even doorgalopperen, en dan weer netjes terug naar de draf. Springt hij fout aan, meteen terug. Zodra hij doorheeft dat goed ook goed is, dan kun je het uitbreiden.

Succes!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:01

Mijns inziens zit dit paard inderdaad overkruist.
Er is in een goede galop geen moment dat alleen een eenzijdig benenpaar, dus linksvoor en linksachter tegelijkertijd aan de grond staan, terwijl de beide rechterbenen de grond niet raken.
En op de eerste foto is dat wel het duidelijke beeld.

@ Alicia2u: dit paard zit niet in de linkergalop, kijk maar naar de eerste foto, het rechtervoorbeen grijpt als verst naar voren, dus het is een rechtergalop, waarbij het rechterachterbeen wel als eerste aan de grond is gekomen, dus een overkruiste galop.

De beenzetting voor een correcte rechtergalop is: Linksachter, dan de diagonaal linksvoor-rechtsachter, dan komt linksachter weer los, dan komt rechtsvoor aan de grond, de diagonaal linksvoor-rechtsachter los, rechtsvoor los-zweefmoment-linksachter aan de grond, diagonaal linksvoor-rechtsachter tegelijkertijd aan de grond, linksachter weer los, rechtsvoor weer neer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:09

Ik ben het met Marije_Jiplover eens.
Het is overduidelijk dat dit paard overkruist is in de galop.
De voorbenen zijn in de juiste rechtergelop, terwijl de achterbenen in de linkergalop zijn.

Je kunt het zelf ook voelen, als je recht zit en stil in de galop, dan zit je goed, maar als je door elkaar heen gehusselt word, dan zit je overkruist.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:24

Jullie hebben helemaal gelijk. Op het filmje zie je duidelijk dat hij overkruisd gaat. Mijn fout. Ik heb nog nooit foto's gezien van een overkruisde galop, en ik heb bij deze foto's gewoon niet goed gekeken.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 16:45

Oke! Bedankt! Vind het zelf erg moeilijk om er achter te komen.
Dit was trouwens echt even voor het filmpje om hem door te laten galoperen. Omdat ik zelf niet wist of hij nou wel of niet goed zat. Verder probeer ik inderdaad ontspannen te zitten maar dat is echt moeilijk.

Is het handig als ik hem eerst longeer de galop probeer? Want wanneer ik hem zo aan laat springen heb ik zelf echt geen idee of ik nou goed, of fout zit. Ik kan namelijk niet iedere dag iemand mee nemen die wilt kijken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:58

Je moet leren voelen of het paard in de goede galop zit. Je kunt ook vanuit je ooghoeken kijken. Als je linksom gaat, hoor je het binnenvoorbeen na het buitenvoorbeen naar voren te zien gaan. Als je niet 'hobbelt' , zit je in een goede galop, hobbel je wel, dan zit je overkruist.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:40

Het verschil tussen overkruiste galop en een normale galop, kun je echt wel heel duidelijk voelen.
Als je paard overkruist galoppeert, wordt je heel erg door elkaar heen geschud, van links naar rechts en weer terug, doordat de benen in een verkeerd ritme neerkomen.
Het is echt niet uit te zitten, een overkruiste galop.

Maar als je het zelf echt niet voelt, is het lastig om te doen.
Mij lijkt het alleen voor je paard op een volte aan de longeerlijn nog veel moeilijker om goed te galopperen. Hij kan rechtuit amper zijn balans vinden in de galop, dan is het op de cirkel nog veel moeilijker.
Het mooist zou zijn, als je voelt of hij goed of niet goed zit, dat je lekker een heel eind rechtuit met hem kan galopperen. Als dat een beetje gecontroleerder gaat, kun je aan het bochtenwerk beginnen.

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:15

Volgens mij zit hij niet overkruist (maar dat zeiden de mensen voor mij ook al maar ik wilde het toch even zeggen :o )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:44

xEmy schreef:
Volgens mij zit hij niet overkruist (maar dat zeiden de mensen voor mij ook al maar ik wilde het toch even zeggen :o )

Kijk dan nog maar eens heel goed!

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:48

Hij zit overkruist, Met de voorhand zit hij in de rechtergalop en de achterhand zit in de linker.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:54

idd overkruisd hoor, geen twijfel! Mijn paard heeft eenzelfde probleem gehad en hoewel ik wel voelde of ie wel of niet goed zat kregen we het niet voorelkaar in de goede aan te springen. Heb dit aan de longe getraind (erg grote volte) en dat ging juist goed (ik verwachtte ook meer problemen ivm balans ed, maar het lukte juist wel). Eerst helemaal zonder hulpteugels en het commando 'galop' duidelijk aanleren en vandaaruit eerst vanuit een snelle draf aan-hupplenen (dan zat ie wel goed, maar het was een beroerde overgang) en dat steeds verder uitbouwen. Het gekke is dat ie vanuit stand of stappen altijd goed aanspringt en vanuit draf niet wist waar ie zijn benen moest laten. Inmiddels gaat het met aanleuning helemaal prima op af en toe een vergissinkje na. Langdurig proces trouwens.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 17:14

Jullie hebben het over duidelijk voelen. Ik snap dat je dit duidelijk voelt, en bij de meeste paarden voel ik dit ook duidelijk. Maar omdat ik Axel dus galop aanleer, en hij een draver is wat natuurlijk ook niet al te veel mee helpt. Voelt het allemaal zeer apart.

Heb trouwens vandaag aan de longe gewerkt. En ook de galop eens mee gepikt. Ben dus wel fout wezen longeren, want liep gigantisch mee. Maargoed, hij sprong correct aan. En zat in de goede galop! Dus extreem beloont.

En nog een vraagje, als ik erop zit kan ik het wel een poging wagen om te voelen. Maar kan je het ook niet zien, door bijvoorbeeld beide binnenbenen die naar voren gaan, rond het zelfde moment?

Ik heb trouwens nog eens goed gekeken naar het filmpje. Ik zie nu zelf ook dat hij overkruisd is vooral in het begin is dit erg goed te zien. Mijn eerste reactie was eigenlijk ook, toen ik dit filmpje zag, dat hij overkruisd zat. Dus voortaan moet ik toch echt naar mijn eerste gevoel luisteren! Haha!

Onwijs bedankt iedereen!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:19

Ik weet niet of het zo fout is om wat mee te lopen met longeren. Als dit betekent dat je daarmee wel de goede galop te pakken krijgt, is het niet fout vind ik. Je hebt ernaast staand dus al wel kunnen zien wat de goede galop is. Voelen is inderdaad moeilijk. Kijken kan wel, let op de voorbenen. In de goede galop, vertrekt eerst het buitenvoorbeen, en daarna het binnenvoorbeen. Dit been grijpt verder naar voren. De achterbenen gaan natuurlijk op dezelfde wijze bij een goede galop, alleen is dat zo moeilijk te zien ;-)! Succes maar weer!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:41

Mooi dat het lukte aan de longeerlijn, en meelopen is dan niet zo heel erg.

Kan je niet aan iemand vragen die bij je in de bak rijd, of je in de juiste galop zit? Dan dan goed voelen zodat je leert voelen of je goed zit of niet.

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:59

De voorbenen zijn inderdaad niet het probleem om dat te zien. Maar ik zit vaak te prutsen met de achterbenen :)

Ik heb laatst inderdaad al iemand langs de kant gehad. Zij vertelde wel dat hij goed zat. Ik wil dus eigenlijk wel een nieuw filmpje/foto om te zien hoe het gaat.

Kan uiteraard ook zijn dat juist dit filmpje overkruist was. Maar bedankt weer, ik ga zeker aan de slag hiermee! :D

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:38

Tjee, heb net je filmpje bekeken en vind het apart dat je zo door kan galopperen ;) . Met geen mogelijkheid kan je goed meegaan met de beweging. Maar ja, als je het niet voelt...
Belangrijkste is om natuurlijk de basis in orde te hebben, dus altijd lekker bezig gaan met rechtrichten, info@ http://www.paardenbegrijpen.nl
Daarnaast moet je paard zich meer bewust worden van hoe hij zijn benen moet neerzetten in de galop.
Die bolle van "mij" kon eerst ook echt totaal niet galopperen, altijd overkruist en liefst aanspringen vanuit een ongelooflijk harde draf (wat het dus moeilijker maakt uiteindelijk). Naast dat ze nu zo goed als recht is (wat het goed aanspringen natuurlijk bevorderd) en ze meer kracht heeft ontwikkeld, heeft ze ook geleerd hoe haar beenzetting moet zijn.

Aanleren van goed aanspringen naar de juiste galop, daar kan de longe een zeer goed hulpmiddel voor zijn, zeker als jij zelf nog niet voelt wanneer ze overkruist is onder het zadel. Spring je paard overkruist aan, terugnemen en overnieuw proberen totdat hij goed zit. Als hij goed zit overdreven belonen met je stem, zodat hij leert dat dit de bedoeling is (dat snappen ze over het algemeen heel snel). Als hij eenmaal in de juiste galop zit (zowel onder 't zadel als aan de longe) dan maar een kort stukje galopperen en dan weer terugnemen. Het is natuurlijk zwaar voor je paard, maar daarnaast heb je kans dat je paard weer overspringt naar overkruist. Als je tijdens een rijsessie toch nog vaker wil galopperen, natuurlijk gewoon doen, maar dan wel korte stukjes galopperen. Zelfs goed om dat aanspringen te oefenen!

Aanspringen kan je het beste doen vanuit een rustige, gecontroleerde draf, gaat het verkeerd het aanspringen of springt hij overkruist aan, lekker terugnemen en die ontspanning weer proberen te krijgen. Dan gewoon opnieuw proberen. Als je paard heel hard wil draven om aan te springen, naast dat het al moeilijker is om vanuit zo'n tempo een overgang te maken, is het voor een paard dan ook niet mogelijk om zelf goed te weten wat hij precies met zijn benen doet. Dus een grotere kans dat het aanspringen niet goed gaat. In een hoek of op de volte maak je het makkelijker voor je paard om in de juiste galop aan te springen.

Naast dat je paard moet leren wat hij nu precies met die beenzetting moet in de galop, moet jij ook leren om je paard beter aan te voelen, zodat je weet wanneer je paard goed zit of overkruist. Overkruist voelt heel rommelig en hobbelig, je kunt niet echt een beweging afmaken met je lichaam. Als je in de goede galop zit kun je meedraaien met je bekken. Dit kan niet tijdens een overkruiste galop.

Belangrijkste is dus het zelf leren aanvoelen of je goed zit in de galop en proberen aan te springen vanuit een rustige draf. Gaat het verkeerd, terugnemen en weer ontspannen en overnieuw proberen. Zit je paard goed in de galop, belonen(!) kort stukje galopperen en weer terugnemen. Desnoods daarna weer proberen in de goede galop aan te springen. Lekker gaan oefenen dus!

Succes!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:14

Als je er zelf nog steeds niet uitkomt: les nemen. Iemand kan vanaf de grond precies zien hoe jouw paard loopt (overkruisd of niet) en je op die manier heel goed helpen!