Paard Gaat te hard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SummerLess

Paard Gaat te hard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 19:11

Hee.! :Y)

ik rij sinds kort een paard van een vriendin van me
en die heeft ongelooflijk veel snelheid
we longeren nu steeds meer ook voor spierbouw
maar wat kan nog meer om haar rustiger te laten lopen..
ik rij niet met sporen of zweep..
wel met elestiek daar loopt ze ook rustiger door
sommige zullen het er niet mee eens zijn maar dat boeit me niet dus begin daar gewoon niet over!

ze hangt ook vreselijk aan de teugel
kan je dat ook verhelpen op een manier.

ik heb 8 jaar lang op manegepaarden gereden en die was niet zo dus dit is een grote verandering voor mij die ik graag wil door zetten

Alicia2u

Re: Paard Gaat te hard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:30

Zet haar op de volte: hoe sneller ze gaat hoe kleiner de volte. Zodra ze rustig is, kun je een rechte lijn rijden. Zodra ze weer impulsief wordt weer de volte op.

Voltes zijn goed omdat ze nergens heen gaan en voortdurend hetzelfde zijn. Dit kalmeert paarden en helpt ze het tempo onder controle te houden.

Probeer het teugelcontact zo licht mogelijk te houden: als je continue veel druk op de teugels zet, rij je feitelijk met de rem er al op. Als je dan een keer écht moet remmen, kan dat niet, omdat je die druk al had.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:08

Wat ook kan helpen, is heel veel tempowisselingen, op die manier krijgt je paard ook door dat jij het tempo controleert en niet zij.

Overigens vind ik dit stukje: "wel met elestiek daar loopt ze ook rustiger door. sommige zullen het er niet mee eens zijn maar dat boeit me niet dus begin daar gewoon niet over!"

Niet erg vriendelijk overkomen. Mensen hóeven niet te antwoorden, ze doen dat om je te helpen. Dus óók als iemand iets over dat elastiek zou zeggen, dan zou het bedoeld zijn als advies. Dan kun je altijd nog besluiten daar wel of niet naar te luisteren, maar ik vind dit gewoon niet zo leuk overkomen. :)

Kioko93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:11

mijn eigen paard heeft ook wel eens zin om kei hard te gaan draven..ik heb dan geleerd dat ik mijn zit langzamer moet doen..bij mij helpt het erg..misschien is het een idee

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:21

ga vooral op je zit rijden voor de snelheid en hou je kuiten heel stil. als je ook maar iets met je kuiten beweegt denk zei misschien wel oh ik moet vooruit. en anders doe net of je in een lekkere luie stoel zit. en blijf vooral ontspannen zitten. dat helpt ook goed.
voor het hangen in de teugels moet je je ook goed ontspannen in je handen. als je je daar in niet ontspant houd zei vast en gaat ze erin hangen.

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:08

Dank jullie wel voor deze tips ;)
ik zal ze goed gaan gebruiken
hopen dat het helpt :D