Naar binnen vallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:08

Ik heb een probleempje als ik het paard linksom op de volte draai. We rijden eigenlijk sowieso op de 2e hoefslag vanwege rechtrichten, maar als ik een volte linksom draai valt hij constant naar binnen. Ik geef gewoon op het moment continu behoorlijk stevig been om hem naar buiten te krijgen maar het lukt niet. Hoe kan ik dit het best oplossen? Ik neem al vaker stelling en contrastelling afwisselend, en hou de buitenteugel er goed aan. Rechtsom heb ik dit probleem helemaal niet...

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:16

autumn08 schreef:
Ik geef gewoon op het moment continu behoorlijk stevig been om hem naar buiten te krijgen maar het lukt niet. Hoe kan ik dit het best oplossen? Ik neem al vaker stelling en contrastelling afwisselend, en hou de buitenteugel er goed aan. Rechtsom heb ik dit probleem helemaal niet...

Niet continu stevig been geven links, dit wordt een soort van gewenning aan de druk. Als iemand langdurig tegen je aanzit voel je dit toch ook niet echt meer? Probeer een tijdje vast een weer los, en weer vast etc. etc. Wat bij mij verder altijd wel helpt is om de zweep in de linkerhand te nemen en achter mn eigen linkerbeen te leggen. Het paard wijkt vaak wel uit voor de zweep namelijk. Niet slaan dus, maar gewoon er achter leggen en evt. zachtjes even een tikje om duidelijk te maken dat er een reactie moet komen. Uiteraard tegelijkertijd drijven!

Het kan idd zijn dat rechtsom dit probleem er niet is. Net als de mens is een paard vaak ook links- of rechtshandig. De ene kant loopt makkelijker/fijner voor hem dan de andere. Neem anders eens een lesje waarbij hier eens goed naar gekeken wordt!

Oase4ever

Re: Naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:58

mijn leasepaard doet dit ook heel erg zeker in galop. ik moet van mijn instructrice eerst een paar keer een soort ruit rijden.
dus van de B naar de A op de aclijn omstellen naar de E en dan weer naar de C richten en op de aclijn omstellen. en daarvanuit verder werken om de volte uiteindelijk ronder te krijgen en meer stelling te nemen.

elbereth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:26

Heb je er al eens op gelet of het naar binnen vallen vanuit de schouders of vanuit de achterhand gebeurt? Meestal komt het vanuit de schouders, en in dat geval gaat het er niet om druk met je benen uit te oefenen (dat zou namelijk tot doel moeten hebben: beweeg je achterhand weg van mijn kuitdruk), maar om met je teugels de schouders van het paard één stap naar buiten te laten zetten. Je plaatst dan als het ware de schouders weer recht voor het lichaam (naar binnen of naar buiten vallen is een uiting van scheefheid) en de achterhand volgt dan meestal de voorhand.
Je gaat dus elke keer als hij naar binnen valt, de schouders één stap naar buiten leiden. Zo blijf je hem corrigeren tot hij uiteindelijk recht komt. Dit is uiteraard een kwestie van training (komt mooi uit in de rest van je rechtricht-training ;-) en je zal dan ook even consequent moeten doorzetten voordat je paard doorheeft hoe het "recht" door een hoek moet :-)
Succes!