autumn08 schreef:Ik geef gewoon op het moment continu behoorlijk stevig been om hem naar buiten te krijgen maar het lukt niet. Hoe kan ik dit het best oplossen? Ik neem al vaker stelling en contrastelling afwisselend, en hou de buitenteugel er goed aan. Rechtsom heb ik dit probleem helemaal niet...
Niet continu stevig been geven links, dit wordt een soort van gewenning aan de druk. Als iemand langdurig tegen je aanzit voel je dit toch ook niet echt meer? Probeer een tijdje vast een weer los, en weer vast etc. etc. Wat bij mij verder altijd wel helpt is om de zweep in de linkerhand te nemen en achter mn eigen linkerbeen te leggen. Het paard wijkt vaak wel uit voor de zweep namelijk. Niet slaan dus, maar gewoon er achter leggen en evt. zachtjes even een tikje om duidelijk te maken dat er een reactie moet komen. Uiteraard tegelijkertijd drijven!
Het kan idd zijn dat rechtsom dit probleem er niet is. Net als de mens is een paard vaak ook links- of rechtshandig. De ene kant loopt makkelijker/fijner voor hem dan de andere. Neem anders eens een lesje waarbij hier eens goed naar gekeken wordt!