Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Na 1 1/2 jaar in het land en dan er direkt weer een zadel op en gaan rijden??MMMM...ik zou dan toch zijn begonnen met een beetje conditie opbouwen en dus longeren. Hou er rekening mee dat al de spieren weg zijn en het paard na 1 1/2 jaar rust totaal geen conditie meer heeft. OP deze manier denk ik dat hij de volgende dag al spierpijn heeft, en dat is weer niet bevordelijk voor het vastzetten van de rug.
Mijn advies zou dus zijn, ga eerst eens een week of 2/3 longeren zodat hij... en conditie krijgt... en hij weer zelf een beetje zijn spieren gaat gebruiken zonder belasting.Eventueel een pesoa eraan om hem over de rug te krijgen.
Alicia2u schreef:Onbelast en zonder bij te zetten over balkjes draven (minimaal 3 weken, elke dag, 5 minuten linksom, 2 minuten stappen, 5 minuten rechtsom). Na de derde week kun je twee oxertjes neerzetten op de volte (niet hoog, maar wel breed) en nog 3 weken elke dag, eventueel de tijd per week met een minuutje uitbouwen.
Andere goede oefeningen voor de rug zijn: Aan de hand, onbelast, correcte voltes, schouwerbinnenwaarts en travers in stap (volgens de academische rijkunst).