telgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isaura

telgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:18

Hoi,

Ik heb een draversmerrie!
Rijden gaat vrij goed, naar mijn mening.
Enkel heb ik een probleempje: als ze het zat is wilt ze niet meer normaal draven, dan kan er enkel en alleen maar een telgang of een tolt vanaf...en dat wil ik nu niet hebben, ik wil dat ze netjes blijft doordraven.
Haar tot halt houden en dan terug beginnen aandraven helpt nix, ze draaft gewoon weer aan in haar gangetje.
De mevrouw van de stal zei me dat het er gewoon erinzit en zo kwam het erop neer dat ik een paard had waar je nix mee kan aanvangen dressuurgericht...nuja ik geloof erin dat het allemaal goed komt met mijn merrietje, want als ze gewoon draaft, draaft ze mooi rond en netjes.

TIPS AUB :D

Thomas

Re: telgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:22

Hoi,

bij mij op de manege deed een paard dat ook altijd, maar als je dan gewoon wilde draven moest je je handen extra laag zetten, ik weet niet of dit een foefje was voor dat paard alleen, maar misschien kan je het proberen?

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:35

Thomas schreef:
Hoi,

bij mij op de manege deed een paard dat ook altijd, maar als je dan gewoon wilde draven moest je je handen extra laag zetten, ik weet niet of dit een foefje was voor dat paard alleen, maar misschien kan je het proberen?

Kan het eens proberen, maar ik denkt niet dat dit de oplossing gaat zijn!
maar bedankt !!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:59

Je handen naar beneden drukken zorgt ervoor dat het bit zwaarder op de lagen van het paard komt te liggen. Aangezien de dravers ( over het algemeen) juist met heel veel druk in de mond worden beleerd en gereden ,en daardoor dus harder gaan omdat dat ze steun geeft, moet je dat vooral niet doen.
Ga eens terug naar af en ga longeren. Eventueel een keer met pesoa eraan en dan vooral proberen op de stemhulp de takt te krijgen die je wil. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, dan terug erop en lang, laag rijden ( proberen althans!) Vooral de balans en takt zijn voor de meeste dravers erg moeilijk omdat het achterbeen langer is dan bij de "normale" paarden.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:05

Oeps, ik heb over heen gelezen dat het een draver was :P Waar ik het over had was het een ijslander :P

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:28

Mijn draversmerrie doet dit ook al ze het zat is en onder het werk weg wil komen.
Mijn instructrice zegt dat zodra ze dit doet ik haar gelijk op een kleine volte moet zetten en idd dan doet ze weer normaal.
Handen lager houden, heb iknooit van gehoord maar ga het uitproberen :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:43

Ik denk dat je allereerst van het idee af moet dat ze het doet "als ze het zat is" of "om onder het werk uit te komen". Dravers zijn zo'n beetje de meeste werklustige paarden die er zijn, en ze willen alles graag goed doen.
Daarnaast heeft de gemiddelde instructeur/-trice nauwelijks tot geen verstand van gangenpaarden, hun advies is in deze dus vaak niet het meest juiste.

Veel dravers hebben laterale aanleg, doordat er in de jaren zeventig snelle Amerikaanse dravers zijn geimporteerd, en in de VS worden ook (vooral zelfs) telgangraces gehouden met deze paarden. Die aanleg zit er nu bij onze dravers nog in, soms meer, soms minder. Er zijn echte töltcracks bij die prijzen winnen op toernooien, er zijn er ook die echt maar 3 gangen hebben.
Een paard met laterale aanleg zal lateraler gaan lopen als het gespannen of gestresst is, bijv. als het niet snapt wat er gevraagd wordt. Dat kun je niet afleren of eruit rijden, wat je wel kan doen is vanuit ontspanning werken. En altijd terug naar de ontspanning zodra je paard gestresst en dus lateraler wordt.
Echte telgang kan een paard niet verzameld doen (telgang betekent op de voorhand lopen), en ook lengtebuiging is zo goed als onmogelijk in telgang. Dus door verzameling en lengtebuiging te vragen kun je je paard meer in de diagonale gangrichting (draf) sturen. Maar beide wel vanuit ontspanning dus. Want er zit nog een hele hoop tussen draf, tolt en telgang in - en een echt gangenpaard kan dat heerlijk door elkaar gooien als het de kluts kwijt is.

In principe geldt trouwens de stelregel dat hoe meer gangenaanleg een paard heeft, hoe minder het geschikt is voor het (hogere) dressuurwerk. Maar sinds ik een draver tijdens een demonstratie van het ras vloeiend zag wisselen van tölt naar passage, geloof ik daar niet meer zo in. ;)
Het kost wel meer moeite en finesse om een paard met veel laterale aanleg dressuurmatig netjes voor elkaar te krijgen.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:52

Ik weet dat dravers de meest werklustige paarden zijn die er bestaan maar toch als mijn paardje moe word, valt ze veel sneller in de telgang..

Voor de rest heb je gewoon gelijk..
want idd als ze meer ontspannen is gaat het beter..
Ben blij met je reactie :D

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:11

natascha44 schreef:
Ik weet dat dravers de meest werklustige paarden zijn die er bestaan maar toch als mijn paardje moe word, valt ze veel sneller in de telgang.

Dat kan kloppen, dan wordt de coordinatie minder, en een paard met veel laterale aanleg heeft soms flink wat coordinatie nodig om netjes te kunnen draven (ja, zelfs een draver :D - er zijn er enkele bij die nauwelijks kunnen draven, of alleen op heel hoog tempo). Zeker als dat betekent dat ze zich een beetje moet verzamelen, dat is voor een draver die nog niet dressuurmatig getraind is hard werken!
Oplossing: voor meer uithoudingsvermogen zorgen, en tot die tijd minder lang doorgaan met rijden. Als een draver aangeeft moe te zijn dan is hij meestal ook écht moe (enkele zeldzame luiwammesen uitgezonderd ;) ).

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:11

Vind je antwoord goed geredeneerd.
Ik heb hier ergens gelezen dat als je je handen laag houd (echt laag)
ze in snelheid verminderen, dit heb ik geprobeert en voila meteen resultaat :D .
Heb geen telgang kunnen ontdekken dit keer haha..
Mss ook wel relevant is dat Paola pas met 5 jaar onder het zadel is gekomen
en in al die jaren niet echt goed doorgereden (technisch dan)..
Ik heb vele zomers niet gereden (paar keer verhuist ed.) en 2 jaar geleden kreeg
ze een dubbele peesklap |( .
Vorig zomer ben ik bevallen van een zoontje, dus heb vele maanden niet goed kunnen rijden op haar.
Sinds november vorig jaar ben ik weer actief met haar en ze doet het verders prima..
Nu is ze 13...wat vliegt de tijd..pff..en moet ze dus hard aan het werk en
kan het zijn dat ze daarom onder het werk weg wil komen, ik bedoel dan verzamelen ed.
Het liefst wil ze alleen maar hard draven (als ik haar haar zin geef) en lekker crossen in galop..
Naar buiten is niet echt een optie, althans niet in mijn eentje (vroeger wel) ze gaat voor een paarse bloem bijvoorbeeld al op de klepper en dat is ook niet helemaal de bedoeling..
Dus alleen naar buiten met iemand meer en dat gaat super..dan is ze erg volgzaam terwijl ze op de wei ontzettend dominant is..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:35

natascha44 schreef:
kan het zijn dat ze daarom onder het werk weg wil komen, ik bedoel dan verzamelen ed.
Het liefst wil ze alleen maar hard draven (als ik haar haar zin geef) en lekker crossen in galop..

Tja ik heb altijd moeite met dat "onder het werk uitkomen", in mijn ogen doet een paard dat alleen als je iets vraagt wat (nog) te moeilijk of niet eerlijk is. ;) Dus ik zie het eerder als "hard moeten werken" of "te hoog gegrepen" van de ruiter. Een draver is hartstikke slim en werklustig, dus ik ben ervan overtuigd (en dat is ook mijn ervaring) dat als je het goed aanpakt, ze super hun best voor je doen!
En natuurlijk wil ze het liefst hard draven en galopperen, dat heeft ze geleerd en daar is ze speciaal voor gefokt. Het is aan jou om haar te overtuigen dat andere dingen ook leuk kunnen zijn.

Hoe dan ook, verzamelen en buigen is heel moeilijk voor een draver die het nog niet geleerd heeft. Ze zijn van nature gefokt en gebouwd om vooruit te gaan, niet omhoog. Hun lange achterbenen zijn gemaakt om te stuwen, niet om te dragen. Wat niet wil zeggen dat een draver dat niet kan leren hoor, dat kan prima. Maar het kost iets meer tijd en vaardigheid dan bij de gemiddelde KWPN-er. Forceren heeft geen zin, want verzameling moet vanuit ontspanning komen. En je moet zorgen dat het leuk blijft voor je paard: niet te lang achter elkaar zware dingen vragen, en voor veel afwisseling zorgen (zoals inderdaad buitenrijden, en dagelijkse weidegang is voor een draver ook echt een must).

Mijn draver begint ook te rommelen als ik moeilijke dingen vraag (bijv. als hij dat binnenachterbeen goed onder moet zetten in een korte wending...), of als ik met iets nieuws begin dat hij nog niet snapt. Kwestie van consequent zijn, maar rustig en vriendelijk blijven. En spanning vermijden, als hij te gespannen en "iebelig" wordt ga ik gewoon even stappen aan de lange teugel, of wat oefeningen met balkjes doen. Doorduwen heeft dan geen zin.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:22

Nina_rex schreef:
Veel dravers hebben laterale aanleg, doordat er in de jaren zeventig snelle Amerikaanse dravers zijn geimporteerd, en in de VS worden ook (vooral zelfs) telgangraces gehouden met deze paarden. Die aanleg zit er nu bij onze dravers nog in, soms meer, soms minder. Er zijn echte töltcracks bij die prijzen winnen op toernooien, er zijn er ook die echt maar 3 gangen hebben.
Een paard met laterale aanleg zal lateraler gaan lopen als het gespannen of gestresst is, bijv. als het niet snapt wat er gevraagd wordt. Dat kun je niet afleren of eruit rijden, wat je wel kan doen is vanuit ontspanning werken. En altijd terug naar de ontspanning zodra je paard gestresst en dus lateraler wordt.
Echte telgang kan een paard niet verzameld doen (telgang betekent op de voorhand lopen), en ook lengtebuiging is zo goed als onmogelijk in telgang. Dus door verzameling en lengtebuiging te vragen kun je je paard meer in de diagonale gangrichting (draf) sturen. Maar beide wel vanuit ontspanning dus. Want er zit nog een hele hoop tussen draf, tolt en telgang in - en een echt gangenpaard kan dat heerlijk door elkaar gooien als het de kluts kwijt is.

Ik herken dit heel duidelijk, heb zelf ook sinds een jaar een draver die ik zelf heb doorgereden en zodra ik iets vroeg wat ze niet zo goed begreep of wat ze moeilijk vond sprong ze over naar telgang. Op een gegeven moment ging ze het ook doen terwijl ze allang begreep wat de bedoeling was want de keren daarvoor deed ze het ook prima, zo ben ik er dus achter gekomen dat er iets niet lekker zat (is nu iets aan gedaan en ze loopt weer super)
Als ze in telgang ging zette ik haar op de volte, telgang is een gang die een paard in principe alleen rechtuit kan doen dus op de volte viel ze er vrij snel uit en corrigeerde ze zichzelf, zonder dat ik verder iets hoefde te doen.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes verder nog!

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:03

Bedankt voor de reacties!
Zou het mssn kunnen dat ze ergens last van zou hebben ? Haar tanden ofzo ?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:05

Alles wat voor spanning zorgt kan dit veroorzaken, pijn ergens inderdaad ook.
Laat je niet ieder jaar ofzo de tandarts komen (of heb je haar nog niet zo lang?)? Als dat nog niet gebeurd is zou ik dat zeker doen! Er kunnen scherpe haken op de tanden zitten waardoor het erg pijn doet als je aan de teugels komt (of zelfs gewoon met eten).
Er zijn nog talloze andere mogelijke oorzaken, denk aan rugklachten, slecht passend zadel... Ik laat zelf de osteopaat ieder jaar ofzo even checken of alles nog in orde is, misschien is dat ook een idee, of een fysio ofzo.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:18

Nina_rex schreef:
Alles wat voor spanning zorgt kan dit veroorzaken, pijn ergens inderdaad ook.
Laat je niet ieder jaar ofzo de tandarts komen (of heb je haar nog niet zo lang?)? Als dat nog niet gebeurd is zou ik dat zeker doen! Er kunnen scherpe haken op de tanden zitten waardoor het erg pijn doet als je aan de teugels komt (of zelfs gewoon met eten).
Er zijn nog talloze andere mogelijke oorzaken, denk aan rugklachten, slecht passend zadel... Ik laat zelf de osteopaat ieder jaar ofzo even checken of alles nog in orde is, misschien is dat ook een idee, of een fysio ofzo.

Kheb haar inderdaad nog niet zo lang..maar het leek me zelf mssn geen slecht idee om haar tanden te laten checken.

Isaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:32

nu het straffe van al..ben vandaag gaan rijden, eerst eventjes in de bak, maar daar ging ie weer de hele tijd in telgang, dus ik dacht ga ik eventjes buiten rijden, en zo moooooooi draven dat ie deed, heeeeel de weg, betekent dit nu dat ie ni zo graag werkt in de bak ?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:23

I.m.o. betekent het dat hij het in de bak nog moeilijk vindt. Korte bochten, zachte ondergrond, langzaam moeten lopen... Buiten lekker rechtdoor lopen is natuurlijk een stuk gemakkelijker!