Nina_rex schreef:Veel dravers hebben laterale aanleg, doordat er in de jaren zeventig snelle Amerikaanse dravers zijn geimporteerd, en in de VS worden ook (vooral zelfs) telgangraces gehouden met deze paarden. Die aanleg zit er nu bij onze dravers nog in, soms meer, soms minder. Er zijn echte töltcracks bij die prijzen winnen op toernooien, er zijn er ook die echt maar 3 gangen hebben.
Een paard met laterale aanleg zal lateraler gaan lopen als het gespannen of gestresst is, bijv. als het niet snapt wat er gevraagd wordt. Dat kun je niet afleren of eruit rijden, wat je wel kan doen is vanuit ontspanning werken. En altijd terug naar de ontspanning zodra je paard gestresst en dus lateraler wordt.
Echte telgang kan een paard niet verzameld doen (telgang betekent op de voorhand lopen), en ook lengtebuiging is zo goed als onmogelijk in telgang. Dus door verzameling en lengtebuiging te vragen kun je je paard meer in de diagonale gangrichting (draf) sturen. Maar beide wel vanuit ontspanning dus. Want er zit nog een hele hoop tussen draf, tolt en telgang in - en een echt gangenpaard kan dat heerlijk door elkaar gooien als het de kluts kwijt is.
Ik herken dit heel duidelijk, heb zelf ook sinds een jaar een draver die ik zelf heb doorgereden en zodra ik iets vroeg wat ze niet zo goed begreep of wat ze moeilijk vond sprong ze over naar telgang. Op een gegeven moment ging ze het ook doen terwijl ze allang begreep wat de bedoeling was want de keren daarvoor deed ze het ook prima, zo ben ik er dus achter gekomen dat er iets niet lekker zat (is nu iets aan gedaan en ze loopt weer super)
Als ze in telgang ging zette ik haar op de volte, telgang is een gang die een paard in principe alleen rechtuit kan doen dus op de volte viel ze er vrij snel uit en corrigeerde ze zichzelf, zonder dat ik verder iets hoefde te doen.
Ik hoop dat je hier wat mee kan, succes verder nog!