Teugels te laag op mijn vingers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ni_Ni

Teugels te laag op mijn vingers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:16

Halloo!

Een tijdje geleden liet ik bij een paardenvriendin toevallig vallen dat ik eeltbobbels heb op mijn vingers van het paardrijden.
Zij had dat ook, en dat is natuurlijk ook heel vanzelfsprekend als je zonder handschoenen rijdt..
Maaar.. ze vond de plek waar ze bij mij zaten heel apart.
Ik houd mijn teugels namelijk niet helemaal tussen mijn vingers aan het eind, maar vanaf het topje bij het eerste vingergewrichtje (weet niet hoe je dat noemt, einde van eerste vingerkootje). Dit gaat trouwens over mijn ringvinger en pink.
Ik weet al van mijzelf dat ik mijn teugels te laag houdt, dus misschien liggen ze hierdoor ook lager op mijn vingers.
Maar ik vroeg me dus af of dit erg is?!
Als ik namelijk de teugels helemaal tussen mijn vingers pak, vind ik dat helemaal niet lekker rijden :(

Kleine issue hoor, maar wilde het gewoon even weten :) En misschien hebben meerdere mensen hun teugels niet helemaal tússen hun vingers..

Ni_Ni

Re: Teugels te laag op mijn vingers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:35

Ik heb trouwens een foto gevonden waarbij je het enigszins kunt zien!
Afbeelding

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:18

Het probleem bij een teugelvoering op het uiteinde van je vingers is dat je er een hele harde hand van krijgt.

Als je je vingers strekt, verstijven de gewrichten in je hand, pols, elleboog en schouder door het aanspannen van de kleine pezen die je vingers bedienen. Bovendien is het nog gevaarlijk ook, omdat je paard met één zwiep van z'n hoofd de teugels uit je handen kan trekken.

De correcte teugelvoering is gebaseerd op deze twee princiepes: mobiliteit van alle gewrichten in je arm en veiligheid. Ik zie het altijd als rijden met twee vogeltjes in je hand: ze mogen niet wegvliegen, maar je mag ze ook niet fijnknijpen. Bij jou vliegen ze weg :)

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:03

Je hebt helemaal gelijk! Ik zet inderdaad mijn schouders en armen helemaal vast, daar ben ik aan aan het werken, maar ik wist niet dat het ook met mijn vingers te maken had.
Ik zal er dus echt op moeten gaan letten.

De metafoor met de vogeltjes had ik idd al eens vaker gehoord :D

Bedankt :D

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:55

Ni_Ni schreef:
Halloo!

Een tijdje geleden liet ik bij een paardenvriendin toevallig vallen dat ik eeltbobbels heb op mijn vingers van het paardrijden.
Zij had dat ook, en dat is natuurlijk ook heel vanzelfsprekend als je zonder handschoenen rijdt..

Ik rij altijd zonder handschoenen, maar eeldknobbels??
die heb ik niet, zou ik ook niet willen.... ik denk zoals hierboven ook al staat dat je veel de gespannen zit.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 18:05

Nou het lijkt me logisch dat als je vaak rijdt, waarschijnlijk niet bij 1 of 2 keer per week. Dat er eelt komt op de plek waar de teugel altijd zit. Anders zou je huid helemaal kapot gaan. Iedereen bij mij op stal heeft het... Misschien niet echt 'bobbels' maar wel plekken waar eelt zit.
Maar het kan ook zijn dat je dat niet hebt bij een paard dat heeel licht in de mond is...
I don't know, maar volgens mij is het niks raars.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:41

Oke dan heb ik het verkeerd begrepen, ik heb wel wat eeld zitten(ik rij 4x per week 2 paarden), maar ik dacht dat je echt `uitstekende` eeld bobbels bedoelde...
maar dat is gelukkig niet zo.

Heb je wel eens geprobeerd met andere teugels te rijden?
Leer, rubber, stoffen?

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:57

heel herkenbaar! ik mn teugels ook op deze manier vast, en idd ook het probleem van schouders en armen!!

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:43

Annabella schreef:
Heb je wel eens geprobeerd met andere teugels te rijden?
Leer, rubber, stoffen?

Ik rijd met antislip teugels, dus die zijn idd wel ruw aan je handen, maar op zich heb ik geen last van het eelt hoor :D
Maakte me alleen zorgen over de plek waarop het zat haha
Eerst reed ik met van die springteugels, met die rubberen stukjes ertussen, maar dat vond ik super irritant!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:57

Is het anders niet gewoon een idee om met handschoenen te gaan rijden. Ben je ook van dat eelt af. Daarnaast moet je proberen om je teugels tussen je ringvingen en je pink te laten lopen. Want zoals je ze nu vast hebt, krijg je een hele harde hand. Als je ze zoals hierboven staat vast gaat houden, zitten ze meteen tussen je vingers.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:59

heeej wat grappig!
ik heb mijn teugels ook altijd zo vast ( foei!!) en heb dus ook op mijn eerste kootjes eeltplekken zitten.
bij mij ontstaan wegens zeer sterk en moeilijk in de aanleuing blijvend paard ( = onstane slechte oplossing jezelf sterker gaan makenbdoor heffing te veranderen met teugels)
blijf bewust dat je dit probleem hebt, en ga consequent je teuegels weer goed doen tijdens het rijden. oefening baart kunst!