ze komt niet uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

ze komt niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 11:52

heeeey!

ik spring afentoe weleens met mijn paard
maar als ik in galop op de sprong afga komt ze niet uit
kan iemand me helpen?

Alicia2u

Re: ze komt niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:53

Neem les van een goede instructeur die je kan helpen om op de juiste manier een hindernis te benaderen.

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:17

Leer het jezelf aan, oefen met kleine sprongen en geef aan wanneer je paard moet springen. Als het op kleine sprongen lukt moet het op de hogere ook goed komen!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:56

Eef_Sissy schreef:
Leer het jezelf aan, oefen met kleine sprongen en geef aan wanneer je paard moet springen. Als het op kleine sprongen lukt moet het op de hogere ook goed komen!

okee bedankt ik ga het proberen!

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:05

Het niet uitkomen ligt vaak meer aan de ruiter dan aan het paard, het is iets wat je niet zomaar geleerd krijgt. Het valt ook niet echt te leren, het is ervaring, maar je moet natuurlijk wel weten wát je moet doen dan: Je moet goed in proberen te schatten wanneer je paard over de hindernis gaat springen. Bedenk dan; moet ik hem wat naar voren rijden, of moet ik hem wat terug rijden? Het is ook moeilijk om uit te leggen, je moet gewoon goed naar de hindernis kijken, en de gallop aanvoelen. Het is een soort van in de toekomst proberen te kijken, hoe je paard gaat springen (groot (ver voor de hindernis afzetten), klein (dicht voor de hindernis afzetten) of normaal) Als je ziet dat je paard groot gaat springen, neem je hem bijtijds terug, zodat hij normaal erover kan springen. Als je ziet dat je paard krap voor de hindernis komt, rijd je hem bijtijds wat naar voren, en als je gewoon lekker rijd en ziet dat het paard goed voor de hindernis komt, hoef je niets te doen, behalve constant door te rijden ;)

Hopelijk is het zo een klein beetje duidelijk. Als iets onduidelijk is, hoor ik het wel. Oja, een goede instructeur is handig, maar doet geen wonderen; het is iets wat langzamerhand steeds beter gaat. Ikzelf heb er ook ontzettend lang over gedaan om het een beetje te kunnen, en zelfs nu kan ik soms niet goed de afstanden inschatten ;)

Loveforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 02:28

Je kan het ook oefenen met een balkje bijvoorbeeld.
En dan de manier hoe het hier boven word omschreven.
Ik kan het niet beter uitleggen.

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:16

Het duurt inderdaad een tijdje voor je de afstand goed kunt inschatten. Naarmate je meer ervaring krijgt, zal het ook steeds beter gaan. Mijn instructrice zei altijd tel maar terug van 5 naar 1. Maar ja.. dan moet je ook weer weten wanneer je ongeveer 5 galopsprongen van de hindernis af bent. Wat je ook kunt oefenen is om op een rechte lijn 2 balken een heel stuk van elkaar te leggen , wel op het aantal galopsprongen afgemeten natuurlijk, en dan een keer klein rijden bijv. 7 galopsprongen en een keer groot rijden, 8 galopsprongen. Zo kun je het ook best goed oefenen en is het alleen maar een grondbalk waar je over heen hoeft. ;)

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:58

Ik oefen het altijd door middel van een balkje voor de sprong,
vroeger sprong ik vaker maar tegenwoordig vrijwel nooit meer omdat mijn paard te jong was. Nu moet hij het leren en ik ook weer een beetje, dus ik leg een balkje voor de hindernis zodat mijn paard niets anders kan dan eroverheen draven en goed uitkomen en zo krijg ik ook het ritme weer een beetje te pakken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:47

Draf- of galopbalkje voor de sprong gebruiken.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:23

Idd, draf of galopsbalkje gebruiken. Moet je wel weer weten op welke afstand die moet liggen. Ik zou er dus even een lesje voor nemen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:24

Door les te nemen, dan leer je het, met tellen en verzamelen en versnellen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:25

Ik lees even mee, mijn pony komt vaak ook niet goed uit, zowel bij vrijspringen als onder het zadel, en bij vrijspringen zit ik toch echt niet op haar rug dus dan lijkt het me niet dat het mijn fout is :+

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:29

Wel als je je pony niet helpt door afzet balkjes te gebruiken. Ook je pony wordt niet geboren met een oog voor de sprong. Dat moet je hem/haar leren. Ook met vrijspringen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:30

Aranel, dan moet je werken met balken/hindernisjes ervoor, dus caveletti's oid.
doe je er 2 voor de hindernis die ze moet springen, dan is het in-uit- galopsprong en je sprong.