Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
soofenflo schreef:Een paard gooit vaak zijn tong eruit of over het bit als er teveel druk op het bit wordt gezet, door de ruiter. Dus ruiterfout, het paard wordt dan teveel op de hand gereden.
Oplossing zou kunnen zijn, het paard op je been na te laten geven ipv op de hand. Verbetering van de aanleuning dus, waardoor de druk op je hand en bit minder wordt.
Lielle schreef:het is eigenlijk altijd een probleem in de aanleuning, maar dat kan bv ook veroorzaakt worden door een rug- of ander fysiek probleem. Iig is het een signaal van ongenoegen, op de zeer zeldzame uitzonderingen (te korte kaak, las ik elders in het topic) na. Een gewoonte kan het ook zijn, maar ook dat is door een ruiterfout ontstaan.
Rianntje schreef:die van mij doet het zowiso, als ik nou met of zonder druk rijdt, of ie nou wel of niet nageeflijk op het been loopt..
als ze zich spant, en heel sterk wordt van voren, houdt ze hem binnen, en als ze ontspant, waardoor ik mijn hand ook ontspan, flubbert er in een keer een roze wimpel..![]()
erg lastig, ook als ze ontspannen loopt in de proef, krijg ik altijd lage punten![]()
altijd ook al gedaan, voordat ik er op kwam.
puntje schreef:Wij hebben paarden op stal staan die doen het zelfs als ze in de box of in het land staan en al vanaf jongs af aan ??
Ook een ruiterprobleem of een probleem met hun lijf ??? Lijkt me sterk.
vorame schreef:puntje schreef:
Kaatje,
En wat doe jij als hij geschrokken is?
De teugels los gooien of ook iets meer vast houden omdat je ook geschrokken bent?
, daarna rij ik hem voorwaarts neerwaarts op gewone druk. maar hij doet het niet alleen als hij schrikt, maar ook (heel soms) op wedstrijd als er veel paarden om hem heen lopen. bij beide gevallen verandert er niet veel aan mijn druk.