wat is een halve ophouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lynneke23

wat is een halve ophouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:59

hoi allemaal ,

wat is eigenlijk een halve op houding ???
laat het me weten :p

geerke

Re: wat is een halve ophouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:01

even je hand sluiten....een fractie...
je moet wel een fijn afgestelt paard hebben....ik denk dat een manege paard of pony er niet veel van merkt

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:03

geerke schreef:
je moet wel een fijn afgestelt paard hebben....ik denk dat een manege paard of pony er niet veel van merkt

Klopt, die voelen echt het verschil niet meer tussen een halve en hele ophouding door al dat getrek.
Een halve ophouding doe je om je paard alert te maken, dat er iets gaat gebeuren, een oefening ofzo. T is dus niet om halt te houden.

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 19:07

MiSsY_Me schreef:
geerke schreef:

Klopt, die voelen echt het verschil niet meer tussen een halve en hele ophouding door al dat getrek.
Een halve ophouding doe je om je paard alert te maken, dat er iets gaat gebeuren, een oefening ofzo. T is dus niet om halt te houden.

bedankt ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:55

De combinatie van even 'je kruis aantrekken' en het ietsjes knijpen in de teugel. Beetje alsof je schuim uit je badspons knijpt zeg maar.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:49

Een manegepaard voelt hem best nog maar wordt geacht er niet meer op te reageren.
Een goede ruiter kan een manegepaard wel weer gevoeiger/alerter laten reageren.
Zoals het Zweedse jurylid Eric Latte (schijf ik dit goed ?)
ooit eens op een clinic met topruiters zei: Ladys en gentleman a horse can feel a fly .
Dit zei hij toen hij veel ruiters met overmatige beenhulpen zag rijden.
Voor de handhulpen geld het zelfde ,
Niet bevestigen in het grove maar proberen richting het fijne te werken dus even een moment de hand sluiten voor die halve ophouding en als het niet lukt herhalen .

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:15

Sonja schreef:
De combinatie van even 'je kruis aantrekken' en het ietsjes knijpen in de teugel. Beetje alsof je schuim uit je badspons knijpt zeg maar.

En even de term 'je kruis aantrekken' uitleggen: Je kont samenpitsen, alsof je je kaka moet ophouden ;) :D .

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:30

Als je, je handen goed rechtop houd is een halve ophouden even een vuist maken met beide handen
Een hele ophouding is je polsen tot max. een kwartslag draaien.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:29

keet87 schreef:
Als je, je handen goed rechtop houd is een halve ophouden even een vuist maken met beide handen

Je polsen draaien? Mij is aangeleerd (en zo leer ik het mijn leskindjes ook aan) dat polsen niet bestaan bij paardrijden...

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:10

Suzzy_3 schreef:
keet87 schreef:

Je polsen draaien? Mij is aangeleerd (en zo leer ik het mijn leskindjes ook aan) dat polsen niet bestaan bij paardrijden...

Hmz, ik weet niet zo goed hoe ik het gewoon zo zonder te laten zien uit kan leggen. :P
Je moet zeg maar vanuit je ellebogen draaien, idd niet alleen je polsen. En dus niet je ellebogen naar buiten steken, maar echt draaien (naar binnen toe).
*Ik zit het nou in de lucht te proberen, maar kan het niet beter uitleggen dan dit*

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:15

Ik snap wat je bedoelt denk ik. Maar daar plooi je je polsen niet mee.

Soms heb ik leerlingen die zo gekke dingen doen met hun polsen dat ik ze polsbeschermers van de inline-skates aan doe. Dan kunnen ze hun pols niet meer plooien.

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:52

Hebben ze mij de woensdag nog eens uitgelegt ,
een fraktie van eventjes ophouden en me lesgever zij doen alsof je een scheetje moet inhouden ^^

xEmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:43

Mijn instructeur zegt altijd: je hand half sluiten, dus zeg maar alsof je een koe melkt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:15

Suzzy_3 schreef:
Sonja schreef:

En even de term 'je kruis aantrekken' uitleggen: Je kont samenpitsen, alsof je je kaka moet ophouden ;) :D .

Met het "kruis" aantrekken in de paardensport wordt niet je down-under regio bedoeld, maar het onderste gedeelte van je rug (waardoor je kort je bekken licht kantelt). Het is een term die al sinds de invoering voor enorme babylonische verwarringen zorgt, waardoor veel trainers hem niet eens gebruiken. Blijkt ook weer in dit topic.

Bij een halve ophouding wek je kort impuls op die je aan de voorzijde begrensd. Je pols terugdraaien heeft weinig met begrenzen te maken en moet je dus niet doen. Je paard moet als het ware "tegen je hand aan lopen" en daarop terugkomen. Het doel is dat het paard meer buigt in het spronggewricht, hij remt als het ware af op het achterbeen.

Het is een term die een heel gevoelsmatig stukje paardrijden uitlegt en daarom heel vaak verkeerd geinterpreteerd wordt.

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:20

xEmy schreef:
Mijn instructeur zegt altijd: je hand half sluiten, dus zeg maar alsof je een koe melkt.

? je sluit toch altijd je handen bij het paardrijden ?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:25

een halve ophouding is toch van galop naar draf/van draf naar stap? of heb ik dat verkeerd geleerd? :+

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:30

ik dacht dat een halve ophoudig was om het paard te verwittigen dat er iets gaat gebeuren : bv een oefening op zo of van draf naar galop
of heb ik dat ook even verkeerd op ?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:54

Ja, als je eerste een halve ophouding geeft dan overval je je paard niet met hulpen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:05

Zoals wij het leren op de (FNRS)jurycursus is het niets meer of minder dan een attentieseintje naar het paard dat er iets nieuws gevraagd gaat worden. Iets nieuws kan een wendig of zijgang zijn. De hulp zelf is het heel licht sluiten van de buitenhand en verder niets en dan de hulp. Iedere hulp voor zijgangen of wendingen die je gaat geven gaat de halve ophouding aan vooraf.

Het aantrekken van het kruis is onderdeel van de hele ophouding en die gebruik je alleen indien je een tempowisseling of overgang terugrijdt.

Het is flauwe kul dat een manegepaard hier niet op zou reageren, hij voelt de welbekende vlieg dus dat ook. Het paard is echter waarschijnlijk zo ervaren in het onderscheiden van de verschillende type ruiters dat hij besluit wel of niet te reageren ;).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 19:07

katia1993 schreef:
Ja, als je eerste een halve ophouding geeft dan overval je je paard niet met hulpen

Dat is idd correct. Wij vinden het ook niet fijn als iemand zegt: rot ff op opzij maar wel prettig en beleefd is als hij vraagt pardon, mag ik er even langs. Pardon heeft hier precies dezelfde werking als de halve ophouding.

lynneke23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:49

bedankt allemaal voor al die reacties !!!