Paard naait zich op in de proef...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard naait zich op in de proef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:26

Mijn merrie is te slim. Ze weet exact dat er na de overgang draf-stap bij F een stap-galop overgang volgt bij A, om even een voorbeeld te noemen. Idem met keertwendingen. Madame kan vervolgens níet meer stappen, gaat lopen dribbelen, gooit de neus in de wind, anything om het 'moeilijke onderdeel' maar over te kunnen slaan, ze weet dondersgoed dat ik er dan niet meer normaal aan kan rijden en het er dus op neer komt dat zij zonder enig dressuurmatig verantwoord lichaamsgebruik de oefeningen doorhobbelt.

Tegen het einde van de proef heeft ze zo'n peper in haar achterste dat ik nog nét met veel pijn en moeite de bocht om kan zeilen richting X, daar al slippend (scheef, want dan zwaait ze uit) halt kan houden, en de baan weer uit mag. :Y) Dat geslip kostte me vanmiddag verdorie nog m'n winstpunt ook (179, 5 voor halthouden 'scheef'...) }:0
Ze is me dus gewoon voor in de proeven. Met losrijden en bij huis kan ze het (uiteraard) wel, maar volgens mij heeft ze in de gaten dat ik in de proef er verdraaid weinig aan kan doen. Ik heb geen idee hoe ik dat gedribbel kan corrigeren, omdat ze het verder eigenlijk niet doet. want wat kan je nou doen tegen een gespannen aandribbelend paard behalve zelf loslaten en ontspannen blijven rijden?

Keer stilzetten oid heeft geen zin, de volgende x begint het feest weer van voor af aan. Ik ben zelf niet gespannen ofzo, ik heb inmiddels wel geleerd dat ik het er maar mee moet doen wat voor bui mevrouw heeft en maak me niet meer zo druk.
Ik baal hier best van, dit paard kan verdorie prima stappen, liep 8-en voor de middenstap tot en met het M1. Nu in het M2 zitten er tricky onderdelen vanuit stap in en nu is 't gedonder. Thuis is ze me niet voor en laat ze zich gewoon rijden, en is ze gewoon aan de hulpen.

Hoe zorg ik ervoor dat ze eens ophoudt met dat bijdehandte vooruitdenken en gehuppel?

Romy18

Re: Paard naait zich op in de proef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:29

Je eerste proef HC starten en je proef ´verkeerd´ rijden expres geen overgang stap galop rijden wanneer zij dat verwacht en wel wanneer ze ontspannen is. En dan start je je 2e proef wel gewoon officieel en rij je hem correct. Dat is het nadeel van maar 2 proeven ze weten dondersgoed hoe en wat er volgt en als ze dan idd sommige dingen moeilijk vinden is het heel lastig om ze rustig te houden.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:46

ik heb ook zo'n paard gekend. Probeer eens de proef uit het hoofd te rijden. Sommige paarden reageren al als de voorlezer draf of galop zegt. Ga eens op andere plekken keertwendingen doen. Het grootste nadeel vind ik dat je 3 maanden dezelfde proeven rijdt niet uitnodigend voor ruiter en paard. Helaas heb je dus slimme paarden die na 1 of 2x ook de proef al kennen. Probeer zelf niet in te gaan op het druk doen hoe moeilijk het ook is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:50

Dus geen proeven meer oefenen en de oefeningen op een andere manier doen. Elke ergens anders een overgang maken, op andere plek figuren, wees creatief.
Waarschijnlijk zit er ook een stuk spanning bij jezelf waar ze tijdens de proef op reageert. Verder zou ik ook de proef uit mijn hoofd gaan rijden.

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:49

Dit ga ik even meelezen, mijn pony doet precies hetzelfde.
2 keer in galop proberen aan te springen voordat we éindelijk bij A in galop mogen en dan vervolgens met een enorme sprong aan te springen. Terwijl ze het thuis natuurlijk ook netjes kan :j
De keertwendingen, ook al zo'n probleem. Ze kan het best, maar is mij voor of doet het zo snel dat ik niet eens de kans krijg om te vertellen dat ze haar achterbenen ook op moeten tillen.

Ik zal in ieder geval eens proberen de proef uit m'n hoofd te rijden dan! :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:52

Leuk hè, drie maanden lang dezelfde proef....

Wat je iig nooit moet doen is de hele proef oefenen thuis, dan kennen ze hem nog sneller.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:31

Heb ik nooit gedaan, thuis proeven oefenen.
Mag dat trouwens wel, eerste proef HC starten en de 2e voor punten? Volgens mij niet toch?

Uit het hoofd rijden heb ik ook wel gedaan, maakt niet uit, ze weet t gewoon echt zelf.
Ik wil andere proeven!! }:0

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:33

Ja hoor, als je de jury en/of organisatie even je probleem uit legt is dat normaal geen enkel probleem!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:37

Hier hetzelfde probleem..... Heel vervelend dat niet kunnen wachten op jou. Andere proeven zijn de oplossing niet.
Het zal komen door een stukje spanning van beide in de ring. Wat wil helpen is veel wachtoefeningen doen tijdens het losrijden zodat ze zich volledig op jou moet gaan richten. Hopelijk behoudt zij deze concentratie dan ook in de ring.

Succes!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:39

Hier het zelfde probleem. Vaak kan ik de eerste proef nog redelijk rijden. 2 de proef gaat niet meer. Bij de keertwendingen begint hij steeds aan te springen. En dribbelen en tot slot een giga aansprong.

Je mag niet de eerste HC starten en de 2de proef niet HC

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:44

En hier nog iemand met het M2 probleem.
Ik heb al geen voorlezer meer nodig, hij weet al precies welke proef het is en welke maand.
Makkelijk he! HaHa! :7

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:46

Ja maar eigenlijk is het wel een vorm van ongehoorzaamheid die winstpunten kost :o Die M2 proeven zijn volgens mij niet voor niks zo bedacht... :D

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:04

Umpiedumpie schreef:
Ja maar eigenlijk is het wel een vorm van ongehoorzaamheid die winstpunten kost :o Die M2 proeven zijn volgens mij niet voor niks zo bedacht... :D

Dat ben ik met je eens, maar volgens mij werk je dit door steeds dezelfde proeven te rijden wel heel erg in de hand.
Je kan er geen knopje "proef niet onthouden aub" op installeren. (en ik ga niet eens veel op concours, 1-2 x per maand ofzo)
Thuis kun je trainen, maar in de proef heb je het er maar mee te doen. Thuis train je juist afwisselend om te voorkomen dat ze je steeds voor zijn, maar als je een beetje een slimme hebt hebben ze op concours zo in de gaten dat ze steeds hetzelfde riedeltje moeten doen.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:07

Ja en daarom is het dus belangrijk dat ze leren op jou te wachten=gehoorzaamheid.
Ik oefen juist wel de onderdelen die hij uit zijn hoofd kent met wachtoefeningen tussendoor. Het blijft lastig, maar voor mij is het een teken dat hij niet volledig op mij gericht is en dat is zeker te trainen. Er gaat alleen veel tijd overheen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:57

Ik heb het paard inmiddels 4 jaar.
En ik ben al jaren vooral bezig met wachten-wachten-wachten. Buiten proeven om wacht ze wel, ze kan wel heet worden maar ze wacht wel. Ze weet dat ik toch wel weer gewoon ga stappen als ze haar gemak niet houdt.
Ze kent het echt als specifiek concours-trucje, ze weet dat ik haar in de proef er niet op kan corrigeren zoals ik thuis doe. Ik heb ook een kur gereden met 'vreemde' lijntjes, en daar wachtte ze wel gewoon, die kende ze niet want die rijd ik zelden.

Ik snap jouw punt wel, maar ik zie het in dit specifieke geval iets anders.
Hoe ga jij dan met dat gedribbel om?? Wat is jouw 'wacht oefening' gewoon stappen tot het weer rustig en van jou is?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:24

Volgens mij moet je er zelf heel erg in gaan geloven dat je paard het goed gaat doen in de proef.
Dus visualiseren,... Zie jezelf a.h.w. een foutloze proef rijden voordat je de baan ingaat.
Niet nadenken over wat ze allemaal kan gaan uitspoken..., overtuigd de baan in stappen en je proef neerzetten..
Hoe meer jij gelooft in je proef, des te eerder zal het paard je volgen i.p.v. haar eigen weg bedenken.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:41

Ik heb ook zo'n soort dilemma... die van mij loopt met losrijden super fijn voorwaarts, zodra ik de ring ik kom kapt ie er mee en is het net een afgeragt manegepaard die je 3x moet schoppen voor ie in draf gaat...ze weet het precies!!! dat ik haar niet op haar flikker geef dan.

Tot de vorige keer, heb ik haar een paar goeie klappen gegeven toen ze gewoonweg weigerde om aan te springen!! het paard loopt M2 met gemak en reageert normaal op denken aan aangalloperen al!! vopnd de jury niet leuk, moest ook bij ze komen en ze begepen maar niet dat dit echt een keer nodig was. Had 166 punten maar jammer dan.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 06:38

Ik zet mijn paard stil en laat hem wachten, of zet hem achteruit. Dit uiteraard thuis. In de proef probeer ik het zo veel mogelijk te negeren en zelf rustig te blijven. Vaak voel ik het aankomen en kan ik een ophouding maken voordat hij gaat dribbelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:36

Eigenlijk zeg je zelf al wat er mis gaat. Je durft het op wedstrijd niet te corrigeren, omdat je je proef niet helemaal wilt verknallen. Toch een keer proberen dus, want nu word het wel erg leuk en makkelijk voor je paard.

Valincia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:38

consequent zijn!

en dan verknal je maar eens je proef..
het paard moet goed weten waar die aan toe is

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:42

Ik zou denken rijd m thuis een aantal keer achter elkaar. Met iedere keer een andere volgorde.
Plus, probeer thuis eens wat vaker keertwendigen te rijden zodat ze het niet meer zo onwijs lastig vind dat ze onder de proef uit wil komen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 08:04

Miss_Malfoy schreef:
Eigenlijk zeg je zelf al wat er mis gaat. Je durft het op wedstrijd niet te corrigeren, omdat je je proef niet helemaal wilt verknallen. Toch een keer proberen dus, want nu word het wel erg leuk en makkelijk voor je paard.

Ik zeg niet dat ik het niet dúrf te corrigeren, maar hoe corrigeer je zoiets in een proef?!! 5 minuten stil gaan staan?
Als ze gaan rennen trek je een keer aan de rem, als ze niet lopen willen geef je een keer een schop, maar dat aanspannen en aandribbelen is, jawel, spanning... een keer op de rem trekken heeft weinig zin!

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:43

Afgelopen winter heb ik hem een keer in de proef zo aangepakt, hij wou in de galop mij erafgooien .
Hij was de hele proef zo woest.
Ik heb voortijdig wel afgegroet om geen verliespunt te krijgen.
Maar ik moet zeggen dat het daarna in de proeven wel weer beter gaat .
Hij gaat wel gehoorzaam weer door de proef.
Hij heeft er wel van geleerd dat ik hem een keer heb aangepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:13

"Showsmart" noemen ze dat in de westernsport. En hoe we dat oplossen noemen we "Fool 'm, School 'm". Oftewel: Doe alsof je op wedstrijd bent (koop tijd in op locatie) en school je paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:17

Concorde schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik zeg niet dat ik het niet dúrf te corrigeren, maar hoe corrigeer je zoiets in een proef?!! 5 minuten stil gaan staan?
Als ze gaan rennen trek je een keer aan de rem, als ze niet lopen willen geef je een keer een schop, maar dat aanspannen en aandribbelen is, jawel, spanning... een keer op de rem trekken heeft weinig zin!

Als dat nodig is, dan doe je dat toch lekker? ;)