Aanleren van Travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

Aanleren van Travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 11:14

Hoe leer ik mijn paard de travers.

Ik weet hoe ik hem moet rijden maar ze begrijpt er helemaal niks van. Hoe kan ik het nou goed en duidelijk aan haar leren?

Groetjes Annemieke

Alicia2u

Re: Aanleren van Travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:38

Ik heb mijn paard eerst travers aan de hand geleerd op de manier van de academische rijkunst. Onder het zadel was daarna geen enkel probleem meer.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:40

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:19

gewoon, eerst in stap achterhand binnenwaarts, gewoon op de hoefslag, dan in draf,
dan in stap proberen om zn hoofd naar de overkant te laten wijzen en vervolgens steeds meer
om je binnenbeen krijgen om hem dan om te kunnen stellen dat hij met zn hoofd naar de overkant kijkt.
eigenlijk veel makkelijker, je kan ook gewoon in de hoek een volte 10 m. maken
en vanuit die stelling en buiging verder gaan op de hoefslag.
maar dit moet je zeker niet alleen doen, maar met goede begeleiding erbij,
anders leer je het hem misschien verkeerd aan en het is moeilijker om het hem af te leren dan het aan te leren.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:25

Je kunt ook een halve grote volte rijden en met die stelling en buiging die je dan hebt zodra je de hoefslag raakt je travers inzetten. Kleine stukjes in het begin :)

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:55

Zoals Wienna uitlegd heb ik het ook altijd geleerd!

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:28

jaaa idd..

gewoon op een kleine volte bijvoorbeeld.. en dan rustig aan de kont stukje bij beetje naar binnen proberen te zetten!

je kan dit dan afwisselen met schouderbinnenwaarts en daar na ook weer afwisselen met andere oefeningen dat ze niet helemaal in de war raakt en al zijn het maar kleine stukjes.. in ieder geval belonen! wanneer je dit steeds verder traint wordt het steeds beter en kan je ook langere stukken travers rijden.. dus dan ook een keer een langzijde pakken..

maar op een volte is het best. omdat je dan als het goed is als je die buiging al hebt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:30

Ook ik heb het mijn fjord aan de hand geprobeert aan te leren maar uiteindelijk begreep hij het nog eerder onder zadel. Wel is belangrijk dat je paard snapt wat je been en zit en teugelhulpen betekenen dus niet door je binnenbeen heen drukt bijvoorbeeld.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 07:29

iedereen bedankt voor de antwoorden!!

zo moet ik er wel uitkomen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:47

Ik zet in stap op de grote volte de achterhand wat naar binnen. Als dat lukt, neem ik die houding van de volte mee de rechte lijn op en ga het aantal passen uitbouwen. Als de stap erin zit ga ik in draf werken en in de galop.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:40

Ik ben nou eerst aan het oefenen met keertwending om de voorhand om haar te laten wennen aan de zijwaarts drijvende kuithulp als dat goed gaat ga ik haar inderdaad leren om op de volte der kont naar binnen te zetten als dat goed gaat dan het op de lange zijde en als dat goed gaat de juiste stelling en buiging aan nemen. Ik denk dat dit de beste manier is ?

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:45

dan kan je beter eerst keertwending om de achterhand leren.
van keertwending om de voorhand heb ik nog nooit gehoord.
dit is ook geen elasticerende oefening volgens mij, maar je moet het zelf weten.
tis jouw paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:14

Een keertwending om de achetrhand is een vervolg op de travers en veel moeilijker om correct uit te voeren dan de travers zelf. Daar zou ik dus niet mee beginnen :)

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:47

keertwending om de voorhand wel dan?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:53

Een correcte wending om de voorhand komt voort uit de renvers en is dus even moeilijk om correct uit te voeren (en dan bedoel ik dus met verzameling, de juiste aanleuning en de juiste takt).

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:32

ja duh!
dacht je dat ik dit alles nog niet wist?
ik bedoel dat ik het raar vind dat ze nu de travers aan wilt gaan leren door keertwendingen op de voorhand te maken. en ook nog zonder begeleiding.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:38

Ik heb het laatst ook mijn paard aangeleerd met behulp van mn intructrice die les geeft (en zelf krijgt) via de methode van Marijke de Jong (http://www.paardenbegrijpen.nl)

Eerst moest ik haar natuurlijk leren wijken voor druk, dus eerst moet het wijken er opzitten. Bij het begin van de travers moest ik eerst schuin naar de hoefslag toe gaan staan en in de traverszit gaan zitten, heel overdreven. Dus heupen schuin naar de wand, schouders recht vooruit (en daarbij op het binnen zitbeenknobbel gaan zitten) binnenbeen niet aanleggen en buitenbeen ligt naar acher leggen. Daarbij met je binnenhand iets begeleiden en corrigeren richting de wand. Bij mij werkte het zo heel erg goed!

Als je het eerst met grondwerk leert is het idd voor je paard makkelijker, zo kan je zelf ook beter zien hoe het gaat en makkelijker corrigeren. Overigens heb ik het niet eerst aan de hand gedaan maar voor het eerst onder het zadel :)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:29

mijn paardje vind het ook heeeel moeilijk :')
ik heb 2 manieren:
- kleine volte met stelling naar binnen en dan op de hoefslag travers inzetten. steeds kleine stukjes
- schouder binnenwaarts en vervolgens de schouder weer op de hoefslag zetten, op hetzelfde moment spoor met buitenbeen. raar maar waar, mijn paard deed het :')

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 07:11

robjeHL93 schreef:
ja duh!
dacht je dat ik dit alles nog niet wist?
ik bedoel dat ik het raar vind dat ze nu de travers aan wilt gaan leren door keertwendingen op de voorhand te maken. en ook nog zonder begeleiding.

wie zegt dat ik het zonder begeleiding doe?? Ik wil gewoon weten hoe je het het beste aan kan leren zodat ik wat dingen uit kan proberen en ik heb 1 keer in de week les en dan kan ik het verder aanleren in mijn les.

En een keertwending om de voorhand heb uit het boek dressuur van A tot Z en die kan ze al heel netjes en is een goede oefening om te controleren of ze nog goed op zijwaartse drijvende kuithulp reageert. Keertwending om de achterhand vind ze moeilijker, maar lukt ook aardig.

Deze dingen heb ik ook eerst onder begeleiding gedaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:23

De keertwending om de voorhand is de voorbereiding op het wijken voor het been. Ik doe het eigenlijk alleen bij paarden die de eenzijdige beenhulp maar niet willen snappen. Dus bij mij is de volgorde: wijken - schouderbinnen en -buiten - travers en renvers - appuyement. Meestal is trouwens het appuyement wel eerder bevestigd dan de travers :=

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:03

Misschien kan je instructeur je erbij helpen?
Ik heb een jong paard en die van mij moet het nu ook gaan leren, maar die pakt het eigenlijk zo op, als de basis maar goed is.

Ook oefen ik het in stap, op een volte en dan de achterhand naar binnen drukken, buitenteugel begrenzen en een beetje stelling vragen met de binnenhand. Als hij niet meteen goed stelling doet naar binnen is het ergste niet, hij moet eerst het principe leren begrijpen.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:35

in het begin moet je gewoon met heel weinig stelling willen werken, het gaat er puur om dat ze leren om hun achterhand wat om te willen zetten. Zodra ze dat snappen is stelling erbij al niet zo moeilijk meer.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:28

Idd zoals Wienna het zegt leer ik het ook.

Meestal doen wij halve lange zijde SB, dan volte 10 meter, stelling en buiging, en vervolgens zet je de traver in. Gewoon oefenen, het lukt toch nooit in 1 keer, gaat het goed, dan belonen en lekker wat anders gaan doen.