Sterk op 1 hand, rechtrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTralala

Sterk op 1 hand, rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 21:58

Hoi,

Mijn rechterhand (schouder) zet ik vast tijdens het rijden; ik begin altijd 'goed' maar als ik verder rijd wordt ik steeds sterker op rechts.
Ik zet mijn schouder helemaal vast en m'n paard reageert er op dat ik mijn linkerteugel niet mag aannemen en op rechts is ze 'sterk'.
Het is een paard met een heel licht mondje en ik trek er niet hard aan, maar ik heb meer druk op rechts dan op links.
Maakt niet uit of ik links of rechtsom rij, ik heb haar altijd nageeflijk op rechts. In de B was dat nooit zo'n probleem maar nu ik in de L1 zit merk ik het wel.
Met wijken begint ze nu een beetje te kantelen met haar hoofd en ze zwaait heel erg uit met haar achterhand (voltes).
Het stomme is dat ik me hiervan bewust ben maar het gebeurd elke keer weer, ik ben wel rechtshandig en ook veel handiger met rechts.
Maar als ik op andere paarden rij dan kan ik wel druk houden op 2 teugels?
Dus nu wil ik terug naar de basis en weer beginnen met het rechtrichten.

Heeft iemand tips om voor mij m'n rechterhand te ontspannen? Oefeningen?
Verder nog tips over het rechtrichten? Je hoor veel verschillende dingen, van vierkantjes rijden, binnenhoefslag tot schouderbinnenwaarts/travers.

*foto*
http://i170.photobucket.com/albums/u250 ... opwhis.jpg

aeolusnr1

Re: Sterk op 1 hand, rechtrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:25

tis een heel mooie foto, echt dressuur.
je paard staat er heel mooi verzameld op, treed goed onder, mssn je handen net iets te hoog, en je hoofd iets te veel naar beneden.
Maar idd als je al zelf weet dat je rechts iets meer druk geeft is dat het begin om daar op te gaan letten en het dus zo stukje bij stukje te gaan verbeteren, helemaal exact gelijk krijg je het toch niet, je bent ook nie echt een machiene hé.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:35

Ik denk dat les nemen de beste oplossing is, van iemand die veel weet van het rechtrichten(bijv. ADB methode). Als iemand er op blijft hameren dat je die hand moet ontspannen zal het toch beter moeten gaan.
Want hierdoor maak je je paard ook scheef/schever.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:07

Met goede instructie komt dit wel weer goed, maar in je uppie zul je het wrs niet gaan redden. Je moet je niet gaan focussen op je rechterhand, maar op je paard. Een goede instructrice kan je tips geven mbt je handhouding (hoger, lager, van de hals af, tegen de hals aan) tijdens het rijden van diverse oefeningen. Hierdoor weet je op den duur vanzelf wat je wel/niet moet doen. Mijn dochter had precies hetzelfde probleem, maar zij hield meer druk op links mag dat het paard in de rechterschouder ging lopen, kantelen e.d. Inmiddels is het na een aantal privélessen nagenoeg over en is het paard weer zo goed als recht.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:34

:j
Maar het vervelende is; als ik rij in de les gaat het wel goed; dat krijg ik soms op m'n sodemieter omdat ik die hand eens moet ontspannen.
Maar als ik alleen rijd dan is er niemand die dat tegen me kan zeggen.
En om 5 keer in de week een priveles te nemen lukt ook niet :P.

Maar rechtrichten, hoe doen jullie dat?
Op de binnenhoefslag?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:38

Ik rij vooral op de binnenhoefslag, kijk recht vooruit en gewoon voelen :j
Dan maar even wat meer stelling op links...

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:39

rechtrichten is niets anders dan je paard aan twee kanten even lenig maken, dit kun je doen door buigingsoefeningen, bv sb, tv, slangenvoltes ,gewone voltes enz, google maar eens even ,er is veel over te vinden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:42

Op de binnenhoefslag inderdaad, anders kan je paard alsnog steun vinden op de bakrand.
Vierkantjes rijden wat je zelf al noemde: dit voorkomt dat je paard in de wending op het binnenschouder valt.
En wanneer je een volte rijd je paard corrigeren wanneer hij op de binnen of buitenschouder valt...
Ik kan het niet super uitleggen allemaal want ik ben geen instructise en maak het meestal alleen mee vanaf de zijlijn :P

Hoe laat jouw instructise jou je paard rechtrichten?

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:49

Op een volte 10 meter; goed laten inbuigen en op beide kanten. Dan binnenhoefslag rijden en echt hoeken rijden.
Afwenden bij A en recht naar C, slangenvolte en echt recht maken op de korte zijde :)

Alleen ik merk dat ik dan als nog heel vaak meer met rechts doe dan met links. :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:04

xTralala schreef:
:j
Maar het vervelende is; als ik rij in de les gaat het wel goed; dat krijg ik soms op m'n sodemieter omdat ik die hand eens moet ontspannen.
Maar als ik alleen rijd dan is er niemand die dat tegen me kan zeggen.
En om 5 keer in de week een priveles te nemen lukt ook niet :P.

Je hebt dus mijn 1e post niet goed gelezen ;) Je hebt niets aan een instructrice die dus ook alleen met die hand van jou bezig is. Je moet iemand hebben die je leert hoe je een paard recht moet richten. Die persoon zal dus niet met jou hand bezig zijn, maar met andere dingen. Hierdoor leer jij aan hoe je wel moet rijden en leer je vanzelf af om teveel met je rechterhand in te werken (of te weinig met links, dat kan het ook nog zijn). Mijn dochter krijgt maar 1 x per 2 weken les, maar inmiddels dus wel een zo goed als recht paard en als vanzelf een rechterhand die net zoveel inwerkt (of net zo weinig) als haar linkerhand. Alles wat ze leert tijdens die les, oefent ze thuis, en dat is dus niet dat ze die linkerhand ontspant/los laat ;)
Laatst bijgewerkt door aslo op 07-06-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:05

Ik heb/had echt precies hetzelfde probleem als jou ;)
Ook rechtshandig, dus rechts was/is veel beter ontwikkeld, daardoor probeerde ik alles met rechts te doen, was veel makkelijker.
Het is echt zeer frusterend.
Ben er zelf ongeveer een jaar mee bezig geweest en bij mij is het nu zo goed als opgelost, mijn pony loopt op allebijde teugels ongeveer even goed :D (soms links zelfs beter)

Wat bij mij het beste heeft gewerkt is een nieuwe instructuur zoeken :D
En probeer je er niet teveel op te focussen, dat werkt niet (niet bij mij) probeer hem/haar eerst lekker te laten ontspannen dan pakt ze vanzelf de linkerteugel vast.
Wijken en kleines voltes werken ook goed, maar dan moet je wel consequent zijn met je binnenbeen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Veel succes

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:08

xTralala schreef:
en echt hoeken rijden.

Dat ligt er dus maar aan. Als je paard bijv. in de rechterschouder loopt, dan moet je rechtsom wel diep de hoeken in rijden om hem zodoende in de linker schouder te laten lopen. Linksom alleen stelling vragen in de hoeken maar uit die rechter schouder houden, dus wat over de binnenschouder.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:15

Ik heb een goede instructrice en we zijn niet alleen met m'n hand bezig maar dit doen we om haar rechtterichten :j.
We zijn ook met andere dingen bezig; maar zo beginnen we.
Thuis (als ik alleen rijd) probeer ik dit ook te doen; maar naarmate het rijden wordt ik er slordiger in.

Met echt hoeken rijden bedoel ik. Dat je recht komt aanrijden, met stelling door de hoek en dan weer recht.
Ik snij de hoeken een beetje af en heb op de korte zijde stelling naar binnen, een beetje alsof ik een volte rijd :j.

Ik heb nu wat tips gehad en ga er zo meteen mee aan de slag!
Ook heb ik via PB de site paardenbegrijpen gehad, daar staat ook veel nuttige informatie op! :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:18

Als ik bij mezelf merk dat ik op links vast ga houden (ik hou graag vast op links) ga ik altijd even stappen, mezelf vertellen dat ik normaal moet doen, richt mezelf goed recht en vervolgens draaf/gallopeer ik weer aan.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:19

Pion schreef:
Als ik bij mezelf merk dat ik op links vast ga houden (ik hou graag vast op links) ga ik altijd even stappen, mezelf vertellen dat ik normaal moet doen, richt mezelf goed recht en vervolgens draaf/gallopeer ik weer aan.

Dat probeer ik ook ja, en het helpt ook best goed! Maar heb jij dan niet als je weer verder gaat dat je na 10 minuten weer merk dat je (in jou geval) links dan weer vast heb?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:23

Soms wel :j
Ik ga dan op de 2e of 3e hoefslag rijden, kijk recht voor me uit en ga voelen.
Probeer de druk gelijk te maken puur op gevoel (als je gaat kijken ga je zelf scheef zitten etc, etc).
Kan dus best voorkomen dat ik dan met binnen of buitenstelling rij, of een stukje de kont opzij duw.
Als ik merk dat het niet helpt ga ik wel weer stappen (of even halthouden).

Edit:
Soms laat ik ook (in mijn geval) mn linkerhand even 'los' en neem ik hem daarna weer aan. Of neem overdreven rechterstelling aan (links heel goed meegeven zodat de druk op recht meer is dan links) en richt dan weer recht.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 07-06-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:24

Schoudervoor rijden helpt ook om een paard rechter te krijgen. Kleine stukjes contragalop, of contrastelling en dan voornamelijk links. Deze oefeningen niet te lang achter elkaar doen natuurlijk.
Het ontspannen van je rechterhand zal toch echt van jou uit moeten komen. Dat is moeilijk, ik weet het, maar al zegt je instructrice het 10.000 keer...JIJ moet het doen. Dus elke keer weer denken..rechts los, links "vast"
IK moet je trouwens wel een compliment geven zoals je op de foto het paard rijd! Keurig hoor, zie ik graag dit soort plaatjes!

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:30

Hihi, bedankt voor het compliment! :o
Ik ga het straks oefenen, contragalop is nog best lastig want dan wisselt ze heel snel :j.
Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:32

Oe wat klinkt dit zo bekend alleen mijn linkerhand is te sterk, waarom geen idee want ik ben juist rechts. Maar het is echt heel vervelend en werk er nu ook heel erg aan, want mijn paard is door mijn acties ook hieraan gewend en vind het dus ook moeilijk rechts aan te nemen. Waar ik nu mee bezig ben is veel gebroken lijnen en dan ook netjes stelling, recht, andere stelling, recht en weer stelling. Ook van hand veranderen doe ik veel, want korte stukjes zijn makkelijker vol te houden en het helpt echt hij vind het nu makkelijker om gewoon beide kanten op te lopen. En als ik merk dat mijn arm moe wordt, omdat hij dus en mindre sterk is en teveel wil doen dan moet ik gewoon loslaten. Heel leuk om bij mijn paard te voelen is dat als ik mijn hand te vast houd dat hij dan ertegen aan loopt en als ik los laat hij echt veel fijner loopt.
En tijdens het rijden gewoon vaak denken links loslaten niet alleen dat doen.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:50

Ik ken dit ook, maar niet alleen bij m'n handen maar ook bij mijn benen heb ik hier last van. Mijn linkerbeen kan ik er veel minder goed aanhouden dan mijn rechterbeen. Dit is heel vervelend want daardoor kan ik het paar niet goed laten inbuigen op links en begrenzen op rechts. Ik ben er al heel hard mee aan het oefenen maar heeft iemand nog tips? Want ik denk dat het bij mij eerst opgelost moet worden voordat het paard recht word.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:53

Uhu, ik kan ook heel slecht dingen doen met links; ben er ontzettend slap in :o

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:26

Bij mij is het heel apart ik ben rechts, maar mijn rechterbeen is zwak en houd links teveel vast terwijl die arm ook echt zwak is dat voel ik ook maar toch doe ik dat heel vreemd.