Jong paard voor het eerst in de bak rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Jong paard voor het eerst in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:27

hoi bokkers..

Ik ben de gelukkige eigenaresse van een leuk driejarig paardje (eigenlijk een grote pony)
Vanaf dat hij drie is geworden heb ik hem ongeveer 1x per week buiten gereden.. (meestal 1x per 2 weken bedenk ik me)
Dit om hem te leren lopen op eigen benen. Dit heb ik een maand of 3 gedaan.. met succes moet ik zeggen.. stap en draf gaan goed voor een jonkie, galop heb ik nog niet echt geprobeerd.. hij heeft het 1 x aangeboden, maar ik heb het verder nog niet gevraagd.

Nu ben ik door omstandigheden verhuisd naar een andere stalling, waar we een mooie binnenbak hebben.
Mijn ervaring is dat jonkies nogal aan de wand plakken.. en zo steun zoeken..

Gaan jullie dan gelijk met je jonkie op de binnenhoefslag, of mogen ze eerst steun zoeken aan de wand..
En na hoeveel tijd bouw je zoiets af..
Ik heb helaas minder buitenrijdmogelijkheden op deze stal, dus wil toch binnen aan het werk..

Ik zal het van de week ook eens met mijn instructrice bespreken.. want ik ga vanaf volgende week prive lessen nemen met hem.

Toch ben ik benieuwd wat jullie er van vinden.

Daihyo

Re: Jong paard voor het eerst in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:31

Ik neem aan dat je niet alleen de hoefslag volgt toch?
Ik rij met mijn jonge pony gewoon over de hoefslag. Hij plakte in het begin wel, maar door oefeningen te rijden moeten ze wel loslaten. Het kan een handige steun zijn, omdat ze niet altijd een goede balans hebben. En door oefeningen te rijden leer je ze toch om afstand te nemen.
Stukken binnenhoefslag rijden zie ik ook als zo'n oefening. Net als voltes, gebroken lijn, slangevoltes, AC lijn, EB lijn, enz.

De mijne pakte dit goed op en plakt nu alleen nog wat aan de kant met de galop. Omdat hij hier nog steeds moeite met balans heeft. Maar dat geeft niet. Als hij sterker is komt dat vanzelf.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:20

Tjaaaaa , hou het vooral afwisselend, hou het simpel en dus heel makelijk uitvoerbaar, als je iets nieuws wil uitproberen,moet je de oefening zo opsplitsen dat het toch redelijk lukt binnen de trainingssessie.
Nooit opgeven voor het lukt, als het niet zou lukken dan heb je ofwel te veel gevraagt, of is de vraag gewoon niet goed en duidelijk genoeg.
In de bak kan je natuurlijk de verschillende rijbaanfiguren rijden, maar hou je niet enkel aan die dingen, af en toe ook gewoon kris, kras wat rondrijden en op alle mogelijke plaatsen het één en het ander gaan doen.
Neem zeker in elke trainingsessie ook het achterwaarts gaan mee.
Laterale buiging, stoppen, voorwaarts, en wijken voor druk (dus ook het wijken voor de kuit) , zijn dingen die tot de basis gerekend worden, dus neem die ook op in het opleidingsprogramma.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:02

keep it simple...

op de hoefslag..
voltes
van handveranderen..
afwenden

opbouwen naar
kleine voltes
8-jes rijden
slangevoltes
gebrokenlijnen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:28

Don_Zhivago schreef:
keep it simple...

op de hoefslag..
voltes
van handveranderen..
afwenden

opbouwen naar
kleine voltes
8-jes rijden
slangevoltes
gebrokenlijnen

Dit is idd waar ik mee wil beginnen..
Ik heb in het verleden verschillende paarden "ingereden" maar voor het doorrijden gingen ze altijd
terug naar hun eigenaar..
Deze keer ga ik mijn eigen knollie ook zelf doorrijden..
Gelukkig heb ik hele goede begeleiding..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:35

Ik rij de eerste paar weken alleen maar over de hoefslag, zo'n 10-20 minuten per keer in stap en draf, Ik rijdt overgangen tussen halt, stap, draf en achterwaarts en als het paard er klaar voor is vraag ik wat aanleuning. Ook doe ik al snel een stapje opzij om het paard te laten wennen aan eenzijdige kuitdruk.
Gaat dat allemaal goed, dan begin ik langzaam met voltes en met rechtrichten (schouder binnenwaarts en travers). Pas als het paard in stap en draf redelijk recht en stabiel in de aanleuning is, probeer ik een galopje.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:11

als je voelt dat het paard wat meer balans krijgt is het ook wel verstandig om af en toe een binnenhoefslagje te pakken, hierdoor krijgt je paard nog meer balans, en gaat ze niet op de bakrand plakken..

als je paardje snapt wat gas geven is, is het ook heel belangrijk om veel te schakelen.. wegrijden voor kuitdruk, en terug komen op zwaardere zit..
dit moet je pas over een tijdje doen hoor ;)

goede begeleiding is het halve werk ;)

heel veel plezier met het doorrijden van je paardje, het is erg leuk om samen dingen te leren :D

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:26

Wat ik heb gedaan toen mijn paard 3 was is vooral veel voltes rijden en gewoon sturen enzovoort, langs de bakrand rijden moet in principe geen probleem zijn, als je maar een beetje afwisselt..