Halt houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:32

Ik rij sinds een tijdje een paardje erbij, en daarmee loop ik tegen een probleem aan waar tot nu toe niemand me mee heeft kunnen helpen, heb al aan alle kanten hulp erbij gevraagd en niemand kreeg het voor elkaar. 10 professionele instructeurs en eindeloos veel "gewone" lesgevers wisten het allemaal niet meer.

Hier is het probleem: Hij weigert halt te houden. Opstappen lukt normaal als je hem met z'n neus tegen de bakrand (of een willekeurige andere afbakening) neerzet, maar halthouden zoals voor een proef, of als oefening, weigert ie. Hij loopt dan dwars door alle hulpen heen. Ophoudingen maken en zwaar maken, hem tegen de bakrand aan parkeren, zachtzinnig of hardhandig het maakt allemaal niet uit. Heb werkelijk alles geprobeerd wat ik kon bedenken maar niets werkt, hij staat alleen stil na het uitstappen als ie weet dat je af gaat stappen.

Mischien zijn er hier creatieve geesten die dit probleem ook kennen, en nog liever, er een oplossing voor weten waar ik nog niet op gekomen ben. Alle normale manieren werken in elk geval niet. Hij gaat niet echt in verzet of zo, hij loopt gewoon stug door en gaat verder waar hij mee bezig was. Verder staat ie goed aan de hulpen, reageert goed op been en zit en ik kan alle overgangen normaal maken op een hele kleine hulp, zijwaardse gangen gaan ook op minimale hulpen maar overgangen naar halthouden weigert ie gewoon. En dat is best lastig aangezien de eigenares er wedstrijden mee wil gaan rijden, en ze ook wil buitenrijden. Paard is trouwens 10 jaar en normaal beleerd, sinds half jaar in bezit van zijn huidige eigenaresse en ik rij hem sinds een maand of 5. Hij is altijd recreatief bereden geweest met dressuurmatige inslag en hoewel geen nivo, redelijk onderlegd. Je kan (op het halthouden en dus ook achterwaards na) een hele leuke M-proef neerzetten tijdens de les en training. Hij is verder goed nageeflijk en rustig op het bit (dubbelgebroken bustrens) en heeft een prachtig achterhand- en ruggebruik.

Goldie

Re: Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:44

Ik hou dit even in de gaten, ik heb ook een tijdje zo'n paard gereden....

Pplk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:45

Ik dacht zo, probeer hem te foppen na het uitstappen. Dus halthouden alsof je gaat afstappen en dan nog even verder rijden. Maar dan loop je misschien het risico dat hij daarna helemaal niet meer halthoudt, dat lijkt me nu ook niet de bedoeling.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:49

Heeft er al eens iemand naastgelopen om hem halt te laten houden? Misschien ver gezocht maar die persoon kan vanaf de grond misschien helpen?
En als hij stil staat uitgebreid belonen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:51

Hoe gaat het aan de hand? En aan de longe? Reageert hij op stem? (En wat gebeurt er eigenlijk als je hem tegen de bakrand aan parkeert? Als je dat in een hoek doet, kan hij niet gewoon doorlopen, toch?)

Ik zou het eerst aan de hand goed oefenen, dat hij op stem en houding goed snapt wat 'ho' is. (En ook niet een beetje, met draaien en miepen en gedoe, maar echt goed stilstaan.) Dan met iemand ernaast die steeds een beetje meer afstand neemt en iemand erop. Niet boos maken, niet haasten, niet verwachten dat het in een week is opgelost, maar gewoon rustig volhouden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:53

Het gaat trouwens om een luxe gebouwde Haflingerruin. De Haffie- koppigheid zit er zeker in, maar heb nog nooit een recreatiepaard gezien dat zo scherp op de hulpen is en zo fijn reageert. Op dus het halthouden na.

Ernaast lopen hebben we al gedaan, dan doet ie het wel braaf (met tegenzin, dat wel) maar zodra die extra stimulans er niet meer is blijft ie weer stug doorlopen. Het maakt trouwens ook niet uit wie erop zit, hij doet het bij iedereen. Elk lesgeefmens dat we voor dit probleem over de vloer hebben gehad en dat zijn er velen, heeft het ook zelf geprobeerd en ving even hard bot. Ho kent ie verdomde goed, en aan de hand reageert ie daar braaf op. Dan is het woordje "ho" voldoende, je hoeft geen ophouding te maken of spanning op het touw te laten komen. Het probleem is puur onder de man.

Edit: Aan de longe verdomt ie het ook. Met of zonder longeersingel/ bijzet, maakt niet uit. Ook als je hem wat rond laat lopen aan het halster en de lange lijn houdt ie geen halt, totdat je hem naar je toe haalt. Hij loopt je niet omver.

De vorige eigenaren vonden het wel best, die hebben het al snel opgegeven en stonden dus niet stil. Die lieten hem dan maar heel langzaam rondjes lopen bij stoplichten en op andere plaatsen als ie even moest wachten. Maar zo gemakkelijk gaat ie er bij mij niet vanaf komen.
Laatst bijgewerkt door mick75 op 06-06-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:59

of idd met het afstappen je been er weer terug overheen gooien, goed belonen en weer verder stappen, na 5 meter weer stilzetten even blijven zitten, weer heel goed belonen.

Je zegt al dat het geen verzet is... dus dan is het of ; hij snapt de hulp niet, lijkt me vrij onlogisch als hij de hele ophouding van draf naar stap wel accepteerd , of ; hij speelt een spelletje met je.

Probeer ook steeds wat verzamelder te gaan stappen, wat rustiger. Hij wil niet halthouden dus daar denk je ook nog niet aan. Gewoon rustiger laten stappen en daarna weer been eraan om hem door te laten stappen. Als hij vertikt om halt te houden, zorg jij in ieder geval wel dat Jij hier het tempo bepaald.

Probeer in elk geval gewoon rustig te blijven, ik snap dat het heel verleidelijk is, maar als je in zijn mond gaat rukken en snukken dan zal hij er niet blijer van worden als hij halt moet houden.

En probeer eens als je 10/15 minuten aan het rijden bent, dan je hem iets meer teugel geeft, dus niet teveel bij elkaar rijden en zo een paar keer halt te houden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:07

Ik denk dat het begonnen is, bij de vorige eigenaren, als spelletje. Maar omdat die er nooit een punt van hebben gemaakt (als jij niet wil stilstaan dan doen we dat toch niet, dan verzinnen we wel wat anders) is het een gewoonte geworden.

In stap verzamelen, uitstrekken, langzaam laten lopen en dan actief naar voren gaat prima, van een hele rustige, verzamelde stap naar een gestrekte galop gaat ook prima en alle overgangen die je maar kan bedenken doet ie braaf, maar stoppen echt niet.

Het tempo bepalen doe ik ook, ik wordt niet kwaad op hem. Hij heeft het nooit gehoeven, dus voor hem is het feitelijk nieuw. Ik ga niet zitten rukken en plukken en als ik nu wil halthouden verklein ik een volte zo totdat het een keertwending wordt (op benen en zit gereden) en als ik dan een ophouding geef staat ie wel stil, heeeeeeeeel eventjes tenminste. Maar dat heeft niets meer te maken met normaal halthouden.

Met iemand ernaast doet ie het wel, omdat ie wel zo goed is opgevoed dat ie niet over mensen heen wil lopen. Zodra diegene een stap naar achteren zet loopt ie dus weer gewoon door alsof er niets aan de hand is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:08

mick75 schreef:
Ernaast lopen hebben we al gedaan, dan doet ie het wel braaf (met tegenzin, dat wel) maar zodra die extra stimulans er niet meer is blijft ie weer stug doorlopen.

Dan denk ik dat je die stap te snel of te groot hebt gemaakt. Eerst aan de hand op een manier dat zelfs die tegenzin vrijwel niet meer merkbaar is. Dan iemand erop. In eerste instantie geeft de persoon ernaast het 'ho'-teken. Dan de persoon op het paard, waar de begeleider (en dus ook het paard) op reageren. En pas als het paard het initiatief van de ruiter volgt en niet van de begeleider, kan die persoon voorzichtig wat afstand nemen. Dat heel langzaam opschuiven tot 2 meter, vervolgens alleen nog maar 'in het zicht', dan in het midden en dan pas kun je overwegen om het ook eens zonder iemand erbij te doen. Langzaam en onverzettelijk dus :j

Dat kan dus beslist heel lang duren (want hij heeft ook al een hele tijd z'n zin gekregen, dus het is des te lastiger om dit er uit te krijgen.)

Omdat je in de tussentijd toch wel wilt rijden zou ik tijdens het gewone rijden vooral zorgen geen halthouden te vragen - hoe vaker hij het kan negeren, hoe lastiger het blijft.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:17

Dat is dus een tip waar ik wat aan heb! Dank je, gaan we proberen!

Aan de hand houdt ie trouwens wel gewoon braaf halt, zonder tegenzin of gemier. Het gedonder begint als ie aan het werk moet, of het nou aan de longe is of onder de man.

Aanvankelijk dacht ik aan evenwichtsproblemen, maar omdat ie het aan de longe en ook zonder longeersingel/ bijzets ook doet, lijkt me dat niet echt het punt.

Maar je hebt gelijk dat ik hem waarschijnlijk overschat heb op dat punt, omdat ie verder alles zo goed kan en aan de hulpen staat als een topsportpaard.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:47

vooral ook veel grondwerk doen,, ik heb het ook gehad met mijn bijrijdpaard. ook aan de hand draven en dan inéénkeer het halt teken geven,, natuurlijk wel rustig opbouwen hè?! ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:56

Ik denk ook dat het eigenlijk een gevolg is van verkeerd aangeleerd gedrag.
Maar als je echt super consequent en heel duidelijk je vraag steld, zou hij moeten reageren, doet hij het niet ok , zeker geen punt van maken, maar je mag hem dan ook geen rust geven, zet hem dan extra hard aan het werk ( wijken , of iets dergelijks) moet niet perfect zijn uiteraard, het gaat hier niet om de oefening, wel om het hem gewoon even wat moeilijker te maken.
Dan stel je hem gewoon opnieuw de vraag opnieuw, heel vriendelijk en zonder je boos te maken, met de glimlach alsof het de eerste keer is dat je het vraagt, stopt hij laat je hem even rustig staan , beloon , dus braaf paardje, stopt hij weer niet, ok geen probleem we hebben de tijd, we beginnen weer te wijken, en dergelijke, wel nooit , maar ook nooit boos worden, al hoef je het hem op die manier 20x te vragen, maar uiteindelijk zal hij zelf kiezen , ok ik doe wat ze vragen.Beloon dan uitvoerig, stap af , en zet weer op stal of weide, dus niks anders meer gaan doen.
Uiteraard zal het dan nog niet bevestigt zijn en zal het probleem zich de volgende keer wel laten zien, maar het paard zal zeker niet zolang willen doordoen, hij zal echt veeel vlugger bereid zijn met je mee te werken, want hij weet ondertussen da je toch niet stopt voor hij doet wat je vraagt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 20:34

Boos worden heeft ook geen enkele zin, dat doet de eigenaresse wel ;) heeft ze mij niet voor nodig. Op een paardenrug heb ik behoorlijk wat geduld.

Ik heb met dit soort dingen best geduld, en ik zet hem ook flink aan het werk. Niet alleen als ie iets niet goed doet, maar zowiezo moet ie bij mij aan de bak.

Het afstappen na het halthouden is alleen niet zo'n goeie, dat is de enige keer dat ie wel braaf stil staat en nog vierkant ook. Die grap kent ie al. Hij voelt gewoon aan wanneer je wilt afstappen, zelfs als je hem aan de hand wil uitstappen en dus in feite nog tijdens het werk halt houdt om af te stappen. De slimme donder. Toen ik het probeerde op die manier en me even later bedacht dat ik toch door ging rijden (soms heeft extreem impulsief zijn ook wel voordelen) ging ie ook daar op letten, dus daarna moest ik echt aanstalten maken om af te stijgen (beugels uit, zadel vastpakken en mezelf omhoog drukken) voordat ie stil ging staan. Dat is er wel weer uit inmiddels, maar we zijn dus feitelijk terug bij af.

Hij weet gewoon niet beter, het is hem gewoon nooit goed aangeleerd omdat de vorige eigenaren, die hem ook beleerd hebben, het niet belangrijk vonden. We moeten hem dus feitelijk op dat punt opnieuw gaan opleiden. Zover ben ik inmiddels ook en we gaan ermee aan de slag! Op dat punt gewoon doen alsof ie groen is en net aan het werk. Hij is pienter, dus met een beetje geluk gaat dat snel resultaat geven. Ik heb er goede hoop op!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:40

wat ik als tip heb gekregen van mijn instructrice is om goed op je ademhaling te letten.
dus je maakt je klaar voor het halthouden en daarbij haal je je adem in, heel rustig en zorg dat je je ademhaling hoog in je borst houd.
concentreer je je er op dat je echt helemaal los bent op dat moment.
staat hij stil dan concentreren op rustig je ademhaling uit te laten gaan, geen teugels,geen benen en geen gewicht op dat moment.

heb je eventueel iemand in de buurt die aan centered riding doet?
die kan je er heel goed mee helpen.

kijk ook hier voor eventuele tips:
http://www.spirithorses.be/zitles.html