Paard gaat rennen tijdens opstijgen HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Paard gaat rennen tijdens opstijgen HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:29

Ik heb een ruin van 9 jaar. Vorig jaar juli heb ik hem gekocht enw as het een super leuk en braaf paard.

Nu sinds een maandje gaat hij tijdens het opstijgen er keihard vandoor en is hij onstuurbaar! ik kan m niet meer stil krijgen. Zelfs als ik hem probeer de hoek van de bak in te sturen doet hij dat niet. Niets helpt. En hij rent net zo lang door tot ik araf spring of val.

Ik heb er al een osteopaat/drukpuntmasseuse bij gehad en de rug ligt gewoon helemaal vrij en los. Dus aan zijn rug ligt het niet.
Wel zit zijn hals aan de linkerkant erg vast vanaf zijn oor tot aan zijn schouder. ook deze schouder zit vast. Na dit 1x behandeld te hebben liep hij ruimer, maar toen ik t weer probeerde om op te stijgen ging hij er weer keihard vandoor in galop terwijl ik maar 1 voet in de beugel had.

Het zadel is 4 maanden oud en klappert nergens, ook ligt het ruggengraat en de schoft helemaal vrij, dus dat is t ook niet.

Heeft er iemand tips of weet iemand waarom hij ineens zo doet?

Als het zo door gaat durf ik niet meer op hem te rijden! HELP!

Sim

Re: Paard gaat rennen tijdens opstijgen HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:33

Helpt even longeren voor je er op gaat niet?
Zowiezo zou ik, als je op gaat stijgen, proberen gebruik te maken van een krukje/opstapje. Dan kun je, als je wilt opstijgen en je voet in de beugel hebt en je paard gaat rennen, je voet veel sneller weer uit de beugel krijgen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:35

ik ken het probleem..ik volg dit nu even..
nu laat ik mijn haf steeds vast houden door iemand tot ik goed zit of eerst longeren..maar dat is ook geen doen!ik vind gewoon dat een paard stil moet staan als ik wil opstappen en pas mag lopen als ik het zeg.
krukje heb ik ook geprobeerd maar als ze een stap opzij zet en het krukje komt tussen haar benen gaat ze ook rennen en krijg ik vliegles (spreek uit ervaring :+)
heb het idee dat die van mij er een spelletje van maakt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:38

Ook ik denk dat je met een krukje moet opstappen.
Mijn paard deed het eerst ook maar sinds ik via een krukje opstap blijft ze gewoon staan totdat ik haar toestemming geef om te lopen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:39

een krukje vind ik ook een goed idee, want misschien heeft hij wel last van de eenzijdige druk die 'normaal' opstijgen veroorzaakt.
iemand die je paard vasthoudt als je opstijgt lijkt mij voorlopig ook veiliger.
hoe oud het zadel is zegt op zich niets.
je kan wel een zadelpasser laten komen om te kijken of het goed past.
is het probleem opeens gekomen of geleidelijk?
is hij misschien een keertje van iets geschrokken tijdens het opstijgen?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:11

Ik heb inderdaad ook het idee dat mijn paard er een spelletje van maakt, want sinds ik er 1x ben af gesprongen blijft hij t doen.

Iemand laten vasthouden ga ik voorlopig ook doen.
Maar vooraf longeren helpt denk ik ook niet.. want dan wordt hij alleen maar opgefokt.
Ik ben m ook weer opnieuw aan het leren om normaal te longeren zonder dat hij gaat protesteren en over me heen wil lopen.

Met een krukje opstijgen lijkt me eng.

Maar het zit zo.. ik stijg op. Niks aan de hand. pas als ik ga zitten gaat hij ervandoor.

Maar de zadelmaker zegt dat t zadel goed zou liggen omdat deze nergens knelt of drukt. mn paard heeft ook geen drukplekken of iets.
Wel zit zn nek en schouder aan de linker kant vast, maar dat zou er los van moeten liggen toch?

Ook heb ik een tijdje bitloos gereden met hem, misschien dat hij daarom nu geen respect meer voor me heeft ofzo dat ie nu denkt boven mji te staan. Ben inmiddels ook weer gewoon met bit gaan rijden en zit er aan te denken om misschien een martingaal te kopen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:30

bitloos rijden heeft niks met respect te maken, mijn paardje blijft ook met een bosal netjes stilstaan als ik opstijg ;)
misschien eens een lesje rijden vervangen door een lesje stilstaan-als-ik-opstijg?
natuurlijk met iemand erbij die je paard kan vasthouden.
en dan wat dingen afwisselen:
opstijgen en er meteen weer af
opstijgen en een rondje stappen (aan de hand van je begeleider) en er weer af
een rondje stappen aan de hand
...
net zolang tot hij door krijgt dat hij door wegspurten toch niet onder het werk uit komt :D

en misschien leren dat hij een snoepje krijgt als jij op zijn rug gaat zitten?
dan heeft tegelijk iets anders om aan te denken en een reden om niet meer weg te lopen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:33

Wat raar zeg, je zou zeggen dat het dan aan z'n rug ligt.. maar als de osteopaat al zegt dat het niks is..

Doet hij het ook met longeren? Zadel op, hoofdstel.. en een zandzak ofzo in/op het zadel?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:35

ik heb ook al geprobeerd met snoepjes..
dan blijft die van mij keurig staan..zonder enig probleem..maar dat lesje op en af stappen moet ik mischien ook maar eens proberen..
mijn haflinger wacht ook tot ik zit(als ik me voet in de beugel wil doen en me teugels op maat wil maken)dan gaat ze rennen..tot ik vlieg :+
met longeren doet ze niets..denk toch echt dat het een spelletje is..

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:39

als ik longeer met zadel gaat hij naar het zadel bokken, bokken doet hij overigens niet wanneer ik erop zit.

Met longeren met longeersingel bokt hij niet.

maar snoepjes bij t opstappen vind ik een slecht idee :p dan gaat hij schooien.. iets wat ik juist aan t afleren ben en wat al steeds beter gaat...

Maar dat op en af stap lesje kan ik wel proberen. maar zolang er iemand hem vasthoudt dan doet hij zoiso niets. dat is het gekke. dan is er niets aan de hand.. als er iemand naast loopt kunnen we gewoon stappen en gaat hij zelfs negeeflijk lopen terwijl ik niets doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:42

volhouden.. als hij er vandoor gaat en je springt er af (wat je beter niet kan doen, maar soms kan het niet anders) zet hem dan op dezelfde plek terug als waar je opgestapt bent, gaat hij weer rennen, dan zet je hem weer terug, en stapt weer op.
het moet je ook alleen lukken om op te stappen, het is handig als iemand je helpt, maar het verbetert de situatie niet.. geduld hebben, en doorzetten is de enige optie denk ik, en idd opstappen met een krukje, paard heeft minder druk, en jij zit er sneller op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:45

4 maanden geleden een nieuw zadel...
En nu bokken aan de longe naar het zadel.
Niet kunnen opstijgen...

Heeft een GOED zadelmaker dit zadel aangemeten?
Of dacht je zelf dat het "wel goed lag" ?

Ik denk dat paard last heeft van een knellende boom eerlijk gezegd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:47

met die extra info over aan de longe bokken naar het zadel, denk ik toch ook weer aan een zadelprobleem.
toch maar eens een andere zadelpasser vragen?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 12:51

Ik heb john kool van bestfit zadels het zadel laten aanmeten. we hebben toen een stuk of 6 zadels gepast.
En deze lag het mooist en t best. En de kamerruimte is ruimvoldoende, dus denk zelf niet dat de schoft knelt. ik zal het zadel er anders eens opleggen vanavond en voelen of die knelt.

Maar opzich is john een goede zadelmaker toch? hoor veel goede verhalen over hem.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:50

Ik heb John Kool ook voor mijn zadel en heb alleen maar goede ervaringen met hem.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:36

Zou een slofteugel oid misschien kunnen helpen dat hij er niet vandoor gaat???

ps: val me niet aan :+ ik weet t.. lees veel dat mensen een slof niks vinden. maar wellicht dat hij er dan minder hard vandoor gaat of ik hem makkelijker kan terugnemen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:40

Heeft hij gevoelige plekken op zijn rug met poetsen ed?

Wat doet hij als je er is zonder zadel of met een ander zadel op gaat.
Kan me voorstellen dat het eerste een beetje erg enge suggestie is nu hij er elke keer vandoor gaat.

Heb toch sterk het vermoeden dat het bij het zadel ligt. Omdat ook met longeren die voor problemen zorgt.
Misschien de zadelmaker opnieuw laten komen en het probleem voorleggen.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:54

nee gevoelige plekken heeft hij totaal niet, daar heeft de osteopaat al naar gekeken, zijn rug is helemaal in orde gewoon lekker soepel, geen drukplekken oid en hij krimpt ook nergens ineen als je drukt op zijn rug.

en met longeren zitten mijn beugels onder de zweetbladen waardoor die zweetbladen heel erg gaan wapperen en klapperen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:33

Mm, klinkt idd als iets met het zadel. mischien zit er ergens in het zadel een bult(en)? hebben we op stal hier ook eens meegemaakt, en iedereen maar denken dat de pony vervelend was. was trouwens ook een nieuw zadel, maar het was gewoon over het hoofd gezien. succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:28

opstappen met krukje, zo komt er veel minder druk aan 1 kant van t paard te staat
als je vanaf de grond opstapt komt zadel naar links, dus rechts komt meer druk. veel paarden kunnen dit niet hebben.

maar t lijkt een zadelprobleem.
hoeveel plek (vingers) heb je tussen wervels en kussen?
kun je makkelijk je hand tussen de voorste kussen schuiven?
dus op de plek achter de schouder?
onder t zadel ongeveer t midden hoeveel vingers kun je daar tussenkrijgen?

paardpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:21

Grote kans inderdaad dat het bokken tijdens het longeren door het klapperen komt.. kun je je beugels niet eens eraf halen, dan longeren en kijken of hij nog bokt? Dan weet je misschien of het door de beugels of het zadel komt.
Verder kan het best wel zijn dat hij je in de maling neemt. Lukt het hem 1x, dan lukt het hem ook een tweede keer! Aangezien hij normaal doet als iemand hem vasthoudt..
En hoe ga je zitten? Want je zegt dat hij het pas doet van zodra je gaat zitten.. anders misschien heel even in verlichte zit blijven stilstaan en dan heel rustig gaan zitten terwijl je hem beloond? Misschien komt het wel van de 'plof' op het zadel.
Toch helpt een snoepje vaak en hoeft het niet per se tot schooien te lijden. Het kan wel een reden zijn voor het paard om even te wachten voor jullie vertrekken. Zorg wel dat hij na het snoepje ook direct wegstapt. Dan linkt hij het aan: wachten, snoepje, wegstappen in plaats van 'wachten, snoepje, wachten.. komt er nog een snoepje???' ;)
Van zodra het goed gaat kun je weer langzaam afbouwen.. de ene keer wel een snoepje en de andere keer niet.
Een slofteugel zou ik persoonlijk niet doen. Je gaat hem in de 'spanning' vaak te gauw te strak doen waardoor je je paard in de krul trekt en hem kapot rijdt. De meeste paarden kunnen zo met de neus tussen de benen vaak nog net zo hard, dan niet harder! Wil je voor je eigen gevoel/veiligheid toch iets hebben zou ik nog liever een thiedeman zien die lang ingesteld is voor net dat beetje begrenzing. Het beste is uiteraard niet te veel in de mond te gaan hangen en als je hem tot halt wilt houden dan adequaat een hulp geven dan blijven trekken.. dat win je niet.
Wat doet hij trouwens als je de volte sluit? Vaak kunnen paarden het dan niet meer bijbenen en moeten wel naar de draf (er zijn natuurlijk altijd nog die heerlijke, lenige, wendbare paardjes ;) )
Een enorm lastig probleem lijkt mij en ik hoop dat je enigzins iets van inspiratie uit mijn verhaal haalt. Ik weet niet of het iets helpt maar het is het proberen waard misschien.
Heel veel succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:27

crossmonster schreef:
4 maanden geleden een nieuw zadel...
En nu bokken aan de longe naar het zadel.
Niet kunnen opstijgen...

Heeft een GOED zadelmaker dit zadel aangemeten?
Of dacht je zelf dat het "wel goed lag" ?

Ik denk dat paard last heeft van een knellende boom eerlijk gezegd.

ik ga mee met crossmonster inzake bovenstaande
kan bijna gene toeval meer zijn
als ik jouw was zou ik een second opinion laten doen bij een andere osteopaat en andere zadelmaker erbij en evt da
en zelf eens een keer flink duwen op het zadel als hij opgezadeld staat; staand vanaf een krukje zodat je wat druk uit kunt oefenen
reageert je paard dan weer zo fel dan kan het anders dat het zadel niet goed ligt en/of daardoor rugproblemen heeft

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:28

[

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:49

jumpgirl schreef:
Ik heb een ruin van 9 jaar. Vorig jaar juli heb ik hem gekocht enw as het een super leuk en braaf paard.

Nu sinds een maandje gaat hij tijdens het opstijgen er keihard vandoor en is hij onstuurbaar! ik kan m niet meer stil krijgen. Zelfs als ik hem probeer de hoek van de bak in te sturen doet hij dat niet. Niets helpt. En hij rent net zo lang door tot ik araf spring of val.

Ik heb er al een osteopaat/drukpuntmasseuse bij gehad en de rug ligt gewoon helemaal vrij en los. Dus aan zijn rug ligt het niet.
Wel zit zijn hals aan de linkerkant erg vast vanaf zijn oor tot aan zijn schouder. ook deze schouder zit vast. Na dit 1x behandeld te hebben liep hij ruimer, maar toen ik t weer probeerde om op te stijgen ging hij er weer keihard vandoor in galop terwijl ik maar 1 voet in de beugel had.

Het zadel is 4 maanden oud en klappert nergens, ook ligt het ruggengraat en de schoft helemaal vrij, dus dat is t ook niet.

Heeft er iemand tips of weet iemand waarom hij ineens zo doet?

Als het zo door gaat durf ik niet meer op hem te rijden! HELP!

Na dat hij is behandeld, kan het zijn dat hij het gevoel nog tussen zijn oren heeft, op het moment dat je weer opstapt, probeer eens op te stappen tot je denkt ho, nu vind hij het eng worden, even wachten en er weer af, dit herhalen tot je iets verder denkt te kunnen gaan, als hij het eng blijft vinden, ga je weer wat anders doen even longeren, daarna weer proberen op te stappen, tot hij het weer spannend vind worden, weer herhalen, en weer herhalen. Kan je niet gaan zitten omdat hij het eng blijf vinden, ga je morgen weer verder, kan hij er een nachtje over slapen en er achter komen dat hij geen pijn ervaring had.
Als je wil kan ik wel een keer komen helpen of, je mag ook naar mij toe komen, is niet zo ver weg, 8-) als je het te eng vind worden. ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:51

jumpgirl schreef:
nee gevoelige plekken heeft hij totaal niet, daar heeft de osteopaat al naar gekeken, zijn rug is helemaal in orde gewoon lekker soepel, geen drukplekken oid en hij krimpt ook nergens ineen als je drukt op zijn rug.

en met longeren zitten mijn beugels onder de zweetbladen waardoor die zweetbladen heel erg gaan wapperen en klapperen.

Als de zweet bladen gaan klapperen als hij gaat bokken, dan kan je er een longeersingel om doen. *D