Lengtebuiging op de wendingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Lengtebuiging op de wendingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:39

Wat zijn nou echt fijne oefeningen om de lengtebuiging op de wendingen te verbeteren?

Melody heeft daar wat moeite mee,vooral als ik van hand verander is ze gouw geneigd de buitenhand vast te pakken.

Dit probeer ik nu op te lossen door haar extra op de binnenhand te vragen en veel schoudervoor of schouderbinnenwaards te oefenen,of veel van hand te veranderen.

Merk wel dat ze daar wat beter van word maar mag nog wat meer..wat zou ik nog meer kunnen proberen?

liesje_waal

Re: Lengtebuiging op de wendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:29

probeer met het los rijden veel 8tjes te rijden met losse teugel
laat het paard hierbij op eigenbenen lopen door enkel op de beutenteugel te sturen.
doe dit ook met het paard als je hem in de hand heb gestelt
en vraag dan buiging en stelling en bereid hem goed voor op het varhandveranderen .
dit werkt super goed bij mijn paard wordt hier lekker los van en pakt dan de buiging en stelling beter aan als ik aan het werk ga met haar

probeer ook eens op de 2de hoefslag te gaan rijden en buitenstelling aan te nemen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:55

Volgens mij ben je goed bezig, heb je gewoon wat geduld nodig ;) . Ik ga mee in bovenstaande tips. Bij het buitenstelling vragen moet je wel goed je binnenbeen er aan houden.
Verder kun je nog keertwendingen om de achterhand rijden in stap.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 17:33

8 jes ga ik eens proberen alleen Melody is er wel zo 1 die gelijk misbruik maakt van een langere teugel,waardoor ik daarna weer meer moeite moet doen haar eronder te krijgen.

Ze pakt het ook goed op maar ze mag net wat meer los worden daarin,dacht misschien zie ik wat oefeningen over het hoofd.

Keertwending kan ze nog niet...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:20

Een paard maakt geen misbruik, die neemt de vrijheid die jij haar geeft, het is hier dus niet het paard die in de fout gaat. En toch zou het ook met langere teugel ook moeten gaan, das net de uitdaging aan paardrijden he, jezelf zo verbeteren dat het uiteindelijk lukt.

Keertwending kan ze nog niet, wat zeg je daar ???? Ieder paard kan dat natuurlijk wel, ga maar eens op de weide staan en kijk als ze aan het ronddollen zijn, dan kunnen ze eigenlijk alles, je zou versteld staan, zelfs de hogeschool sprongen, maar het is natuurlijk wel moeilijk om het ook gedaan te krijgen op jouw vraag, en dus ook onder het zadel. Ook hier weer de ruiter moet het goed aanbrengen, en het zo draaien en kneden tot het paard begrijpt wat jij van hem vraagt, leer rijden, en voel hoe je paar reageert, en daar dan steeds eerlijk op reageren.
Rijden is eigenlijk altijd actie en reactie.
succes

MelodyT schreef:
8 jes ga ik eens proberen alleen Melody is er wel zo 1 die gelijk misbruik maakt van een langere teugel,waardoor ik daarna weer meer moeite moet doen haar eronder te krijgen.

Ze pakt het ook goed op maar ze mag net wat meer los worden daarin,dacht misschien zie ik wat oefeningen over het hoofd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:32

IK begrijp het niet helemaal. Ze loopt naar je buitenhand in de wendingen op allebei de kanten? Dan is dat toch juist heel super?? Dat is nu wat je wil , binnenkant los ( stelling) en buitenkant begrenst.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:51

Het is idd zo dat de buitenteugel meer druk moet hebben dan de binnenteugel.
Goed binnenbeen erbij, en met je binnenhand alleen de weg wijzen, duidelijk openen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:19

aeolusnr1 schreef:
Een paard maakt geen misbruik, die neemt de vrijheid die jij haar geeft, het is hier dus niet het paard die in de fout gaat. En toch zou het ook met langere teugel ook moeten gaan, das net de uitdaging aan paardrijden he, jezelf zo verbeteren dat het uiteindelijk lukt.

Keertwending kan ze nog niet, wat zeg je daar ???? Ieder paard kan dat natuurlijk wel, ga maar eens op de weide staan en kijk als ze aan het ronddollen zijn, dan kunnen ze eigenlijk alles, je zou versteld staan, zelfs de hogeschool sprongen, maar het is natuurlijk wel moeilijk om het ook gedaan te krijgen op jouw vraag, en dus ook onder het zadel. Ook hier weer de ruiter moet het goed aanbrengen, en het zo draaien en kneden tot het paard begrijpt wat jij van hem vraagt, leer rijden, en voel hoe je paar reageert, en daar dan steeds eerlijk op reageren.
Rijden is eigenlijk altijd actie en reactie.
succes

MelodyT schreef:

Een keertwending is niet zo eenvoudig dat je het in je uppie kunt aanleren. Je moet weten waar je mee bezig bent, anders trek je het paard op slot in z'n achterhand of valt deze weg over een kant. Daar schiet je niks mee op.
Dus zonder instructie zou ik daar niet zomaar aan beginnen.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:00

Nee ik ga aan een keertwending echt nog niet beginnen.Als dingen te snel gaan voor mevrouw klapt ze helemaal dicht en wil ze neit meer voor me werken.Nu loopt ze eindelijk goed dus alles op zn tijd.Ik heb verder goede les en die zegt dat ik goed op weg ben met de lengtebuiging.

Is ook goed dat ze op de buiten teugel komt, maar ze loopt op dat moment sterk vast te pakken op de buitenhand en de binnenhand gooit ze eigenlijk los,dus zeg maar niet nagefelijk maar echt geen druk op binnenhand op dat moment.Na de wending is dit wel gelijk weer goed.
Maar ze loopt in de wending dus eigenlijk niet recht op 2 teugels.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:59

Op de rechte stukken schoudervoor rijden, maar dat doe je al :+. En de kant die ze vastpakt, loslaten, dus je buitenteugel mag denk ik wat meer ontspannen zo nu en dan.
Ik denk dat meer voorwaarts rijden ook kan helpen. Wat doe je met je buitenbeen? En zwaait ze uit met haar kont?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 16:54

Ze zwaait niet uit maar begrens haar met mijn buitenbeen.Voorwaarts rijden werkt een beetje maar zogouw ik haar weer in een arbeidstempo terug rijd doet ze het vaak weer.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:34

Klinkt alsof het toch een kwestie van kracht ontwikkelen is, ik zou gewoon zo doorgaan, en het voorwaarts rijden er in houden door stukken te verruimen en weer terug te rijden net zolang tot je ook in die overgangen het gewicht op 2 teugels kunt houden. Als ze hangt op de buitenteugel, laat jij los en verruim je. Dit bouw je steeds verder op totdat ze recht kan blijven. En perfect krijg je het nooit, paarden blijven altijd iets scheef.

Heb je al eens geprobeerd om je buitenbeen er af te houden in de wending en alleen je binnenbeen te gebruiken? En zoja, wat doet ze dan?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 16:53

Ik rij haar zoiezo in de wending met mijn binnenbeen omdat ze eerst altijd te neiging had naar binnen te vallen.

Kan best een kwestie van kracht ontwikkelen zijn,met momenten word ze al veel beter aleen de momenten duren nog zo kort...