thanx
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Quartusje schreef:Ja dat ga ik ook doen maar hoe kan dressur rijden voor het paard leuker worden?

Telpeva schreef:Quartusje schreef:Ja dat ga ik ook doen maar hoe kan dressur rijden voor het paard leuker worden?
niet rijden en in de wei laten zal paardlief het leukst vinden![]()
Niet iedereen ziet aan de teugel als hetzelfde als nageeflijk.
Het paard zijn/hoofd in een krul trekken door aan de teugels zitten, zien sommige als aan de teugel. Paard gaat hierdoor in een gedwongen houding lopen, vaak zet het daarbij de rug op slot en ziet het gehele plaatje er in mijn ogen niet vriendelijk uit. Het paard word op deze manier immers gedwongen om een houding aan te nemen. Of dit leuk is voor het paard kun je denk ik zelf bedenken
Zover ik de definitie van nageeflijk ken, is dat wanneer een paard op eigen benen loopt, geconcentreerd is op zijn ruiter en direct reageert op hulpen, de achterbenen genoeg ondertreden en dat paard en ruiter samen een geheel vormen. Ruiter vraagt, paard antwoordt. Als je paard het naar zijn zin heeft komt de ontspannen nek houding vanzelf wel. Want immers, ontspanning verkrijg je niet door te dwingen.
Gewoon lekker gaan rijden met je paard, maak hem attent op jou en je hulpen, en pik hier en daar een lesje mee. Dan komt er al een hoop goed