Halsstrekken volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Halsstrekken volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:39

Ik ben even benieuwd naar tips van jullie..
Eigenlijk heb ik 2 vragen ipv 1...
De eerste is: hoe krijg je een paard echt aan het halsstrekken. Ik krijg mijn paard met z'n hoofd niet verder dan zijn knieeen terwijl die op wedstrijden niet genoeg is. Ik probeer ook te vragen en weer te ontspannen, maar dat lijkt nog niet echt veel te helpen.
Daarnaast moet je in proef 5&6 op de volte halsstrekken, hartstikke leuk natuurlijk, maar dit is nog een jong paard die niet voldoende heeft aan been. Resultaat: vierkante voltes..

Iemand tips???

abeltje_xx

Re: Halsstrekken volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:31

hals laten strekken tot z'n knieen is al best ver hoor. je moet minimaal tot borsthoogte komen en het liefst tot zijn knieen. neusje over de grond is natuurlijk nog beter.
hoe laat jij je paard halstrekken? gooi je je teugels meteen los, of doe je het beetje bij beetje. bij mij helpt het wel als ik eerst de binneteugel wat loser laat, klein beetje maar, dan zakt zeal wat, dan drijf ik daar naar haar buitenteugel, die neemt ze dan iets meer aan en dan laat ik die ook wat los. dan weer haar binnen teugel en zo herhaal ik dat. zo wil ze bij mijn netjes zakken en houd ik tugelcontact.

en vierkante voltes, tja ik denk dat dat gewoon oefenen, word. probeer haar anders een weekje of twee alleen aan de volte te nemen, dus niet rijden om haar balans zo te oefenen. dat is altijd amkkelijker voor paarden zonder mensnen erop :)

succes

ptatt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:57

Ik heb geleerd dat je evengoed contact in de teugels moet houden, en dan kleine ophoudinkjes maken, en dan weer geven, ophoudinkje, geven enz. :)
succes ermee ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:43

Halsstrekken tot de knieen is opzich al prima, hij moet onder de knie zakken voor een echt goed cijfer, maar op deze manier haal je al wel een 6/7 :D Mooi stelling vragen om je binnenbeen, en dan rustig zo snel mogelijk laten zakken, als je nog niet keurig stelling kunt vragen om je been, dan zul je hem dus meer moeten ondersteunen en minder moeten laten zakken...

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:19

Ik heb dit probleem ook gehad...Hij ging in de proef wel tot aan zijn knieen maar toch altijd commentaar. Hij strekte namelijk wel zijn hals maar liet hem niet mooi vallen (in een boogje)) Dat is wat ze tegenwoordig willen zien. Wat ik nu altijd doe is hem langzaam en erg rond naar benden rijden (voor mijn gevoel te rond) en er iets langer over doen! Ze zien liever een halve volte goed dan een hele volte net niet!

Wat betreft de vierkante voltes....goed leren voor je binnenbeen naar buiten laten lopen! In de training volte pakken, sluiten met je buitenbeen en openen (stelling) met je binnenbeen. Hem goed op je benen leren reageren, zowel binnen als buitenkant! Ene paard pakt het sneller op dus qua oefening zul je dat moeten aanzien.
Succes!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:26

Niet te rond in de hals houden! Bij halsstrekken moet het neusje er uit blijven.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:46

Oke.. het scheelt dat het tot de knie in principe al goed is. Ik had begrepen van niet..
Ik laat hem hals strekken door linkerteugel te laten vieren en dan pas de buitenteugel een klein beetje. Ik deed het eerst altijd fout = teugels los gooien..
Ik vind het nog heel moeilijk hem op been te rijden. Zodra ik hem naar buiten wil drijven probeert ie te ontsnappen door naar voren te gaan. Dus dan moet ik hem inhouden en tegelijkertijd wel naar buiten laten lopen (bij binnenbeen dan)..
Maar iig bedankt voor tips zover... :)

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:12

Met ophoudingen toch meer ontspanning oefenen en steeds meer ruimte geven, maar wel contact houden. Goed op je zit en been rijden en dit veel oefenen, dan komt het echt goed.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:03

Wanneer je paard lekker los komt in zijn rug zal je merken dat het halsstrekken ook beter gaat worden. Denk dat je nu al best tevreden mag zijn omdat hij nog jong is. Thuis lekker veel oefenen en zorgen dat hij alert op het been wordt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:04

tnx :D Ik oefen nu ook door halstrekken in stap op de volte.. en dan aandraven (nog steeds halsstrekken) dat werkt ook wel geloof ik :)