Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

DaniBanani schreef:Ik lees even mee, heb precíes hetzelfde probleem! Paard wil (beide handen) steeds de hoefslag aflopen, en ik herken ook dat dwars door je been heenlopen en 't hangen aan de teugels. En hoeken afsnijden..poeh zeg, en probeer dan nog maar eens binnenstelling te vragen zodat ze niet als een plank hout die bocht doorwalst - is dat bij jou ook zo?
Morgen gaat iemand mij even lesgeven, als dat wat oplevert laat ik het je wel even weten.
Anne: zo heerlijk is dat niet, hoor..want ook op die binnenhoefslag blijft ze niet netjes rechtuit lopen (bij mij iig, weet niet hoe dat bij TS is), en uiteindelijk moet een paard gewoon de hoefslag kunnen volgen.
Jolla schreef:Ik rijd liever binnenhoefslag zo is het paard echt met je bezig. Goed stelling oefenen op de voltes, zijwaarts en schouderbinnenwaarts. Zou kan je hem naar een tijdje richting de hoefslag rijden. Let goed op je houding!

DaniBanani schreef:Tat_jana: weet niet hoe het bij TS zit, maar bij mij is 't niet gewoon naar de binnenhoefslag gaan, maar echt weglopen van de hoefslag. Schuin oversteken, of een halve volte rijden, op die manier. Dan is het wel een probleem hoor..
Ok. Het kwam bij mij vooral op twee dingen neer: véél meer tempocontrole, en véél meer contact op de buitenteugel.
Nu is de tempocontrole bij ons ook echt nog een probleem, maar door constant vooruit en terug te rijden, was ze zo bezig met mijn been dat ze niet meer opzij viel. En dan moest ik steeds contra van wat zij wilde - dus als zij hard wilde, vroeg ik haar terug, wilde ze terugvallen, reed ik haar naar voren. Op de korte zijdes ook steeds vlak voor de bocht vooruit rijden, en tijdens/vlak na de tweede bocht weer terug..echt bezig houden dus.
Contact met de buitenteugel - ik rijd bitloos en was altijd erg voorzichtig met een meer constant contact - maar paard bleek hier absoluut geen last van te hebben. Dan echt met binnenbeen naar de buitenteugel toerijden, en al vóór de bocht flink binnenbeen eraan en tempowisseling zodat ze niet naar binnen kán vallen, omdat ze zich moet richten op voorwaarts en niet zijwaarts.
Verder moet ik er in mijn houding op letten dat ik iets meer gewicht op de buitenbeugel zet, zodat ik haar niet onbewust naar binnen stuur, en als bevestiging voor haar dat ze écht rechtdoor mag lopen. Dat was ook mijn probleem met voltes, die gaat ze enorm klein draaien, maar dat kwam dus deels doordat ik iets te ver naar binnen ging hangen, en daar reageerde ze erg gevoelig op.
De oorzaak bij mij zit 'm waarschijnlijk in de bespiering van de achterbenen. Het aanspringen in galop (zowel los als onder het zadel) vind ze ook echt nog moeilijk, dus die spieren mist ze, en door steeds van de hoefslag af te schieten wil ze dat been ontlasten.
Weet niet hoe dat bij jou zit, maar bij mij wil ze ook nog wel eens erg scheef gaan lopen (hoofd naar buiten, kont naar binnen) als ze merkt dat ik haar niet van de hoefslag af laat gaan - ook daar was het binnenbeen drijven naar je buitenteugel toe, en meteen vooruit rijden, zodat ze weer rechter moet gaan lopen.
Hoop dat jij hier iets aan hebt..het werkte vandaag bij mij wel in ieder geval, het was niet ineens over maar ik merkte wel duidelijk verschil.
Esmeeappie schreef:Je kan ook nadat je over de binnenhoefslag geprobeerd heb je paard recht te richten bij A / C afwenden en een rechte lijn naar de overkant rijden. Daarna links en rechts om en om afwenden en vervolgens in de hoek een diagonaal rijden en weer van hand veranderen , maar probeer je paard recht te houden. Misschien dat dat ook een beetje wil helpen, als dat zo goed gaat, kun je een rondje hoefslag proberen, of een lange zijde. Probeer je paard ook bezig te houden, misschien doet hij het uit verveling omdat je te lang rondjes over de hoefslag rijd. Rij lekker figuren en rechte lijnen en waarschijnlijk gaat het daarna beter,
Succes
TiinkerGirl schreef:Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Paardlief liep het liefste kleine voltes om de x met een giraffenek en op de andere hand zo dicht op e hoefslag dat ik bont en blauwe knieen kreeg. Ik hen toen van een kennis (tevens ook instructrice geweest) de tip gehad eens te gaan doorzitten , teugels op maat, paardje laten draven en verder gewoonweg te gaan zitten wachten tot paard 'normaal' wil gaan doen. En inderdaad, na een tijdje begon meneer heerlijk over zn rug nageefelijk te lopen en kon ik gewoon over de hoefslag, en nog belangrijker, de meeste bakfiguren met hem rijden.
Wel moet ik erbij zeggen dat je voor een oplossing moet kijken naar wat voor paardje je rijdt. De mijne is een haflinger van net vier die nogal wat truucs uit de kast kan halen om maar niet serieus aan het werk te hoeven. Maar als hij uiteindelijk lekker loopt heeft hij er zelf ook plezier in!
Noatjuhh schreef:TiinkerGirl schreef:Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Paardlief liep het liefste kleine voltes om de x met een giraffenek en op de andere hand zo dicht op e hoefslag dat ik bont en blauwe knieen kreeg. Ik hen toen van een kennis (tevens ook instructrice geweest) de tip gehad eens te gaan doorzitten , teugels op maat, paardje laten draven en verder gewoonweg te gaan zitten wachten tot paard 'normaal' wil gaan doen. En inderdaad, na een tijdje begon meneer heerlijk over zn rug nageefelijk te lopen en kon ik gewoon over de hoefslag, en nog belangrijker, de meeste bakfiguren met hem rijden.
Wel moet ik erbij zeggen dat je voor een oplossing moet kijken naar wat voor paardje je rijdt. De mijne is een haflinger van net vier die nogal wat truucs uit de kast kan halen om maar niet serieus aan het werk te hoeven. Maar als hij uiteindelijk lekker loopt heeft hij er zelf ook plezier in!
Dus dan ook niet sturen?
Of toch nog proberen op de hoefslag of binnenhoefslag?
Als er nog meer tips zijn hoor ik ze graag!
TiinkerGirl schreef:Noatjuhh schreef:Dus dan ook niet sturen?
Of toch nog proberen op de hoefslag of binnenhoefslag?
Als er nog meer tips zijn hoor ik ze graag!
Ik heb toen helemaal niet gestuurd, alleen maar zorgen voor een constant draftempo op een kant houden (niet van hand veranderen dus), en mn paardje was die kleine volte al snel zat