goede oefeningen voor paard dat iets vast zit in de lendenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

goede oefeningen voor paard dat iets vast zit in de lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 21:24

Mijn nieuwe ruin zit qua spieren iets vast in de lendenen. Osteopaat heeft hem al eens losgemaakt, maar nu is het een kwestie van rijtechnisch zorgen dat deze plek los komt én blijft.

Tijdens het rijden merk ik dat hij tijdens de galop erg achter de teugel komt en te weinig galop toont. Hij heeft moeite met sprong maken zeg maar. Aan zijn rug kan ik ook zien en voelen dat hij vast zit, dat stukje staat iets bol en voelt strak aan.

Osteopaat en instructrice raadden aan om veel kleine tempowisselingen te rijden, dus steeds terug en weer vooruit. Zijn er verder nog fijne oefeningen die ik kan gebruiken om dit deel in de rug losser te krijgen en te versterken? Balkjes lopen is misschien ook goed, maar hier heeft hij nog maar net kennis mee gemaakt, dus meer dan 1 balk zit er voorlopig nog niet in ;) Kan ik misschien zelf met masseren deze plek ook wat losser maken? Of heating gel vóór het werk?

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:55

Je kunt hem voor het rijden z'n rug laten opbollen door links en rechts naast z'n staartinplant met je nagel wat te prikken. ( soms moet je even zoeken naar het gevoelige plekje maar als je het goed doet maken ze hun rug net zo bol als wanner je de koude kraan op z'n staartwortel zet.) Dit is en hele goede oefening om hem los te houden in de lendenen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: goede oefeningen voor paard dat iets vast zit in de lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:22

ok dat ga ik eens proberen. Hij is wel nogal kriebelig, dus uitkijken voor m'n tenen, maar wie weet....;)

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:53

Misschien een rare vraag, maar wellicht zat zijn vorige ruiter vast in de lendenen, of jij?
Want ondertussen ben ik er achter dat je eigen lichaam erg veel invloed heeft op je paard.
Vorige week heb ik een lesje Centered Riding gehad van Margreet van Alona en WOW wat een openbaring!
Na 30 jaar weet ik waardoor het komt dat ik scheef ben, en het allerbelangrijkste HOE ik het kan OPLOSSEN. Mijn paard hield zich altijd wat vast in de rechtergalop en vond de voltes halve baan rechtsom erg lastig. Ja gek, dat kwam door mij! Nu werk ik er aan en merk dat mijn paard losser wordt.
Misschien dus ook een tip voor jou? (en heel veel andere mensen :-))

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:46

Met de neus naar de grond longeren/rijden in een heel rustig tempo (stap en draf, eventueel bijgezet), zodat hij zijn rug omhoog moet brengen (strechen). Plek dagelijks masseren. Zadel na laten kijken, want dit kan een oorzaak zijn. Was bij onze E althans wel het geval. Zadel van mijzelf was net iets te lang voor zijn rug en aan de achterzijde een te smal kamerkanaal, met als gevolg overbelaste lendespieren. Mbv van een fysio en op aanzwijzingen van haar dus de training aangepast. Ander zadel aan laten meten en na ruim een maand al enorme verbetering. Na een kleine 3 maanden nergens geen last meer van gehad.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:56

Longeren met drafbalkjes is ook erg goed voor de rug, lekker lang en laag en dan rekken ze de rug wel op. Dan zal hij onder het zadel ook makkelijker balkjes gaan draven, maar onbelast is in eerste instantie makkelijker en minder zwaar.
Later zou je misschien ook wat in uitjes met m kunnen springen, maar ik denk dat dat nu nog teveel gevraagd is.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:59

Tempowisselingen werken erg goed! Mijn paard zat daar ook erg vast. Nu een paar weken aan het rijden met veel tempowisselingen (dus zodra hij terugkomt, weer pasje vooruit, terugnemen, pasje vooruit). Ik merk dat hij al een stuk losser en sterker wordt. Wel erop letten dat hij niet alleen harder gaat maar echt zijn achterhand gebruikt. Verder van voren lang, laag en rond rijden, zodat hij ook de halsspier aanspant.