laag hangend rooster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jenny1988

laag hangend rooster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:17

hallo

Stel deze vraag voor een vriendin van mij. Haar paard heeft een laag gehemelt. Ze rijd nu Z2 op stang en trens. Met als onderleg trens een dubbel gebroken bit. Het paard word er zo vervelend van dat het dus op protest eindigt. Meerder mensen hebben er dus na gekeken en zeiden dat er te weinig ruimte in de mond is. En dat ze een laag gehemelte heeft. Als ze gewoon op trens rijd heeft ze er weinig last van. Ze heeft een tijd terug een andere stang gekocht. Waardoor het probleem een tijd was opgelost. Maar na deze week begint het weer van voren af aan.

Weet iemand hier misschien raad mee?

Lucalicious

Re: laag hangend rooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:21

Ik zou het niet weten, misschien moet je eens de mening van een tandarst laten vragen, hij kan je waarschijnlijk wel vertellen of het aan de mond ligt ja of nee ;)

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 20:23

dit paard gaat jaarlijks na de tandarts ;) maar misschien was er een oplossing dat er toevallig andere stangen voor zijn. Want er zijn wel meer paarden die weinig ruimte in de mond hebben

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:26

Ik heb ook een merrie met een laag hangend rooster wat zo erg is dat we bitloos rijden, zelfs een dun dubbelgebroken bitje leid tot protest.

Zelf zou ik denk ik uitkijken naar een stang met een brede lage tongboog of een gebogen mondstuk.

Maar ik ben bang dat ze het probleem blijft houden.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:27

jenny1988 schreef:
dit paard gaat jaarlijks na de tandarts ;) maar misschien was er een oplossing dat er toevallig andere stangen voor zijn. Want er zijn wel meer paarden die weinig ruimte in de mond hebben

ik doelde meer op dat de tandarst misschien een goed bit ervoor weet, of een goede oplossing ;)

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:28

ik ben het eens met Shyla25. Ik zou als ik je vriendin was even goed laten informeren over hoe en wat. Voordat het paard er helemaal niet meer mee ophoudt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:31

Het schijnt dat als je voor een paard met een hangend rooster wat van die vitaminebruistabletten in de drinkbak gooit het probleem wat minder wordt. Geen idee, heb het nooit geprobeerd maar zou best kunnen.

Wat iig wel werkt is geen enkel gebroken bitjes en hoge tongboog in de stang. Je zou kunnen proberen om het allemaal zo dun mogelijk te houden met een lage tongboog en een robartonderlegtrensje zou ook weleens een oplossing kunnen zijn.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:32

Vitamine E geven kan wel iets optrekking geven maar het werkt niet altijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:08

Probeer eens een ongebroken onderleg bustrens.

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:48

Ik zou ook de hulp van een tandarts inschakelen!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:45

Hangend rooster bestaat als afwijking niet. Het lijkt alleen zo door relatief korte voortanden vaak bij een jong paard. Volgens mij mag je ook gewoon enkel op een trens rijden en als er weinig ruimte in de mond is lijkt dit voor het paard ook prettiger dan zo'n vracht ijzer.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:09

@ albert mijn paard heeft echt een hangens rooster is wel nog maar 5 jaar oud maar heeft hierdoor erg weinig ruimte in de mond. Bij mijn paard is het ontstaan doordat er 2 tanden niet wouden wisselen en dit heeft een zwelling in de mond gegeven die niet meer is weggegaan. (is wel onderzocht door da en tandarts de zwelling gaat waarschijnlijk niet meer weg ze loopt er nu ook al een jaar mee)

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 21:01

in iedergeval bedankt voor de paar tips zal ze door geven... :D

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:46

Albert schreef:
Hangend rooster bestaat als afwijking niet. Het lijkt alleen zo door relatief korte voortanden vaak bij een jong paard. Volgens mij mag je ook gewoon enkel op een trens rijden en als er weinig ruimte in de mond is lijkt dit voor het paard ook prettiger dan zo'n vracht ijzer.

Mijn merrie is 10 ;) dus het kan wel degelijk.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:47

Romyv hier op bokt haar fries heeft ook een laaghangend rooster meen ik... misschien moet je het haar eens vragen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:15

Wat iedereen aangeeft als de plek van de "ziekte" een hangend rooster ligt vlak achter de voortanden.
Daar bevindt zich een zacht sponsachtig gedeelte van het gehemelte. Dat hoort zo. Bij het ene paard valt het wat meer op als bij een ander, in ieder geval is het niet de plek waar het bit ligt, dus kan niet de oorzaak zijn van "te weinig ruimte in de mond"

De mondholte is bij een gesloten mond volledig gevuld met tong; net als bij ons. Prop je er vervolgens een stang en trens in moet de tong ergens heen. Sommige paarden hebben hier een beetje moeite mee. Je mag ook in de Z2 gewoon met een trens rijden. Ik heb het vandaag diverse keren gezien. Het ziet er in mijn ogen een stuk sympathieker uit dan al die doorslaande stangen.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:35

"ziekte" of niet... daar kan ik me niet over uitspreken.
Ik weet alleen dat mijn paard ook een "hangend rooster" heeft. In het begin reed ik hem op enkel gebroken trens met zware reacties en uiteindelijk een rustperiode omdat zijn gehemelte verwond was door de klik van het bit. (ik heb nochtans echt geen harde hand).
Op advies van de Da over gegaan op dubbelgebroken trens om het voorgaande te vermijden. Regelmatig maar wel al veel minder frequent, kreeg ik van Thor opnieuw zwaar protest.
Ik rij nu op een ongebroken trens... En rara... Protest op zijn mond, dat kennen we niet meer.
Als het probleem niet speelde zonder de stang, zou ik ook zonder de stang verder rijden.