paard zit opeens helemaal vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard zit opeens helemaal vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 15:09

zinds 4 weken zitten wij in een hele goeie up.
paard staat ook voor de kar maar zelfs daar heb ik eigenlijk geen/heel weinig last van.
tot vandaag....

hij is maandag voor het laatst voor de kar geweest (bos rit a 25 km) en wat ik gehoord heb is er niks raars gebeurt, maar vandaag zat hij van kop tot teen vast.
het was zelfs zo erg dat buigen niet wilde, achterhand kwam er totaal niet onder.
normaal kan ik hem wel losser krijgen door hem even te laten galopperen, dit was zelfs zo erg dat hij achter (wel galoppeerde!) maar aanvoelde als een harde draf.

dit heb ik dus nog nooit gehad! hij loopt verder niet kreupel is is weinig aan te zien (alleen dat hij zn achterhand er niet bij heeft) maar meer niet.

a.s zondag heb ik wedstrijd en wil dit dus nog wel goed (proberen) te krijgen.
iemand tips?
dit is echt totaal nieuw voor mij, en nog even heel duidelijk, hij loopt NIET kreupel!

ik zat er zelf aan te denken om hem morgen te longeren (evt met passoa of dubbel) en vrijdag even te rijden, zaterdag rust.

ch_ntii123

Re: paard zit opeens helemaal vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:48

geef hem even een dagje rust, misschien heeft hij heel hard moeten trekken waardoor alles een beetje zeer doet

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:34

Pas wel op dat hij geen maandagsziekte /tying up/spierbevangenheid heeft, of aan het ontwikkelen is. Dit kun je alleen 100% zeker constateren als de veearts bloed afneemt en onderzoekt. Als ie morgen nog stijf is, zou ik even een veearts bellen.
Beetje Vitamine E met selenium kan helpen tegen de stijve spieren als het gewoon spierpijn is.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:03

Misschien weer een open deur, maar er zit vast wel een goede sportmasseur bij jou in de buurt. Die kan misschien niets doen aan de oorzaak, maar kan wel wat doen aan die vastzittende spieren.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:27

Misschien heeft hij spierpijn van het voor de kar lopen, mijn paard is ook wel eens wat stijf geweest door veel en zwaar werk ;) gewoon n dagje of twee dagen lekker rustig aan en dan komt het wel goed

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:11

ik heb hem vandaag gelongeerd eerst ff zelf laten lopen en daarna met een passoa.
hij kreeg zn achterhand er gelukkig al een heel stuk beter bij maar nog niet dat ik zeg van joepie!
morgen nog maar een x helemaal los rijden van boven tot onder.

icemam: jah ik heb al contact gezocht met meerdere masseurs maar iedereen kan pas na het weekeind. nu is dat opzich geen probleem, het is dan jammer dan van me wedstrijd zondag. paard gaat toch echt ff voor.. :)