Dit is Namantha, een 11 jarige New Forest merrie van 1.41m hoog.
Ze staat op een stal waar New Forest pony's worden gefokt, en daar ben ik sinds nieuwjaar begonnen met het
berijden van haar. Ze is pas op haar 9de ingereden, en dan ook echt helemaal verkeerd. En dat merk ik nu maar al te goed.
Sinds nieuwjaar ben ik dus met haar begonnen. Je merkte meteen dat er iets niet goed zat, uit de wei wilde ze echt niet komen,
als ze maar een halster zag duurde het echt een tijd voor je haar te pakken kon krijgen, met poetsen en opzadelen de hele tijd
onrustig, niet stil willen staan etc, bang als je bij haar hoofd in de buurt kwam, proberen te bijten als ze haar zin niet kreeg etc. Erop stappen lukte niet, met 2 man lukte het uiteindelijk om erop te komen, en dan was het alleen maar rondjes middendraf, en dat was dan het rijden
Ik ben meteen met haar naar de les geweest, en het werd wel steeds beter
Maarja, voordat je al die fouten eruit hebt...In het begin liep ze steeds met haar hoofd omhoog, onrustig te dribbelen, stap, gewone arbeidsdraf en galop zaten er niet in.
Nu is de ontspannen stap er, ze loopt weliswaar nog niet aan de teugel, maar in ieder geval ontspannen met haar hoofdje
naar beneden. De draf gaat ook steeds beter, ik hoef niet steeds de teugels strak te houden omdat ze anders middendraf gaat
doen, dit gaat steeds meer ontspannen
Alleen de galop, bij hulpen schiet ze in de galop en crosst er dan hard vandoor, langzaamgalloperen zit er echt niet in. Van mijn hulpen schrikt ze, maar het wordt wel steeds beter. In het begin betekende m'n been gewoon eraanhouden al keihard wegcrossen, nu wordt zachtjes druk geven met m'n benen al geaccepteerd.
Maargoed, na dit hele verhaal, mijn vraag

Tijdens het rijden gooit ze steeds, om de paar passen, haar hoofd hoog de lucht in. In het begin nog niet, als we rustig ontspannen
aan het instappen zijn. Maar zodra ze druk in haar mond krijgt, gaat haar hoofd steeds de lucht in. Ook steekt ze voordurend
haar tong naar buiten als ze druk krijgt in haar mond.
Nu had ik zaterdag clubkampioenschap waaraan ik meedeed, en toen heeft de jury mij fijne tips gegeven.
Ik gebruik nu een dubbelgebroken watertrensje, maar volgens de jury was dit te scherp en kan ik beter een D-trens aanschaffen.
Ook zei ze dat ik gewoon eens op namantha moet stappen met lange teugel, niet aan draven of galloperen denken, niet de teugels
oppakken, gewoon ontspannen met lange teugel stappen. Ook voorlopig niet galloperen, maar dat doe ik de laatste tijd ook niet meer
Dat helpt wel, met springen, na de hindernis, kan ik rustig doorgalloperen, en een parcoursje springen gaat niet langer meer keihard, maar gewoon rustig en beheerst, echt super
Dat is echt haar ding, springen en cross 
Ook moest ik haar laten controleren op wolftandjes, en een keer een elastiek proberen.
Maargoed, nu is dus mijn vraag, zal een D-trens helpen, en de andere tips van die jury? En hebben jullie misschien nog andere tips om haar ontspannen te laten lopen?
Het gaat wel steeds beter, en ontspanning komt vanzelf wel meer, maar misschien zijn er nog handige tips etc?

Om een beeld te geven van hoe ze haar hoofd omhoog gooit:

En dan steeds zo hoog. Dit is best lastig, ik heb al zo vaak een kopstoot gehad terwijl ik erop zat, toen ik haar wilde belonen.
Maar dit doet ze dus echt om de paar seconden.
Hier nog even het verschil hoe ze eruit zag toen ik met haar begon, en nu:
5 maanden geleden:

nu:

Sorry voor het hele verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Ik hoop dat jullie goede tips hebben, alvast heel erg bedankt!
Maargoed, ik zal het proberen!
)