Tips voor flechmatiek paard (traag)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equistretch

Tips voor flechmatiek paard (traag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 10:56

Mijn paard is nogal traag aan het been. Hij is een 6 jarige kwpn,er van zeer goede dressuur gefokte afkomst.
Ik rij hem nu een aantal maanden en train 4a5 dagen per week (ook veel schakelen etc..). Ik dacht eerst dat het aan de conditie zou liggen maar er lijkt met de tijd weinig verandering in te komen.
Wie heeft er goede tips voor mij!!!!
Ik dacht zelf aan een suplement toevoegen aan het voer??? wie heeft hier ervaring mee en wat voeren jullie bij??.

Alle tips zijn welkom! alvast bedankt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:43

Zorg voor meer afwisseling. Een keer longeren ipv rijden, en ker het bos in, lekker los laten spelen in de bak.
Verder zorgen dat je zelf consequent bent met je beenhulpen. Niet constant kloppen, maar gewoon je been af laten hangen. Als ie niet reageert kun je beter een keer goed doorkomen dmv een flinke por evt bijgestaan door een ferme tik met de zweep. Maar uiteindelijk behoort je paard op een beenhulp voorwaarts te gaan ipv zweep.
Ga eens een keer in verlichte zit galopperen, probeer hem op deze manier te motiveren.
Let er ook op dat je niet te steng bent in de hand. Rij hem eerst voorwaarts en ga daarna pas aan de nageeflijkheid werken (die komt dan vanzelf ;) )

Maartje1990

Re: Tips voor flechmatiek paard (traag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:45

Nouja haver kan natuurlijk altijd helpen voor een beetje extra pit als je over 't voer nadenkt :+ en geloof me het werkt! mijn eerst altijd zo brave hafje werd opeens behooorrrlijk pittig :+

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:13

Maar ook mét haver blijft je paard niet voor het been. Dus in feite schiet je er niks mee op. Dit is gewoon een rijtechnisch probleem.
Een echte slome kun je misschien wat feller maken met haver maar dan nog moet je rijtechnisch aan de slag!!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:09

Voer heeft bij die van mij helemaal geen zin. Ik geef hem nu gewoon haver en biks, maar als dat meer of minder word gebeurt er niets met hem..

Ik zou gewoon heel goed les nemen. Dat is de enige oplossing die bij mij nu een beetje begint te werken. Veel schakelen is wel goed, maar het is saai en je hebt er ook nog niet eens zo veel aan vind ik.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:41

Wees duidelijk voor het paard. Eerst met je been en als hij niet reageerd misschien een tik met de zweep. Luisterd het paard, beloon hem dan metteen. Ik vind dat persoonlijk het allerbelangrijkste, paarden reageren daar zo goed op en leren daar het snelst van en mensen vergeten het nog al gauw als ze bezig zijn. Met je stem kom je een heel eind, leer hem ook een woord of geluid als je aardrijft, bijvoorbeeld: voorwaarts of draf, galop enz. Kan na een tijdje super goed helpen.

En als je voer wil geven waar ze wat feller van worden kun je beter gerst geven volgens mij. Dat werkt op lange termijnen beter, haver is maar voor korte duur. Dat kun je bijvoorbeeld een uur voor het rijden geven dan zal het wel iets helpen misschien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:54

Maak het leuk en aantrekkelijk voor het paard , wissel veel af en hou de trainingen kort maar wel leerzaam.
Zelf heb ik een tinker die ook heel erg in zichzelf was.
Belangrijk is zeker niet je geduld verliezen en al helemaal geen zweep gebruiken, je zou aan het puntje van de zweep een stukje plastic kunnen binnen en daarmee in de lucht zwiepen zodat ze wat wakkerder word, maar ga zeker niet tikken met de zweep, want dat werkt vaak kort en ze kruipen nog meer in zichzelf.

Train ook eens een tijdje niet 5 dagen, maar b.v 2 en doe de rest wandelen , grondwerk , lekker veel buiten in de groep laten spelen en paard laten zijn ,waarom zoveel trainen met een paard wat het niet leuk vind, daar bereik je ook niet veel mee.Het is een erg jong paard , dus neem de tijd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:07

de arabier die ik rijd is in de bak ook vreselijk lui(slecht voorwaarts).
in het bos zit de versnelling er wel op,mij een teken dat hij het rijden in de bak gewoon niet leuk vindt.
ik probeer het dan maar kort te houden,veel overgangen,lekker laag,en vooral...niet te vaak.
1 tot 2 keer per week,de rest buitenritjes en wat longeren/spelen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:13

Veel schakelen doe je al. Zorg dat je echt super consequent bent, been is voorwaarts en niets anders. Ook tijdens het losstappen, uitstappen en buitenrit. Altijd overal.

Verder je eigen houding eens kritisch onder de loep nemen, als je met je lijf achter de loodlijn zit heb je een remmende werking op je paard bv.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:56

Allereerst zorg ik voor voldoende afwisseling in het werk. ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om 7 dagen per week in de bak rondjes te rijden. Hoe en hoe vaak je die afwisseling geeft is per paard verschillend.

Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen reactie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.

Ook hier is weer ieder paard verschillend. Het ene paard reageerd beter op een lel met de zweep waarbij je hem vooruit laat schieten de ander reageert beter als je hem irriteert door zeer kort op elkaar kleine tikjes geeft. Daarna altijd de overgang herhalen. Ook hier geld laat je niet verleiden om dan meteen door te rijden omdat hij nu eindelijk voorwaarts loopt. Neem hem terug en herhaal de overgang. Hij moet per slot van rekening reageren op de eerste hulp die je gaf en niet op die laatste grovere.

Dan nog een paar algemene opmerkingen

Ga niet steeds harder knijpen of duwen, daar wordt je houding niet beter van en daardoor maak je je paard het weer moeilijker om voorwaarts te gaan.

Niet vijf keer hetzelde vragen zonder reactie en dan pas je zweep/ spoor gebruiken. Dan snapt je paard nog steeds niet wat je wilde met die eerste hulp en heb je kans dat hij alleen nog maar voorwaarts gaat op je spoor/ zweep omdat jij hem dat hiermee leert.

Blijf niet te lang in hetzelde tempo rijden.

Als je paard eenmaal loopt ga jij zo stil/ licht mogelijk zitten. Dit is een beloning voor je paard en maakt het hem makkelijker om voorwaarts en in balans te blijven.

Rij je paard rustig los. Geef hem de tijd om zijn spieren en gewrichten op te warmen voor je meer actie gaat vragen. Stap lang genoeg los en draaf en/ of galoppeer in een rustig tempo een paar rondjes. Dit kan aan een lange teugel met zijn hoofd laag of met zijn hoofd in de lucht of laag en rond 'aan de teugel'. Zoek uit wat het beste werkt voor je paard. Hij hoeft niet meteen erg voorwaarts te zijn als hij maar uit zichzelf blijft lopen.

Rij niet alleen maar vooruit maar ook eens terug. Anders drijf je je paard alleen maar van het achterbeen af waardoor correct voorwaarts gaan weer moeilijker wordt.

Gebruik de dingen die je paard leuk vind om hem sterker te maken en meer conditie te geven. Als hij buitenrijden leuk vind en dan vanzelf meer voorwaarts is gebruik je dit om ook eens buiten wat meer dressuur matig te rijden. Zet hem hier eens op het achterbeen of rij die oefening die je zo moeilijk vind. Vaak zijn ze dan uit zichzelf meer voorwaarts en gaat alles makkelijker. Hier kun je dan werken om het achterbeen gebruik te verbeteren waar je dan in de bak weer profijt van hebt.

Tot slot wil ik nog zeggen dat je de meest lompe paarden licht aan de hulpen kan zijn. Het proleem is alleen dat je zo ontzettend consequent moet zijn. Dit duurt ook even voor je het geleerd hebt en is iets wat je continu zult moeten bewaken.
succes

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:59

Mijn tip: terugrijden.

Die van mij wilt ook nooit echt fijn doorlopen, maar hij wilt ook niet langzamer want dat vindt ie moeilijk. Dusss ben ik terug gaan rijden. langzaam langzaam langzaam. En dan als 'kadootje' een paar passen vooruit (was ie blij mee!) en dan meteen weer langzaam langzaam langzaam. Draven dan he. Maar hij mocht niet terugvallen in stap!
Nou, na een half uur les moest ik nog steeds terugrijden, maar nu omdat ie zo heet was geworden!
Hij vind langzaam zo moeilijk, dat hij uiteindelijk ZELF vooruit wilde. Was eyeopener, die les.

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:26

Bedankt!!

Ja ik heb les en het gaat al iets beter...
Volgens haar is het tempo wel oke maar ik voel dat het paard loopt met de rem erop.
Dat terugrijden ga ik ook uitproberen.
Merk nu alleen dat de buigzaamheid stroever gaat. Eerst was hij mooi rond en los in de hals en kaak, nu drukt hij steeds vaker de rug weg en gaat het bit vast pakken. Weer een probleem erbij dus "PFFFFFF" het valt echt niet mee!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:33

Misschien is het dan een idee om je paard eens na te laten kijken door een osteopaat. Kan soms een enorme toevoeging zijn!