Alleen voorop willen, bij de groep weg rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Alleen voorop willen, bij de groep weg rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 13:25

Hallo Allemaal,

Ik zit met een probleempje :o
Ik rijd nu regelmatig met Bowie buiten, en dit gaat echt supergoed :D
Het alleen rijden vind ik helemaal niet erg, alleen lijkt het mj leuk om ook eens met anderen paarden naar buiten te gaan.
Dit dus geprobeerd, alleen meneer wordt helemaal gek :+
Trekken, bokken ect. het is niet ontspannen rijden.
Ik reed met andere rustige paarden buiten en die gaven er verder niets om. Ik heb toen ook geprobeerd om met Bowie dan gewoon voorop te rijden, alleen wannneer we dan aan draven springt meneer in galop aan en galoppeerd gewoon bij de groep weg ;)

Wie o wie heeft er tips voor mij?

PuddingXX

Re: Alleen voorop willen, bij de groep weg rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:41

Mijn pony doet precies het zelfde:O
Dus ik kijk eventjes mee.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 20:32

Geen tips??

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:11

Ik herken dit,maar bij mij is het alleen als we in galop gaan,hij moet dus ook voorop zo niet,wordt hij ook helemaal druk en bokkend,maar met de draf achteraan geen probleem stukje stukje bij stukje gaat het wel steeds beter gelukkig dus rijdt ook vaak met stalgenoten...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:45

Eerst beginnen met rustige stapritjes denk ik.
Hij moet gewoon doorkrijgen dat dit geen grote racepartij is.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 17:23

Tja de stap gaat nu ook wel goed, in het begin van rit is hij altijd nog wat druk maar dan geef thij zich over. :P
Maar zodra we maar iets aandraven, gaat het echt mis. Ik wil best voorop rijden, alleen blijft hij niet bij de groep maar racest gewoon bij de groep weg en is niet te houden.

Als ik alleen rijd, is er echt niets aan de hand. Maar zodra we met meerderen zijn denkt meneer, o nee concurentie, wie is het snelst :+

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:54

Vaak ritjes maken met een rustig tempo,
hij moet doorkrijgen dat het geen wedstrijdje is, maar gewoon een ritje.
Ik heb vaak genoeg gehad dat als we tijdens een bosrit gaan aangalopperen,
dat het paard waar ik op rijd achter de rest vandaan wilt en naar voren wilt schieten.
Dan probeer ik hem gewoon terug te rijden,
en als dat niet lukte had ik altijd nog de kont van het lieve paard van een vriendin waar ik hem achter kon planten.
Dit moet je alleen niet doen tenzij je zeker weet dat het paard voor je niet trapt,
maar in mijn geval waren de paarden echt maatjes, echt een duo.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:17

Idd, brave voorganger zoeken, en hem gewoon in die z'n kont zetten. Doe ik ook nog regelmatig hoor. :o

En desnoods een poosje een goede en ervaren ruiter erop die niet bang is. Of als het kan, een keertje zeggen oké, dan gaan we hard, maar wel zolang als ik wil. Dus pas terugnemen als 'ie echt dolgraag langzamer wil. Maar dat moet je maar net durven, en je moet er de ruimte voor hebben.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:22

Mijn pony heeft dit ook een hele tijd gedaan (overigens ook als ik alleen weg ging trok hij graag een sprintje). Hij is nog steeds behoorlijk heftig als we met meerdere paarden naar buiten gaan, vooral in de galop.

Heb hem een hele tijd expres achteraan gereden, flinke ophouding, gewoon wachten. Kreeg snel genoeg door dat hij zich beter goed kon gedragen, kreeg hij meer teugel, mocht hij harder.
Dit heeft mij ook heel erg geholpen met het alleen buitenrijden. Tegenwoordig heb ik hem compleet onder controle, alleen bij meerdere paarden in galop valt hij soms wat terug in oud gedrag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:30

Meneer is een leiderstype! Neemt graag het voortouw.
Ik wil wedden dat hij buiten ( paddock of weiland) ook redelijk hoog in de groep staat? De kunst is nu om hem zover te krijgen dat niet HIJ, maar JIJ de leider gaat worden.
Je zou eens kunnen proberen om i.p.v. op je paard ernaast te gaan lopen. Wel even een bit in en eventueel zelfs een ketting eraan. Iemand mee die een braaf paard heeft en dan wisselend voor en achter deze persoon gaan lopen. Je moet wel een uithoudingsvermogen hebben, want dat moet natuurlijk ook in draf! Ruk als hij wil rennen op kop, ( belonen als hij naast of iets achter je wil blijven) Dat langzaam uitbouwen naar erop gaan zitten. Eventueel in het begin iemand naast het paard ( maar waar vind je zo'n gek die mee wil rennen??)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:02

Bedankt voor de Tips,

Hij staat nu alleen en staat dus niet in een groep.
Ik vind het niet eng als hij ''hard'' gaat, we crossen wel eens vaker als we alleen rijden bij paar heuveltjes verderop.
Alleen als ik de groep rijd doet hij zijn hoofd omhoog en maakt vaart en geeft af en toe eens een bok.

Ik zal jullie aldviezen opvolgen en het ook vooral langzaam gaan opbouwen.

Meneer is trouwens 17 :P , de men lesgever die de eigenaar van Bowie men les geeft, gaf aan dat hij bang was dat we het er niet meer uit gingen krijgen.

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:18

Dit probleem had ik ook met mijn vroegere lespaard. Rijd er tegenwoordig niet meer op omdat ik een eigen paard heb, maar een tijdje geleden wel. Met bosritten werd hij ook wel eens wild. Bokken en springen en gek doen, maar dit was veel minder als we met een kleinere groep waren. Met z'n tweeën of alleen deed hij superlief. Hij was trouwens 18 en we (ik en mijn rijinstructeur) hebben het wel heel veel minder kunnen maken. Nu kan ik zelfs galoperen met hem in de bossen. Een jaar geleden had dat niet gekunt, dan was hij er zeker weten vandoor geschoten.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:10

tja alleen gaat wel goed, dan vindt hij het ook wel leuk om even te crossen maar dan is hij gewoon te houden en ben ik duidelijk de leider van waneer we stappen, draven of galloperen.
Maar zodra er maar 1 of 2 paarden bij komen gaat het mis |(

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:46

Bij mij en mijn rijpaard ging het met weinig paarden nog wel goed. 1 of twee anderen ging wel, maar als het er meer werden, werd Kees helemaal wild. Hij is ook schofthoogte 1.80m dus hij was echt heel sterk en als hij er vandoor schoot was hij bijna niet terug te krijgen. Maar toch werd dit na veel bosritten minder. Ik bleef veel bosritten rijden, ook in groepen, en ik leerde hem ook beter kennen en dus begreep ik hem beter en vertrouwde ik hem meer. Hij is nu best lief in de bossen, vergeleken met een jaar geleden. Maar helaas rijd ik nu niet meer op hem, omdat ik nu een eigen paard heb, dus ik ben benieuwd of het zo blijft. Ik was namelijk de enigste die hem bereed.
Ik weet niet echt hoe ik je advies kan geven, want bij Kees werd het vanzelf na veel bosritten blijven rijden beter.