Bo Gyi wil niet lopen, blijft stokstijf staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BoGi

Bo Gyi wil niet lopen, blijft stokstijf staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:48

Ik ben nu een tijdje bezig met Bo Gyi, ik mag erop zitten, zonder problemen.
Ik heb het zadel er ook al op, zonder problemen, ik mag op het zadel, zonder problemen.

Nou wil ik in de bak rijden, blijft hij staan. Ik gebruik mijn been, maar het lijkt wel of ie verstijfd of niet snapt wat ik wil. Loopt er iemand naast is er geen probleem, dan loopt ie wel. Als ik alleen ben, blijft hij staan.

Hij heeft de neiging om achter mensen te lopen, wil geen leiding nemen en soms komt hij naast je lopen, maar dat gaat niet van harte. Hij wil dat jij leiding neemt, ik krijg het niet voor elkaar dat hij leiding neemt. Als hij namelijk om wat voor reden dan ook iets voor me staat, dan blijft hij staan wachten tot ik naast hem ben (tussen nek en voorste benen) en dan loopt hij pas mee.

Misschien moet ik wel helemaal terug naar de basis, zorgen dat hij ook leiding neemt als hij aan het halster zit, maar ik wil graag dat hij voorwaarts gaat als ik erop zit. Dan heb ik immers toch ook de leiding?

Tips heel erg welkom, want ik loop vast.

Dani

Re: Bo Gyi wil niet lopen, blijft stokstijf staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:01

Maar als jij erop zit, moet hij voorop ;) Loop je ernaast en er is iets engs, kun jij hem daarvoor 'beschermen'. Als jij op zijn rug zit moet hij het toch vooral zelf doen, en dat kan best even eng zijn.

Je kunt wel oefenen met iemand ernaast zetten, en diegene dan steeds iets meer afstand laten nemen. Of, als dat kan, met een ander paard in de bak, dat kan ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:05

Ik neem aan dat je hem ook wel eens longeert? Kent hij de stemhulpen goed? Anders zou je hem eerst stemhulpen kunnen leren en dat combineren met been geven, zodat het kwartje valt dat been=voorwaarts.
Je zou ook iemand kunnen vragen hem te longeren als jij er op zit.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:13

Maar, als ik het goed begrijp ben je hem nu aan het inrijden? Want als ik jou bijv. tegen jou hoofd aan zou tikken.. dan weet jij toch ook niet wat ik ermee bedoel? En das niet omdat je het niet wil, maar omdat je gewoon niet weet wat er bedoeld wordt. Dus je moet eerst het kwartje laten vallen dat hij voorwaarts moet, door het te combineren met de hulp voor voorwaarts als je er niet op zit. Maar als ik het zo hoor lijkt het me niet geheel onverstandig om les te nemen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 15:27

Ik kom net weer terug..
Als eerst dank jullie wel voor de tips.

Longeren - Snapt hij niet, ook niet met iemand er naast. En na heel wat pogingen, begon ik mijn geduld te verliezen. :o
Aan de hand als we lopen, zeg ik altijd kom stap, dus dat commando plus voorwaarts lopen kent hij. Draven aan de hand vertikt hij.
Hoezo eigenwijs ding?

Heb het vandaag 10 min. vol met liefde gedaan, Elma heeft er even naast gelopen..
En de *piep* ging niet, toen Elma hem los liet. Elma gaf aan dat hij een rotkop trok, zo van hahaha.. en wat ga je nu doen. Dus die ging de longeerlijn pakken. Er reed ook een ander paard in de bak, maar hij bleef gewoon staan.
Toen werd ik een beetje boos en met een strenge stem zei ik: "En nu stappen, STAP!"
En hij ging lopen... en ik kon sturen... Ik heb vol verbazing gestapt op Bo Gyi.

Hij doet zijn naam eer aan... Bo Gyi Trouble.

Volgende vraag, Hoe krijg ik hem in draf eerst aan de hand, zodat ik het commando erin krijg?

Het is er 1 zeg... pfff... Maar een mega leuk project! Whahahaha

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:21

Neem een goede instructeur/trainer die je ook kan begeleiden, als je zo verder blijft doen heb je nadien een hele hoop correctiewerk en das echt veel moeilijker weer goed te krijgen dan wanneer het er ineens goed inzit.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:28

Denk dat ik dat maar eens moet doen ja... Want los in de bak doet hij wel wat ik vraag.

Hij weet het dus wel :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:28

Draven aan de hand is vooral een kwestie van leiderschap. In de kudde, als de leider gaat draven, volgen de andere paarden ook. Dat wil je bereiken. Toen mijn paard eenmaal had geleerd netjes naast me te lopen, en stilstaan als ik stilsta, ging dat draven eigenlijk vanzelf, dus kan je niet helpen met hoe je dat specifiek moet aanleren.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:05

Het stappen en stil staan gaat super. Dan ziet hij het ook als leiderschap. Morgen weer een dag, ga het gewoon proberen... Volgens mij snapt ie het wel, maar doet ie gewoon alsof ie dom is.

En Elma dacht het ook al... zij kon het aan zijn koppie zien. :+

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:20

En iemand hem voorwaarts houden met de longeerzweep, door erachteraan te lopen heb je dat al geprobeerd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:59

Zeker is het een mega leuk traject maar doe het wel op de juiste manier,
Longeren en dubbelen lijnen is altijd de basis en die mis je al.
Vraag me af hoe je stuurt?

En boos worden heeft nooit zin, dat gaat uiteindelijk tegen je werken.

Geef het dier vertrouwen ,

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:30

als draven aan de hand en het longeren er al niet in zit kan je dat ook niet verwachten als je er op zit.
terug naar de basis met dit paard en zoek begeleiding waarmee je samen je paard gaat doen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:58

Dennisch schreef:
En iemand hem voorwaarts houden met de longeerzweep, door erachteraan te lopen heb je dat al geprobeerd?

Dan loopt ie wel..
En als iemand er naast loopt ook.

Hoe ik stuur, door kijken waar ik heen wil licht mijn been laten voelen en ook mijn hand licht laten merken.. dan gaat ie precies waar ik heen wil..

Het is gewoon een draak die doet waar hij zelf zin in heeft...
(lijkt op zijn vrouwtje)

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:19

Zorg dat je paard meer zelfvetrouwen geven. Kijk bijv. eens aar parelli daar leer je de balans van leiderschap heel goed. succes

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:27

Sommige paarden hebben een beetje een hulpje nodig. Je hebt nu iets "strenger" gereageerd waardoor hij ging stappen. Misschien heeft hij dat nodig.
Een zweepje kan misschien hulp bieden. Puur om hem aan de gang te krijgen. Het klinkt misschien wat te dwingend, maar als je het goed doet hoeft dat zeker niet zo te zijn.
Je kunt hem beter een tikje geven en zo aan hem aangeven door te lopen, dan hem heel vaak been geven waardoor hij dit gaat negeren en slechter op been gaat reageren.

Ik heb ook weleens een paard gereden wat in het eerste begin gewoon even een zweepje nodig had. Toen ze dat eenmaal door had ging de rest als vanzelf.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:36

Tinka moet ik met zweep rijden, ik gebruik hem niet, maar ze loopt dan tenminste.
Bo Gyi is bang voor de zweep, als ik er 1 in de buurt heb, duikt ie weg.
Ik heb hem vanaf een jaarling, maar heb zweep nog nooit gebruikt bij hem.
@Jolla ik zal me daarin wat meer gaan verdiepen. Tnx.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:16

Tja ik ben het volkomen met Mariska eens, als de basis er niet inzit, draven aan de hand en alle gangen op een fatsoenlijke manier aan de longe dan gaat het onder het zadel ook nooit goed worden. Alsof je kind een vermenigvuldiging wilt laten oplossen zonder hem ooit geleerd hebt te tellen.. Basis is zo ontzettend belangrijk!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:42

Idd is de 'training"aan de longe voor een jong paard erg belangrijk..
Hoewel je longeren voor een groot deel met je houding doet, komt er vaak toch wel stemhulp bij kijken.
Als je paard goed zou reageren op stemhulpen en je zou dat,
wanneer je erop stapt, combineren met been en elke pas die die naar voren zet belonen,
zou ie he tongetwijfeld gaan snappen dat stap , stappen is :D

Wanneer je aan de longe erop gaat zitten, loopt ie dan wel?

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:53

ja, aan de longe loopt ie wel, als ik erop zit.

Dan gaat het mega.

Ik heb vandaag er weer een 20 min. op gezeten, heb zelfs gedraaft, hij krijgt er lol in.. Hij snapt het maar al te goed. Hij is gewoon stront... stront... stront eigenwijs. (Al mijn dieren zijn zo)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:11

Jammer dat je hem stront eigenwijs vind. Ik vind dat meer op jou van toepassing. Als je niet weet hoe je een jong paard correct leert longeren en aanrijden waarom begin je er dan aan. Je maakt je paard in de war, hij begrijpt er niets van en jij noemt hem eigenwijs?? Jij zou nog geen jong paard mogen aanrijden!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 09:23

FindingJack schreef:
Jammer dat je hem stront eigenwijs vind. Ik vind dat meer op jou van toepassing. Als je niet weet hoe je een jong paard correct leert longeren en aanrijden waarom begin je er dan aan. Je maakt je paard in de war, hij begrijpt er niets van en jij noemt hem eigenwijs?? Jij zou nog geen jong paard mogen aanrijden!

Je hebt helemaal gelijk, ik ben stront eigenwijs geweest! Ik heb nu hulp bij het aanrijden/longeren en het gaat echt super. Ik heb het licht gezien!!

Wat nog niet wegneemt dat hij stiekem wel eigenwijs is hoor! Maar op een andere manier dan ik in eerste instantie heb geschreven.

Ik wil jullie heel erg bedanken om mij het licht te laten zien.

Ieder paard is anders, ieder mens is anders. En jammer genoeg moet ik soms op mijn bek gaan voor ik iets leer. Gelukkig ben ik niet te ver gegaan met Bo Gyi, dus ik kan nu verder met mijn programma die we hebben gemaakt voor hem. De schade is beperkt gebleven.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:27

super!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:30

BoGi schreef:
Dennisch schreef:

Dan loopt ie wel..

Hoe ik stuur, door kijken waar ik heen wil licht mijn been laten voelen en ook mijn hand licht laten merken.. dan gaat ie precies waar ik heen wil..

(lijkt op zijn vrouwtje)

paard is geen draak weet alleen niet wat die moet doen!
probeer eerst paar keer met longeerzweep te werken,
het belangrijkste is om een paard voorwaarts te houden, nu heeft hij een loopje met jou!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 09:33

DDW1190 schreef:
BoGi schreef:

Dan loopt ie wel..

(lijkt op zijn vrouwtje)

paard is geen draak weet alleen niet wat die moet doen!
probeer eerst paar keer met longeerzweep te werken,
het belangrijkste is om een paard voorwaarts te houden, nu heeft hij een loopje met jou!

Grappig dat je het zegt.
Bo Gyi is absoluut wel een draak, maar niet op dit gebied, dus daar heb je gelijk in.
Nee, zweep heb ik niet nodig, daar heb ik hem mee bang gekregen. Hij loopt nu heel netjes aan de longeerlijn, zonder zweep, gewoon met mijn vrije hand wijzen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:36

in de manier hoe jij het beschreef is het paard gewoon geen draak ;)
paard kent niks en weet niet hoe hij moet reageren op alles, daardoor gaat hij stilstaan.
als jij meer ervaring erin had weet je ook dat je hem voorwaarts moet houden!
maar daar kom je later denk ik wel achter want die fout heb ik vroeger ook weleens gemaakt.
het paard leert dan hij boven je komt te staan ipv onder je
veel succes met het verdere zadelmak maken!