Teugel kreupel..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndManuel

Teugel kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:25

Hallo :wave:

Ik heb een vraagje over teugel kreupel..
Ik rijd mijn pony sinds maandag echt goed door.. en dan bedoel ik dat ik hem aanpak..
Mijn pony is geen makkelijke pony.. die gemakkelijk aan de teugel zou komen..
Hij moet dus soms wat aangepakt worden...

Maar nu heb ik vandaag 2 uur gereden.. ik had eers priveles.. hij was toen heeeel erg dwars...
En ik heb op de donderdag altijd om 5 uur les.. dat wou ik vandaag niet doen omdat ik priveles had.. maar hij was zo vervelend dat ik gewoon nog een uur heb gereden..
Dat uur ging echt super..!
Alleen de laatste 5 minuten had ik het gevoel dat hij niet helemaal lekker liep.. en mijn instructice zei.. klopt hij loopt teugel kreupel.. dan lopen ze alleen kreupel als ze aan de teugel lopen..

Maar nu is de vraag aan jullie..
Wat houd teugel kreupel nou precies in en is dit erg..??
En hoe rijd je het eruit....

Of moet ik de dierenarts laten komen..?

Ik hoor het wel van jullie.!!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:36

Verder geen ervaring, maar misschien is het een idee om hem niet twee uur intensief les te laten lopen? Ik zou ook hartstikke mank lopen als ik twee uur kracht zou moeten zetten (als ik hoor dat hij zo dwars loopt).

MeAndManuel

Re: Teugel kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:38

mijn instructrice zei.. het is opzich wel makkelijk op te lossen.... je moet hem gewoon even zo door rijden als hij iets constanter word.. dan moet je hem meer opgaan richten en blijf hem goed actief van achter rijden... zodat hij meer op zn achterhand gaat lopen en niet volledig op zn voorhand... maar rijd het morgen en overmorgen nog maar even zo... en dan gaan we daar aan werken..

Voor de duidelijkheid... ik rijd hem eerst een kwartier zodat ik veel overgangen maak en zorg dat zn achterhand er goed onderkomt.. dan pas ga ik wat van hem vragen...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:40

Misschien is dat een teken dat het iets teveel is voor je pony en ik zou deze waarschuwing ook zeker niet negeren als ik jou was, voor je het weet loopt hij vanaf het begin teugelkreupel en rijd het er dan maar weer is uit :=
Dus even een stapje terug en je paardje geen uren meer achter elkaar laten lopen, ik snap uberhaupt niet dat je na je les nog doodleuk verder gaat rijden, genoeg is genoeg toch ?! morgen weer een dag hoor ;)

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:42

melaniepk schreef:
Misschien is dat een teken dat het iets teveel is voor je pony en ik zou deze waarschuwing ook zeker niet negeren als ik jou was, voor je het weet loopt hij vanaf het begin teugelkreupel en rijd het er dan maar weer is uit :=
Dus even een stapje terug en je paardje geen uren meer achter elkaar laten lopen, ik snap uberhaupt niet dat je na je les nog doodleuk verder gaat rijden, genoeg is genoeg toch ?! morgen weer een dag hoor ;)

Umm nou een paard moet makkelijk 2 uur op een dag kunnen lopen hoor. En hij had tussendoor meer dan 4 uur rust...

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:57

Als je instructrice gelijk heeft hoef je de dierenarts niet te bellen hoor :)
Teugelkreupel is een rijtechnisch probleem.

Het is eigenlijk dat je paard niet 'op z'n eigen benen loopt' en dat ie daardoor wat onregelmatig wordt. Je ziet het vaak bij paarden die met veel druk aan de voorkant gereden worden; ze gaan dan hun balans aan jouw hand ontlenen. Op moment dat je die druk dan weg haalt (bijv wat langere teugel geeft) lopen ze onregelmatig omdat ze gewend zijn op je hand te hangen ipv zichzelf te dragen.

Je kunt dit oplossen door je paard actief van achter naar voor te rijden (dus mag niet hangen op je hand!). Niet naar voren 'jagen' dan zal ie z'n balans heel moeilijk kunnen vinden, maar wel actief. Bij een paard wat teugelkreupel is moet je dan even vergeten dat ie 'aan de teugel' moet, maar alleen concentreren op actieve achterhand en balans vinden door zichzelf te dragen en niet op de ruiterhand te hangen. Als het paard dat gaat doen komt de aanleuning ook vanzelf weer; gaat ie fijn over de rug lopen en kun je op de goede manier nageeflijk rijden; actief van voor naar achter en niet in de krul getrokken (dat laatste gaat vaak samen met het rijden met zoveel druk aan de voorkant dat ie teugelkreupel wordt).

Als je, je paard een dagje hard aan het werk zet wil niet zeggen dat ie meteen een langdurig 'teugelkreupel - probleem' heeft, maar ik weet niet hoe je normaal rijdt (hangt ie op je hand?). Misschien heb je wat miscommunicatie in de aanleuning en z'n balans omdat je 'm nu harder aan het werk zet. Is niet erg, als je 'm maar op de goede manier harder gaat laten werken (in balans, actieve achterhand en los en licht in de hand). Lukt ook niet meteen, helemaal niet erg, wel belangrijk dat je hierbij goede les hebt! (En als ie dat goed doet de dag erna ook eens lekker een buitenrit gaan maken, je pony moet het ook kunnen verwerken ;) )
Hier ligt een grote rol voor je instructice; hier moet ze je goed in begeleiden.
(Ook zou ze je moeten kunnen uitleggen waar volgens haar de teugelkreupel-heid die zij zag vandaan komt)
Hopelijk heb je zo een beetje een beeld (niet zo makkelijk om het in 1 zin uit te leggen), verder kan je instructrice je hopelijk helpen om het duidelijk te maken tijdens het rijden
Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:51

Goeie uitleg "jolo"
Ik denk dus ook dat je je paardje iets te veel op je handen laat hangen, en dat het net daarop is dat je heel erg moet gaan opletten, onderwijl moet je dus heel goed voorwaarts gaan drijven en aandacht hebben voor het lateraaal loslaten. ik bedoel hiermee links rechts de hals van je paard vlot kunnen inbuigen terwijl je rijd, als hij dat begint goed te doen dan komt pas de vertikale nageeflijkheid, en dan pas het oprichten ,..... en jaaaaaa dan ben je dus aan het aan de teugel rijden hééééé.
Maar dit is makkelijk zo gezegt aar is in de praktijk niet uitvoerbaar in één les met een paard en ruiter die dit nog niet kennnen.
Je lesgever zal hier dus inderdaad heel goed op moeten letten en oefeningen verzinnen op uiteindelijk tot dit resultaat te kunnen komen.
Denk dus nooit tijdens het oefenen al aan het eindresultaat, je moet die dingen echt los en op zich eerst gaan inoefenen en zo verder opbouwen tot je er dan uiteindelijk komt.
Wel opletten dat je inderdaad je paard niet overvraagt, want dan kom je echt geen stap vooruit, zelfs eerder achteruit. En ik bedoel hiermee dat een paard best in staat is uren achter elkaar echt te werken (als wij een dagtocht doen is dat meestal een tocht van 5a6uur in het zadel) en zoiets zou een paard eigenlijk iedere dag kunnen doen, maar wat jij hier nu probeert moet je als iets heel anders zien, je bent je paard echt aan het trainen, opleren, dit zijn dus echt nieuwe dingen voor je paard, en paarden hebben daar soms moeilijkheden mee verschillende dingen tegelijkertijd te kunnen leren, zoiets begrijpen ze niet, dus je moet die nieuwe dingen opsplitsen in kleine makkelijke onderdeeltjes, en die dan echt afzonderlijk gaan aanleren , en zo steeds er iets nieuws bijvoegen, dit lijkt een traag systeem maar een paard kan gewoon niet anders leren dan op deze manier en zal er dan ook eens het kleine dingetje gekent is geen probleem meer mee hebben , en zo kan je die dingen dan uiteindelijk gaan samenvoegen en kom je tot een paard die met plezier voor je zal willen werken.
Kort gezegt is het dus zo wanneer je echt wil werken met je paard , neem een klein nieuw ding oefen dat tot het een beetje lukt, dan stoppen en belonen ( dit is dan op stal of naar de weide,of...) inderdaad je zou ook kunnen zeggen we gaan nog niet echt stoppen maar eens een ontspannen buitentochtje maken geen probleem hoor , maar dus zeker niet verder beginnen oefenen en verderwerken op alle andere probleempjes, want daar breng je je paard alleen maar mee in de war, ze begrijpen het niet meer, verwerken het nieuw geleerde niet, je ontneemt ze hun werkijver, en hun plezier in het werk, en je krijgt daarmee alleen dat het paard niet meer echt wil meewerken, het moet voor het paard ook leuk blijven, hij moet steeds een succes ervaring kunnen opdoen, van zie je ik heb het nu door en ik kan het.
En zo dan steeds opbouwen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:55

2 uur lessen vind ik wel heel erg veel, dan moet je toch wel topsport beoefenen.
Met aanpakken kom je ook niet verder,
Ga zelf eens je eigen rijstijl na en durf het paard op eigen benen te laten lopen.
Dus zoek de fout bij jezelf en leer onafhankelijk rijden en train kort en geen 2 uur , daar leert het paard niet van.

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:12

Bedankt voor de uitles Jolo & aeolusnr1

Ik heb zaterdag wedstrijd.. gewoon B..
Moet ik vandaag dan niets van hem vragen en hem alleen actief rijden...??
Of kan ik als hij actief is wel wat van hem gaan vragen...

Over die 2 uren les..
Ik heb het met mn instructice erover gehad en met de manege-baas.. waar ik eerst altijd les van had en hij zei ook dat ik nog wel een uur les die dag kon rijden...

En moet ik hem anders.. 1 keer per week echt opvragen.. en dan opbouwen naar 2 keer per week en dan 3 keer perweek. en dan de overige dagen gewoon actief blijven rijden..??

En over die buitenritjes.. mijn pony kan niet alleen naar buiten en als ik naar buiten ga.. dan moet er begeleiding mee.. en die is niet altijd aanwezig op stal...

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:58

Graag gedaan :)

Als je morgen wedstrijd hebt kun je niet van jezelf en je pony verwachten dat je daar al lukt om te laten zien waar je naar toe wil gaan werken in de komende tijd. Ik zou me dan vandaag 'gewoon' voorbereiden. Ik ken je pony en je manier van rijden natuurlijk niet, dus is een beetje moeilijk om je goed advies te geven, maar als je pony normaal wat te vlug of gestresst is in de proef zou ik vandaag vooral aan ontspanning, gehoorzaamheid en losmaken werken. Is je pony normaal juist niet actief genoeg in de proef; ga vandaag dan maar proberen om 'm lekker ontspannen maar wel actief voorwaarts te rijden en zo los te maken.
probeer om vandaag met een tevreden gevoel af te kunnen stappen. Dus je mag best wat van 'm vragen, maar leg de lat niet zo hoog dat het tot frustratie leidt als het niet helemaal lukt.

Voor je verdere training; (Ook dit is wel lastig omdat ik jullie niet ken) op moment dat je aan het trainen bent mag je pony best aan het werk gezet worden. Als je ook maar beloond als ie het goed doet! Als je een stap verder wil komen met rijden zijn er altijd moment dat het even moeilijk is, jij gaat je pony anders aanpakken en nieuwe dingen leren, voor je pony is het ook een verandering. Op moemnt dat je eerlijk rijdt; dus bijvoorbeeld iets moeilijks van 'm vragen; lukt misschien niet meteen; toch door gaan en als ie dan doet wat je vraagt even een klopje op de hals even belonen en/ of lange teugel. Als ie iets moeilijks heeft gedaan of je hebt een zwaar stuk in je les gehad, geef hem maar heel even langere teugel (zonder al je contact weg te gooien) en laat hem even 2 rondjes met het neusje omlaag op adem komen en de boel verwerken. En dan pak je 'm weer op en ga je weer door. Je moet proberen om niet over het randje te gaan zodat je pony een hekel krijgt omdat ie het niet meer aan kan, maar je mag best eens wat mee rvan 'm vragen dan je tot nu toe gedana hebt omdat je verder wil komen.
Een goede instructeur kan je leren tot hoever je moet gaan en wanneer dat moment bereikt dat je even en klopje op de hals geeft en denkt dit is goed genoeg nu, volgende keer weer verder.
Dat is vanaf bokt natuurlijk niet goed te leren ;)

En je moet natuurlijk ook nadenken; wat is hard werken voor mijn pony? Als hij inderdaad teugelkreupel is en veel op je hand hangt is het al hard werken voor je pony om op z'n eigen benen actief en in balans te blijven lopen, zondar dat hij steun aan je hand houdt. Als dat zo is, moet je al belonen als ie dat al goed doet voordat je ook maar denkt aan bijvoorbeeld 'aan de teugel rijden', oprichting, moeilijker oefeningen etc.
Maar nogmaals, ik kan vanaf hier niet zien wat voor een combinatie jullie zijn en wat wel en niet goed gaat.

kortom; de basis voor elkaar hebben is erg belanrijk; je pony moet in balans, actief, over de rug in de aanleuning lopen voordta je aan oprichten etc kan gaan denken. Je kunt niet het een overslaan om aan het ander te beginnen. Je instructrice moet inschatten op welk punt jullie hierin zijn.
verder zijn dit dingen die je niet in 1 of 2 weken helemaal oplost. Je moet samen langzaam naar verbetering toewerken. En als je, je pony eerlijk rijdt mag je 'm best aan het werk zetten. Ook vaker per week, als je 'm maar op de goede manier ana het werk zet (dus niet trekken en forceren) en op tijd eens ontspanning aanbiedt; in de training door te belonen en af en toe even op adem komen (jullie allebei :) ) en door de hele week heen door ook eens wat anders te doen zoals een buitenritje, sprongetje, longeren etc etc.

Veel plezier en succes op concours!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:06

MeAndManuel schreef:
Bedankt voor de uitles Jolo & aeolusnr1

Ik heb zaterdag wedstrijd.. gewoon B..
Moet ik vandaag dan niets van hem vragen en hem alleen actief rijden...??
Of kan ik als hij actief is wel wat van hem gaan vragen...

Over die 2 uren les..
Ik heb het met mn instructice erover gehad en met de manege-baas.. waar ik eerst altijd les van had en hij zei ook dat ik nog wel een uur les die dag kon rijden...

En moet ik hem anders.. 1 keer per week echt opvragen.. en dan opbouwen naar 2 keer per week en dan 3 keer perweek. en dan de overige dagen gewoon actief blijven rijden..??

En over die buitenritjes.. mijn pony kan niet alleen naar buiten en als ik naar buiten ga.. dan moet er begeleiding mee.. en die is niet altijd aanwezig op stal...

tuurlijk, die manege baas(weet over welke manege dit gaat) ruikt geld!
Twee keer lessen is vrij veel voor 1 dag. zeker als je zo intentsief bezig bent. Ik weet niet hoevaak je normaal rijdt?
Van wie heb je les?
Je hebt al veel punten in de B, genoeg om over te gaan naar de L. Dus ergens gaat het toch goed!
Ik zou vandaag ff rustig doen, en kijken hoe hij loopt, als hij dan nog teugelkruepel is zou ik me toch afmelden.
Verder denk ik dat andere les de oplossing is, echt doorvragen is dus niet de oplossing voor je pony

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:17

Teugelkreupel is een rijtechnisch probleem veroorzaakt door de ruiter. Als je een paard dus teugelkreupel rijdt ligt het aan jezelf te veel druk aan de voorkant en te weinig been.
Of te wel anders gan rijden want dit is duidelijk niet de oplossing voor jou pony en lijkt mij ook niet echt fijn. De pony moet toch uit zich zelf gaan nageven zonder dat jij daar veel druk op moet zetten aan de voorkant.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:08

Alweer ben ik het helemaal eens met de uitleg die "jolo" je hier weer heeft gegeven.
Het is eigenlijk niet het probleem van hoeveel of hoelang mag een paard lopen en of werken, maar het is de manier waarop je het vraagt, wat je allemaal wil bereiken met die trainingsdag of in dat ééne trainingsuur, je mag best iedere dag 2x per dag zelfs met je paard gaan trainen, maar dan hou je de training iets korter, en splits vooral de oefeningen op, zodat het voor je paard ook echt haalbaar is de nieuwe opdracht relatief goed uit te voeren binnen de gestelde tijd, en dat het ook mentaal verwerkt geraakt.
En hoe je het nu ervan zult afbrengen op je concours, tjaaaa maak er gewoon het beste van, maar het is nu niet het moment je paard proberen een stoomcursus te laten afwerken en zo naar een bijna toppaard te geraken, want dat werkt niet.
Zorg vooral dat alles wat je hem probeert te leren een succes ervaring oplevert, en dit zowel voor je paard als voor jou, zo zal je paard met volle inzet uitkijken naar het volgende wat je van hem gaat vragen.
Bouw steeds verder op, bekijk het opleren van je paard als een lego-kasteel opgebouwd uit duizend kleine legoblokjes, soms valt er eens een hele muur om en kan je dat deel weer gaan opbouwen, maar het is wel steen voor steen door je handen geweest. Dus echt alles opslitsen in kleine, makkelijke,eenvoudige oefeningen, en daar ook steeds belonen wanneer het paard het goed doet en niet opgeven voor hij het efectief ook doet.
Een goede lesgever maakt hier echt het verschil, tussen het lukken en alleen maar het benaderen van..........
succes verder

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:37

Teugel kreupel komt voort uit dat je pony ergens last van heeft in zijn lichaam ( tanden/benen/schouders/rug/nek?) of een rijtechnisch probleem. Heb je hem al eens laten checken op blokkades e.d of zijn tanden?