Heethoofd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke024

Heethoofd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:28

Hallo!!

Ik heb een vraag..
Het paard dat ik rij word nogal heet.
Ik rij hem nu bijna een jaar en het is al een stuk minder geworden.
Hij is zo eigenwijs, hij blijft constant uitproberen of hij onder het werk uit kan komen,
ook moet je bij hem altijd zijn nageeflijkheid blijven controleren.
Maar nu is het zo dat het allemaal wel netjes lukt, alleen als ik nu een middendraf wil rijden,
steekt hij z'n kop de lucht in. Hij weet dat zo verdomd goed, en hand laten staan (ook met druk erop), werkt niet, losser laten van de teugels ook niet.
En op de wedstrijden is dit nogal vervelend :? ..

Weten jullie iets :)* :x ?

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:50

Rij je niet te abrupt weg? Of open je je hand te snel? Of misschien te langzaam, waardoor 'ie boos wordt?

Dit is nou typisch een probleem dat je echt even moet zien om er echt wat zinnigs over te kunnen zeggen...

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:16

Ik heb dit met mijn paard ook iedre keer weer met die kop omhoog als we gaan verruimen mijn lesgeefster heeft me aangeraden goed veel met haar te werken tijdens het longeren veel overgangen maken en met een speciale tuegel dr aan k weet niet meer precies hoe het heet en het gaat met rijden nu al een heel stuk beter ;)

Daisy01

Re: Heethoofd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:53

Niet in 1 keer weg willen rijden. (Dit kan je op wedstrijden natuurlijk niet doen, maar thuis tijdens de training wel.) Begin met 2 of 3 passen veruimen pak hem meteen weer op en rij hem weer nageefelijk. Dit steeds herhalen en elke keer een stapje verder. Mischien dat dat helpt? Of zet hij zichzelf mischien vast zodra hij gaat verruimen?

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:28

Ik heb ook een geweldige heethoofd. ;)
Die gaat ook met middendraf zich lang maken, gelukkig blijft hij nog wel iets aan de teugel. ;)
Maar ik heb het opgebouwd, met dan 3 meter middendraf, effe normaal dan weer 3 meter.
En nu doet hij het hele stuk zonder zich lang te maken. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:25

Tjaaaaa,
De nageeflijkheid is dus nog niet in orde maak daar als eerste meer werk van, je paard mag het bit gewoon niet vastnemen en moet je hand leren volgen.
Op de foto zien we een paard dat achter de teugel loopt (hetgeen ook een manier is om de druk een beetje te ontvluchten) , en dat ook niet op de achterhand loopt. Er is hier dus eigenlijk geen verzameling, en dus moet je daar ook aan werken want als je verder met hem wil, de moeilijkere oefeningen zijn echt niet bereikbaar als je dit niet klaar krijgt.
Eerst en vooral meer de teugels loslaten, en veel meer gaan drijven , het paard moet eerst zichzelf gaan dragen, dan pas weer oppakken en iets naar de verzameling toe gaan werken, maar je zal eerst ook die achterhand er meer op moeten gaan voorbereiden, sterker maken, meer doen ondertreden, kleine voltes rijden, cirkelwerk, achterwaarts, en van daaruit aanspringen in draf/galop, en zo voort maar doe dit alles met een goede lesgever ( privéles ).
succes

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:58

Nou ik vind het knap dat je dat zo van een foto kan zien hoe hij loopt, want hij heeft M2 gelopen, is super op de achterhand en dit is ook helemaal geen verzameling wat op de foto te zien is? Plus ik heb de teugels altijd al los, want ik rij met me been, niet met de handen.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 15:20

+ ik heb les van een goede instructeur, hij geeft ook in het buitenland les etc. Hij is al ontzettend gespierd in zn achterhand, dusja?

Zal dat eens proberen, iedere keer kleine stukjes!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:38

Wat bedoel je met nageefelijkheid blijven controleren, of nja hoe doe je dat?

Doet hij alleen zijn hoofd omhoog als je middendraf wilt doen of ook als je bijv. aan gaat galopperen?

Anke024 schreef:
Nou ik vind het knap dat je dat zo van een foto kan zien hoe hij loopt, want hij heeft M2 gelopen, is super op de achterhand en dit is ook helemaal geen verzameling wat op de foto te zien is? Plus ik heb de teugels altijd al los, want ik rij met me been, niet met de handen.

Toch lijkt het op de bovenste foto dat je binnenhand niet netjes rechtop staat, en krijg ik het idee dat je je hand naar je lichaam draait. Misschien zit je probleem dat je je teugels dus los doet, super dat je met je benen rijd maar je moet wel contact met de mond blijven houden. Ook kan je zien dat hij duidelijk achter de loodlijn loopt, het 'aan de teugel' plaatje is nog niet goed (Op de onderste foto lijkt het ook).

Dat paard M2 heeft gelopen zegt niet zoveel, jij hebt het namelijk (nog) niet gereden (met hem).

Heel veel schakelen (niet alleen vooruit maar ook langzamer) en liever 1/2 passen verruiming die je steeds meer kan uitbreiden dan 1 lang stuk slecht. Zorg ook dat altijd het tempo van jou blijft en hij niet te rennerig word. Balkjes lopen helpt ook goed.

Succes ermee :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:09

ok

Als hij dan toch zo heel verzameld loopt , en je toch al heel goede les krijgt, dan denk ik ok doe dan maar zo verder, wat ik me dan wel afvroeg is waarom stelde je dan deze vraag hier.
Een paard die M2 gelopen heeft kan echt wel middendraf hoor.

Anke024 schreef:
+ ik heb les van een goede instructeur, hij geeft ook in het buitenland les etc. Hij is al ontzettend gespierd in zn achterhand, dusja?

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:59

Anke024 schreef:

ik sluit me aan bij aeolusnr1: uit enkel een beschrijving en een paar foto's kan je geen oplossing krijgen voor je probleem. dit kan met vanalles te maken hebben, een samenspel van ruiter en paard. het is onmogelijk een gepast antwoord te geven hiervoor. en als je een goede instructeur hebt, die ook in het buitenland lesgeeft, moet hij het toch wel kunnen oplossen? hij ziet je rijden, hij ziet je handelingen en de reacties van het paard, dus hij moet er kunnen op inpikken. Als hij het niet kan, dan moet je mss eens een andere instructeur erbij halen, die hiervoor wel een oplossing kan bieden. elke persoon heeft zijn eigen manier van lesgeven en kijken naar een paard. Dus een andere kijk kan de oplossing ook wel bieden.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:21

Probeer hem in de bocht voordat je wegrijdt in de middendraf te verzamelen zodat hij wat spanning opbouwt. Als je dan het rechte stuk opkomt hoef je maar een klein beetje ruimte te geven met je handen en hij versnelt al.
Voordat hij zijn hoofd omhoog kan doen moet je dan al weer terugrijden naar de arbeidsdraf. Je kan ook oefenen door in de bochten, korte zijden en tijdens andere oefeningen te verruimen.

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:15

helpt het ook niet als je hem kleine ophoudingen geeft op de buitenteugel en je benen eraanhoudt?

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:27

misschie heeft ie te veel energie.
eerst instappen dan draven en dan echt actief galoperen. als ie zijn energie kwijt is maar nog niet moe dan kan je gaan trainen

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:48

Hij heeft altijd energie ;). En blijft altijd koppig en eigenwijs, dus dat zal niet helpen.

Laatste paar keren ging het super goed, en ja ik heb goede les, maar ik wou ook wel eens weten naar jullie mening/een andere kijk erop hebben, daarom vroeg ik het.

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:12

misschien kun je voor het rijden hem eerst een paar rondjes laten rond rennen in de bak zodat hij al wat energie kwijt is, en rij je anders misschien met je benen de hele tijd tegen zijn buik aan te drukken ? dat heb ik ook een tijdje gehad daardoor wil het paard dit ook wel eens doen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:15

Vind ook dat je hem teveel stelling geeft.

Hier ook eentje. Vooral in middendraf. We zijn nu ook bezig met korte stukken verruimen en dan weer terugnemen. Verder niet teveel aan de teugels zitten.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:26

misschien gooi je hem te veel los met het strekken, dat je net even te weinig contact maakt met zn mond? Dit is niet iets wat je zo even kunt opmaken, dit moet je zien. maar succes ermee en misschien heb je hier wel iets aan ;)

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:47

meer met je been naar de hand toe rijden en hem zo in verbinding krijgen. En korte stukjes verruimen, als je denkt dat hij zich er weer uit drukt meteen weer terug.

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:52

Ik zou ook veel figuren rijden, goed op je zit en in middendraf een paar passen en weer terug, zodat je hem niet verliest. Anders misschien thiedermann teugel proberen.