Probleem met sturen in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

m1992

Probleem met sturen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:42

Ik rijd een pony bij en daarmee loop ik tegen een probleem aan, namelijk het sturen in galop. In stap en draf is er niets aan de hand. Maar als ik aangaloppeerd en ik wil sturen, dan trekt ie aan de teugels en begint ie keihard te rennen naar de andere kant van de bak. Terwijl hij in draf helemaal niet zo reageert..
Weet iemand wat er kan zijn en hoe je het kunt oplossen?

zij

Re: Probleem met sturen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:44

een kort springzweepje tegen de schouder aan leggen? aan de kant waar hij niet op moet zegmaar?

maar eerst even kijken of het geen vluchten is voor pijn of ongerief...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:45

Even heel kort door de bocht, heb je les? Zo niet, les nemen. Het is van achter een pc'tje heel moeilijk te zien.

Heeft hij niet gewoon door dat hij op deze manier onder de galop uit kan komen? Want ik neem aan dat jij dan zo snel mogelijk weer wilt stappen?

Ligt het zadel verder goed? Tanden in orde? Paard oké in zijn lijf?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:48

Nee hij wil wel galoperen, graag zelfs.. maar dan wel over de hoefslag maar geen figuren enz.
Tanden zijn in orde, hals rug enz nagekeken.
Les heb ik niet met deze pony, kan moeilijk.. het is een hengst die je niet mee kunt nemen naar vreemd terein, daarvoor is ie te gek.. en ik kan het niet betalen om nog meer les te krijgen en dan ook nog de kosten om hierheen te komen.. ;)

Tip van zweepje kan ik proberen. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:51

Toch proberen, zonder les ben je nergenst. Grote kans dat je 'm flink verprutst als je zelf door blijft klooien!
Al is het maar eens in de maand, laat iemand met verstand van rijden en paarden kijken wat er misgaat! (Dus niet je brutale buurmeisje van 16, maar iemand met jarenlange ervaring, die goed aangeschreven staat.)

Ik bedoel, je stapt nu al over op de hulpmiddelen!
(Waar de kennis ophoud, beginnen de hulpmiddelen, een zeer waar en bekend gezegde.)

Hoe bedoel je nog meer trouwens?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:03

Miss_Malfoy schreef:
Toch proberen, zonder les ben je nergenst. Grote kans dat je 'm flink verprutst als je zelf door blijft klooien!
Al is het maar eens in de maand, laat iemand met verstand van rijden en paarden kijken wat er misgaat! (Dus niet je brutale buurmeisje van 16, maar iemand met jarenlange ervaring, die goed aangeschreven staat.)

Ik bedoel, je stapt nu al over op de hulpmiddelen!
(Waar de kennis ophoud, beginnen de hulpmiddelen, een zeer waar en bekend gezegde.)
Hoe bedoel je nog meer trouwens?

Die laatste zin, op welke zin in mijn stukje is die van toepassing?

Ik ga niet over op hulpmiddelen?
Niet om die pony te slaan ofzo, maar misschien dat ie dan als het ware iets begrensd word? Dit is ook maar een tip die hier gegeven word, daar is toch niets mis mee?

Ik heb al eens les gezocht maar dan kwam het toch weer niet uit want diegene had alle lesklanten ergens anders zitten en wilde dus niet deze kant op komen.. ;)

Edit; ik snap al wat je bedoelt. Ik heb al les met een ander paard, en dat is behoorlijk duur. Ik heb het geld niet om ook met deze pony te lessen. Oja, dat andere paard staat op een andere stal, vandaar dat ik met die wel kan lessen ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:19

Een zweep is een hulpmiddel...

Probeer het op bokt eens, wie weet. Neem dan om de 2 weken les ofzo. Of besluit welk paard die les het hardste nodig heeft.
En anders moet je eerlijk zijn, naar het paard toe. Als je niet zeker weet of hij pijn heeft, dan moet je er (imo) mee stoppen.

Voor de rest:

Hoe zijn de stap en de draf? Loopt 'ie ontspannen en nagevelijk? Is de basis in orde? Is het paard aan de hulpen en actief, kun je in je voltes netjes stelling en buiging vragen?

Wat gebeurt er als je 'm op de volte laat aanspringen, dus bv. als je net van de hoefslag af komt? Kun je ook stelling en buiging vragen in galop?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:25

Les houd ik bij dat andere paard, want daar rijd ik echt serieus mee. Deze pony heeft nooit een goede basis gehad, is een beetje een aparte. Omdat hij dit altijd al doet hebben ze hem ook een keer laten nakijken bij de rug en hals maar daar kwam niets uit. Hij zit wat vast op rechts. Verder is ie gewoon goed voorwaarts, en als je hem eerst even laat uitrazen, dan is ie daarna heerlijk ontspannen en loopt ie nageeflijk. Dan ook wel makkelijk en rustiger in galop. Oja, als hij nog veel energie heeft loopt ie met z,n hoofd omhoog. Zijn vorige ruiters reden hem met een elastiek, maar daar houd ik niet van en dat doet ik dus ook niet ;) Daarom probeer ik hem gewoon ontspannen te rijden, wat wel steeds beter gaat, in stap en draf.

Het is ook gewoon een pony die gebruikt word voor het schouwen, sportpony kan het niet worden want hij draait vanuit z,n hakken en als ie hoog zou moeten presteren zou dat atrose geven. Als ik hem niet rijd dan word er niets mee gedaan. En aangezien ik het daar erg naar m,n zin heb blijf ik daar, en rijd ik die pony wel.. lekker door de wei hobbelen vind ie geweldig. Dus ik doe hem er wel een plezier mee.. ;)

Oja, stelling en buiging in galop kan wel, als ie wel eerst z,n energie kwijt kan, bijv onder het zadel uit laten galoperen, longeren of los doen in de bak van te voren.. ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:29

Oké, en je kunt niet lekker buitenritjes met 'm maken?

Maar zoals ik al zei, wat als je aanspringt in het midden van de bak, en hem direct op een volte zet waarbij je goed begrenst met je buitenteugel, en ondertussen stelling en buiging vraagt met je binnenhand/been?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:35

Ik zal dat eens proberen ;)
Buitenritjes word moeilijk, er rijd wel eens een fjordenmerrie langs.. nou als ie die ziet.. :P
En langs de weg mag ook neit van de eigenaar.
Op het land kan ik nog eens vragen, heb ik al eens gedaan, maar toen werd ie bang en ging ie het land op, ging daar stilstaan en wou niet meer verder.. :P En dat land is van een ander en mag niet kapot.. ik zal eens kijken of ik dat nog een keer kan proberen.. En anders in de wei vind hij heel leuk door het hoge gras galoperen. Oja wat ook wel apart is, daar is ie veel kalmer in galop.. Ik denk dat het bij deze pony ook wel eens eigenwijzig heid kan zijn, het is er 1 die ook in de omgang duidelijkheid nodig heeft, anders loopt ie zo over je heen.. ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:37

Oké, jammer van die buitenritjes.
Ik ben benieuwd, want ik kan ook niet veel anders bedenken.