Hoe leer je galopwissels aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Hoe leer je galopwissels aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:01

Ik heb het niet nodig, maar ben er gewoon benieuwd naar. :)
Ik wist namelijk nooit hoe het nou eigenlijk in z'n werk ging.

xx

SETEFURII

Re: Hoe leer je galopwissels aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:02

Hengstje van 4 doet het spontaan als ik mijn benen verleg en de stelling licht wijzig.
Goede opleiding denk 'k dan?
Ook zijn de factoren van het paard zelf wel belangrijk, zo zal een boerenpaard minder snel wisselen dan een KWPN'er (correct me if I'm wrong ;) )

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:11

Oh oke, dus dat moet je eigenlijk gewoon 'aanvoelen' per paard? :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:33

Nog iemand?

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:36

Volgensmij doen springruiters dat gewoon met een balkje aan het einde van de diagonaal. Volgensmij is het gewoon de andere galop aangeven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:39

Ik vind het zelf altijd het makkelijkst gaan wanneer je door een s van hand veranderd, en in de wending waarin je genoeg stelling op hebt zeg maar vragen om een changement en hoppa :)
Later lukt het ook vanzelf op de diagonaal, al gebruikte ik het eigenlijk alleen maar wanneer ik een parcourtje sprong dan is het eigenlijk ook best makkelijk omdat je in een wending al genoeg stelling hebt.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:56

Niet dat ik er zelf ervaring mee heb, maar ik heb ook vaker gehoord oefenen met een balkje (dat zei Jeanette Haazen ook een keer op een clinic). Of beginnen met eenvoudige galopwisseling, vanuit galop een overgang maken naar stap, omstellen naar andere stelling en buiging en van daaruit aanspringen in de andere galop. (Ik ben er zelf nog niet echt mee bezig, af en toe beetje spelen met dat laatste wat ik genoemd heb, maar niet met changementen, dus heb er geen ervaring mee). ;)

Sonjaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:09

Nooit aanleren met een balk! Dan leer je ze juist eerst voor en dan pas achter om te springen!
Gewoon de basis goed voor elkaar:
- recht op 2 teugels
- super reactie hebben op de eenvoudige wissels (dus gehoorzaam aan het been, afwisselend links en rechts aanspringen)
- als je paard weg rent of sterk wordt tijdens de wissel, is de basis niet voor elkaar
Succes!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:00

Het paard moet je recht op 2 teugels hebben en het paard moet goed weten dat als je linkerbinnenbeen op de singel en je rechterbuitenbeen achter de singel gaat, hij links aan moet springen (zo ook rechts alleen dan heb je je benen dus andersom). Als je dit zo ver hebt, ga je met stelling werken. Als je je paard goed onder controle hebt, verzamel je terug, verander je van hand, doet eerst een rondje contra en daarna geef je de andere beenhulpen met lichte stelling naar de buitenkant. :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:59

Er zijn verschillende manieren om de wissels aan te leren.
maar vooraf moet het paard aan gepaalde voorwaarden voldoen;
1) De galop moet 'gesloten' zijn, daarmee wordt bedoeld dat in de afzet van de achterbenen deze niet te lang aan de bodem blijven, maar snel weer naar voren wordt getrokken.
2) Het buitenachterbeen in de 'oude' galop, mag zeker niet te ver achterblijven op het binnenachterbeen; vergeet niet dat dat buitenbeen later binnnbeen wordt, als het voor de wissel te ver achter blijft, moet die in de wissel een te lange weg afwerken, dat maakt het goed in eenkeer doorspringen moeilijk.
3) het paard moet voor de wissel absoluut recht zijn, geen stelling (of hooguit eenbeetje al in de nieuwe richting). Stelling veranderen in de wissel leid vaak tot het heen en weer zwenken van de achterhand.
4) uiteraard dient het paard fijn aan de teugel te gaan, als dat in de hand-galop of contra-galop niet het geval is, wat gebeurd er dan bij een eerste wissel? Net zo goed als dat het paard precies en onvoorwaardelijk de gevraagde galop aanspringt
5) persoonlijk heb ik mijn paarden van te voren altijd eerst een beetje wijken voor het been geleerd of appuyeren.
AAN DE VRAAGSTELSTER:
Eigenlijk is dit een onmogelijke vraag om te beantwoorden, omdat je er bladzijden over vol kunt schrijven, maar ik wil het wel proberen. EChter U moet het mij niet kwalijk nemen dat ik in dit bestek onvolledig ben. Of saai word.
In ieder geval zijn dit de voorwaarden waar een paard aan moet voldoen, maar het is 1uur 48, dus erg laat, ik ben moe; De rest schrijf ik morgen wel.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:07

@Ambrasoft: U bent de vraagstelster die ik hierboven aanspreek. Als dit verhaal te saai of te moeilijk is laat het mij weten, maar eerlijk gezegt ben ik geen 'grappige' schrijver en eenvoudiger kan ik de wisssels ook niet maken.Ik persoonlijk heb de wissels altijd moeilijker gevonden dan pirouettes of passage-piaffe tour.

Met vriendelijk groet Kadankovitch

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 07:56

Goede informatie, dank je wel!

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:18

Als je een jong paard aan rijd is het ook wel goed om een keer een diagonaaltje te rijden ( als je een beetje fatsoenlijk de bak door kan rijden) en even kijken of ze een wisseltje kunnen. Meestal gaat dat vanzelf, Als je dit vroeg aan leert heb je der later ook profijt van als je paard er al eentje kan. De een springt natuurlijk makkelijker om dan de ander. Maar met de paarden die ik aangereden heb, heb ik het ze zo geleerd en dat werkte eigenlijk heel goed.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:46

Met een balk aanleren heb ik slechte ervaringen mee. Heb de indruk dat ze de wissel dan makkelijker in tweeen springen. Die paar keer dat ik het een paard heb aangeleerd heb ik het vanuit de contragalop gedaan, op de middenlijn en dan je benen omleggen (edit: ik tik ze als het ware van mijn buitenbeen af)). Maar ik heb niet zo veel ervaring dat ik weet hoe je zoiets bij ieder paard aanleert. Kwesie van aanvoelen en heel scherp aan de hulpen hebben. En natuurlijk de hemel inprijzen als het goed gaat :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:54

Het is echt per paard verschillend. Mijn jongste paard is een natuurlijke wisselaar. Daar ga je in de andere galop zitten en hij wisselt. Mijn oudste paard (langere rug) was wat moeilijker. Die moet je echt rijden voor een nette wissel.

Andere optie is de kont omzetten in galop op de rechte lijn en de beenhulp voor wissel geven. Bij paarden die echt moeite hebben met wisselen kun je ook nog in galop heen en weer wijken in het begin. Daarna het wijken steeds kleiner maken.
Een beetje tempo wil ook wel helpen.

En er zijn ongetwijfeld nog meer manieren ;)

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:29

Robbertcv schreef:
Volgensmij doen springruiters dat gewoon met een balkje aan het einde van de diagonaal. Volgensmij is het gewoon de andere galop aangeven.

Dit is wel een manier die aardig vaak gebruikt word. En sommigen pakken het gewoon al op me been verleggen , gewicht iets verplaatsen en stelling om te wisselen.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:40

Ik kan het nog niet met het paard dat ik nu heb (heb er ook nog niet aan gewerkt)
maar met een manege paard dat het eerst nog niet kon deed ik het zo:
door bv een heel korte wending te nemen, als je een S rijd ofzo
ik gaf goed benen, dat ze vlot gallopeerde, ik hielt haar even in, veranderde zacht de stelling (niet snokken) en verlegde men been, automatisch veranderde ik ook men zit en viola

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:52

Kadankovitch, ik vind dat je het heel goed uitgelegd hebt zo.
Mss niet voor iedereen even makkelijk te begrijpen, maar het is nu eenmaal een hele moeilijke oefening om perfect uit te voeren.
(jij woont trouwens helemaal niet zo ver van mij vandaan, vond ik wel grappig)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:04

Nog iemand tips voor "te" meedenkend paard?
Als ik changementen ga oefenen, krijgt mijn pony altijd het blije idee, om zelf het initiatief te nemen.
(Changementen zijn nog lang niet bevestigd en eerlijk gezegd heb ik nu ca 1 jaar er ook niet echt wat aan gedaan, maar ben gaan mennen, springen (op minimalistisch niveau) en endurance rijden, wegens wat probleempjes van mijzelf, hobby wat verlegt.)
Spring ik hem 1 x halverwege een lange zijde en de volgende keer dat je daar passeert, moet je je uiterste best doen geen changement om je oren te krijgen. Dus dan weer aantal rondjes zonder en dan ergens anders weer proberen.
Tevens propt ze er vaak een drafpas tussen.
En ik zou zo graag ooit eens 1 x Z2 starten, maar dan wil ik mijn wissels helemaal voor elkaar hebben. (kan me geen verprutste wissels permiteren)

pony met kriebel krabbel galop, die nogal de neiging heeft achter niet goed door te springen.
Probeer momenteel gewoon stiekum bij het springen her en der een wissel te rijden, aangezien ze dan minder de neiging heeft om mee te denken!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:06

hee
mijn pony bokt altijd als ze een wissel maakt
doe ik dan wat fout?
denk het wel maar wat doe ik dan fout ;)

xx

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:17

Allemaal bedankt. :D

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:18

mijn paard doet het vanzelf als ik van hand verander?:P
ik moet nog wel aanleren wanneer ze het wel en wanneer niet moet doen natuurlijk maar dat komt nog wel.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:31

Het aanleren zou ik doen met een goede instructeur of instructrice erbij!!!
Als je een jong paard wissels gaat leren, moet je wel weten waar je mee bezig bent, vooral ook omdat het paard zo jong is. Dadelijk leer het paard het fout aan en daar schiet je helemaal niks mee op.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 00:07

Sjolvir schreef:
Spring ik hem 1 x halverwege een lange zijde en de volgende keer dat je daar passeert, moet je je uiterste best doen geen changement om je oren te krijgen. Dus dan weer aantal rondjes zonder en dan ergens anders weer proberen.

Dit probleem ken ik, dus ik lees even mee ;)
Wat bij mij soms helpt is vlak voor dat punt bvb een volte opdraaien, dat ze met dr aandacht ergens anders is.