paard altijd ontspannen, behalve als ik ernaar vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovefenny

paard altijd ontspannen, behalve als ik ernaar vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 20:57

Het is een beetje een rare titel, maar het zit zo:
Als ik aan het rijden ben, in de bak of buiten, met een niet te strakke teugel, dan gaat mijn paard op een gegeven moment vanzelf mooi ontspannen lopen. Maar juist wanneer ik bezig ben met wat dressuur in de bak, en ik wat ophoudingen geef, doet ze haar hoofd omhoog. Ik heb de teugels nooit te strak, en vraag alleen zachtjes. Het is een beetje vervelend dat ze het alleen uit zichzelf doet als ze er zin in heeft, en niet als ik het vraag. Ze heeft jaren geleden bij haar vorige eigenaar wel wat western gelopen, misschien dat ze daardoor niet echt gewend is aan ophoudingen... Ze is goed aan m'n been, luistert naar kleine hulpen en is los in haar rug en nek. Het enige wat dus mist is de 'ontspanning op commando'. wie heeft er tips?

Groetjes

EngeltjeS

Re: paard altijd ontspannen, behalve als ik ernaar vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:59

je moet je paard niet alleen van voren rijden ;)
van achteren naar voren.

als je normaal rijd, dan rijd je meer met been dan met hand, en dan zoekt ze je op.

als je gaat vragen, blijft je been waarsch. bij het normale terwijl je met je handen meer doet.

snap je?

proberen om met meer been te gaan rijden, als je haar ook aan het werk wil zetten :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:00

Misschien is ze de druk in de mond niet gewend? vindt ze dat vervelend? Doet het pijn?

Wat voor bit heb je in?

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 21:05

@EngeltjeS: bedankt voor de tip. ik probeer al zo veel mogelijk van achter naar voren te rijden, maar het kan wel meer inderdaad.
@laetitia: Ze is wel wat druk in haar mond gewend, maar ik heb de teugels sowieso al redelijk los meestal. Ik heb gewoon een licht bustrensje erin, maar aan de buitenkant is het bit wel een stuk dikker. ik zal er nog eens naar kijken.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:29

Zijn haar tanden nagekeken? Soms hebben ze wondjes in hun mond van haken op hun tanden, dan doet het flink zeer als je het bit aan neemt.

Heb je les? Dit is een probleem dat je echt moet zien, wij kunnen (helaas, zucht) niet door een schermpje heenkijken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:57

Ontspanning is ook moeilijk te bevragen. Als ik jou bij de schouders pak en in je oor schreeuw "ONTSPANNEN NU!!" dan vlieg je ook tegen het dak ipv dat je gaat relaxen ;)

Dat is een beetje overdreven voorbeeld, maar wel in het groot wat er bij jou gebeurd.

Het omhoog komen bij ophoudingen moet je van achteruit oplossen. Ga eens goed aan de slag met wendingen (ik vind slangenvoltes altijd goede oefeningen) en richt je op het goed sturen, dus van je buitenkant af naar binnen sturen met buitenbeen en buitenteugel, en het controleren van je tempo.

Als je daar mee bezig gaat lost het "hoofd omhoog" probleem zich meestal vanzelf op. Die ontspanning en nageeflijkheid is namelijk iets dat het resultaat is van een aantal voorwaarden, geen doel op zich.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:44

westernpaarden zijn heel gevoelig in de mond. ze worden steeds door fijne bitjes gereden, omdat ze op de minste teughulpen moeten reageren. ze worden meestal ook vrij lang gereden, in tegenstelling tot de "klassieke" manier van aan de teugel te rijden. zij reageert eigenlijk goed op wat je doet, juist heel fijn en licht. in haar ogen loopt ze goed, omdat ze dit gewend is. neem jij ineens teugel op, is dit vervelend voor haar, omdat ze zo licht in de mond is.
mss eens een dikker bit nemen. dat is niet zo scherp, en dan gaat ze ook niet meer zo fijn reageren erop. is heel moeilijk om af te leren natuurlijk, omdat ze niks verkeerd doet. je moet ook zien dat ze niet gaat hangen op een dikker bit. En ook meer werken op de achterhand natuurlijk, maar dat zal ze al wel doen.

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:36

heel erg bedankt allemaal voor de tips :D

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:43

als je op de linkerhand rijdt,, (bijv. dan) dan moet je je been aandrukken,,(geef dus een beenhulp) en met je linkerhand lichte druk op de linkerteugel en dan een klein ophoudingkje met je rechter hand maar ondertussen wel been geven en lichte druk op linkerteugel houden

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:40

gebruik omgekeerde psygologie

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:51

Mijn paard geeft ook vaak problemen van die aard, de osteopaat is pas geweest en vertelde mij dat de grote spier in haar bil(glutaeus spier) niet goed is en ook door training niet kan worden. Ik ben blij dat ik haar niet jaren gedwongen heb in de juiste(?) houding te lopen.