Veilig en goed aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Veilig en goed aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 21:02

Sinds 2 april heb ik een 5 jarige merrie. Ze heet Quest for Glory en is een Trotteur Francais, zij heeft op 2 jarige leeftijd op de baan gelopen en is nu omgeschoold tot rijpaard. Nu heb ik bij het proefrijden niet gegalopeerd, eigenlijk gewoon, omdat ik het lef niet had (galoperen kan ik wel gewoon hoor, maar het was voor mij gewoon zo stap van Haffie naar paard van 1 meter 70). Ik weet wel dat ze dit goed kan, want ze heeft een erg mooie galop, dit hebben ze mij laten zien en aan de longe doet ze het ook goed. Nu wil ik dus graag ook een keer gaan proberen te galoperen. Hoe kan ik dit op een veilige en goede manier proberen? Veilig bedoel ik mee dat ze niet alle kanten op gaat, want de rijbak is op de pensionstal waar ik sta nou niet zo geweldig, omdat deze omheind is met een laag stalen/ijzeren hek, met daarnaast een slootje! Dus wie kan mij tips geven??

Les krijgen we ook.

Roxx

Re: Veilig en goed aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:04

Als je het nu eerst eens probeert aan de longe terwijl je instructeur haar longeert?

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:14

idd wat hier boven staat, misschien dat je eerst aan een longeerlijn kan proberen. Of de eerste paar keren, en wanneer je zelf het gevoel heb dat je het 'zelf' kan dus los. Proberen om los te gaan maar nog wel onder toezicht van je instructeur zodat hij nog altijd kan vertellen wat beter kan enz :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:11

Ik denk ook in eerste instantie aan de longe. En mss is het voor je zelf fijner om veel overgangen te oefenen? Dan wordt je paard goed aan het been en wordt het aangalopperen alleen maar makkelijker. Met overgangen bedoel ik ook vertragen of versnellen van een stap of draf. Mijn paard is een echte galoppeur en hij 'viel' er als het ware in, toen ik er voor de 2e keer op zat. Veel plezier met je aanwinst!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:17

Wat is veilig, dat paard weet wel waar hij zijn voeten neerzet, mits hij daar de ruimte voor krijgt.
Ik denk dat je moet aangalloperen wanneer jij het gevoel hebt dat je er klaar voor bent, of dat je bv boos wordt op jezelf dat je het niet durft, moeilijk uit te leggen, het is een gevoel wat je moet hebben, dat je spontaan aanspringt zegmaar. Aan de longe kan je daar waarschijnlijk wel mee helpen, zodat je het gevoel van zijn gallopade eerst leert kennen. Je komt vanzelf op dat punt, overhaasten lijkt me geen optie in ieder geval. Veel succes!!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 13:54

Hallo allemaal,
ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips. Vandaag heb ik met hulp van mijn moeder, na een grote huilbui, gegalopeerd aan de longe. En dan gewoon afwisselen met stappen halthouden, en draven natuurlijk! De aankomende tijd zullen wij verder gaan oefenen tot ik zelf het gevoel krijg dat ik er klaar voor ben om als het ware op eigen benen te galoperen zonder longe. Het was voor mij heel erg vreemd om te galoperen op zo'n groot paard, omdat het al zo lang geleden was voor mij. Vroeger had ik altijd heel veel lef en stapte ik op elk paard ook al vonden andere mensen het helemaal niks, maar ik merk wel een klein beetje dat ik dat lef weer terug moet krijgen! Nogmaals wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de tips ;)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:00

Graag gedaan! En niets willen overhaasten hoor, gewoon lekker de tijd ervoor nemen. Je kunt nog jaaaaaaren op je paard rijden, dus wat maakt het dan uit of je vandaag voor het eerst galopeert of over een maand. Plezier met en vertrouwen in elkaar is het belangrijkste, de rest komt vanzelf!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 14:12

Daar heb je inderdaad gelijk in, ik heb de tijd, en ben ook zeker van plan om die tijd ervoor te nemen. Ze is pas 5 dus overhaasten heeft allemaal geen zin, dan gaat het alleen maar fout. Ik heb soms ook nog problemen met de draf, gewoon omdat ze zo snel wil gaan omdat ze mijn onzekerheid voelt! Maarja ik krijg hulp van mijn moeder en dan zal het zeker lukken. :)