Tijdens rijden alleen in 't begin echt lekker lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Tijdens rijden alleen in 't begin echt lekker lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:53

:wave:

Tsja, titel is misschien niet helemaal duidelijk, maar ik zal het uitleggen. Ik rijd een pony van 20 jaar, nog super in conditie, ziet er hartstikke goed uit en heeft genoeg energie. Ik stap altijd echt ruim (10/15 min.) in, waarvan ik haar ongeveer op de helft in de hand stel. Eerste keer oppakken in stap en de eerste keer aandraven doet ze altijd heel netjes. Heel licht in de hand, goed voorwaarts en goed actief achter.

Dan kan ik een tijdje draven, maar daarna begint ze altijd wat hangerig te worden en is ze niet meer zo licht en constant. Dan loopt ze te sloffen en reageert ze ook veel minder op mijn benen. Het is niet zo dat ze moe is, want op het moment dat ik aangalopeer, wil ze op elke lange zijde alleen maar hard, harder, hardst. En als ik haar zou laten gaan, zou ze zo 10 minuten in haar 6e versnelling rondsjeezen. :)) Dat voel je gewoon echt, dat ze echt nog heel voorwaarts wil dan.

En ook als ik dan tussendoor eventjes gestapt heb, na de galop, en ik wil haar oppakken, dan is ze juist heel erg plakkerig tegen mijn benen en moet ze echt weer even flink gemotiveerd worden om zich gewoon weer netjes rond te maken in d'r hals, dan houdt ze hem meestal gewoon een rondje zo lang mogelijk. Terwijl de eerste keer oppakken gewoon echt vanzelf gaat, bij wijze van spreken. Als ik haar dan weer netjes heb, draaf ik nog een keertje aan en ook dan kan ik weer eventjes lekker ontspannen draven. Maar dan begint ze echt na 5 minuutjes alweer te hangen en kun je eigenlijk maar beter gelijk stoppen, want het wordt ook niet beter als je doorrijdt. :n

Nu vraag ik me af, waar kan het aan liggen? Ik zat zelf te denken aan verveling, dat ze gewoon niet zo'n zin heeft om 'zo lang' (nja, na een half uurtje merk ik het al, dus is helemaal niet lang) rondjes door de bak te lopen? Het probleem kan ook heel erg bij mezelf liggen, dat ik haar onbewust te weinig bezig houdt, omdat ik dan 'blij' ben dat ze zo goed voelt. Misschien moet ze wel gewoon echt constant bezig gehouden worden, continu (schijn)overgangen, figuren, tempowisselingen etc. Ze kan wel veel, zoals bijv. omspringen in galop. Merk wel dat als ik dat doe, ze dan heel voorwaarts wordt ineens, maar ook wel 'vrolijk'. Dat die oortjes erop gaan en dat ze echt wil. Hetzelfde verhaal met overgangen stap-galop. Dan is ze wel heel wakker, actief en oplettend.

Wat denken jullie? Is dit herkenbaar? Wat doen jullie om dit op te lossen? Misschien nog iemand die een andere oorzaak zou kunnen bedenken?

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:32

Kan het misschien niet zo zijn dat je onbewust vast houd aan de voorkant?...Dat je zelf geen ontspanning geeft in je hand?

Als je een constante zachte verbinding houdt, vindt een paard dat fijn en gaat het vanzelf nagevelijk lopen. Als je het paard aan de voorkant vast houdt kan het niet ontspannen en wordt het tegen de hand. Daardoor heeft het paard de kans om te gaan hangen. Hangen kan een paard alleen wanneer het de kans krijgt om ergens op te hangen, dus een vaste hand. Wanneer je je hand ontspant, komt er weer een prettige verbinding en wordt het paard vanzelf weer fijn en nagevelijk. Maak veel voltes en verander vaak van hand. Hierdoor wordt het paard ook makkelijker en losser in zijn lijf. Denk constant aan de ontspanning in je hand.

Ook met galoperen. Laat de teugels eens helemaal lang en laat je pony op zijn eigen benen lopen. Hij krijgt hier ook geen kans om ergens op te gaan hangen en wordt dan vanzelf rustig. Hoe meer je tegen houdt, hoe harder het zou willen gaan. Om terug te gaan naar draf ga je lang en zwaar zitten. Probeer je teugels niet te gebruiken. Gebruik desnoods je stem. Als de pony terug komt goed belonen en draaf nog even door, verander van hand en ga dan even stappen aan een lange teugel.

Zorg er wel voor dat de achterhand actief blijft. Als je veel moet drijven met je been, is ze niet voorwaarts genoeg. Als je met een zweepje rijdt, kun je je pony hele kleine "tikjes" geven op de achterhand. Hierdoor raakt de pony wat geïriteerd en zou het zijn achterbeen meer onder de massa zetten.

Succes met oefenen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:44

Vergeet niet dat snel en voorwaarts zijn niet hetzelfde is. Een paard dat te snel loopt kan totaal niet voorwaarts zijn. Het belangrijkste zijn voorwaartse drang en reactie. En afgaande op jouw verhaal reageert je paard zowel in stap of draf als in galop gewoon niet.

Hoe oud is je paard? Rondjes racen in galop kan wijzen op een gebrek aan balans. Dat kan bovendien dan ook weer losstaan van moe zijn of niet, een paard dat te hard gaat of niet voorwaarts is vanwege een gebrek aan balans kan best moe zijn...

Gewoon even wat stof tot nadenken ;)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 10:44

liesenlizzy: Op het moment dat ze lekker los loopt, zoals ze in het begin altijd doet, heb ik echt heel licht contact en houd ik helemaal niet vast, daar let ik zeker op. Maar op een gegeven moment, draagt ze haar hoofd niet meer en gaat al dat gewicht in mijn handen. Als ik dan loslaat en been geef, gaat het een pasje goed, maar daarna zakt ze gelijk weer op mijn hand. Voltes en van hand veranderen helpt inderdaad wel een beetje, hoe meer ik doe, hoe beter ze blijft lopen. :j

Als ik in galop de teugels helemaal lang doe, dan gaat dr hoofd helemaal naar beneden en versnelt ze gewoon elk rondje. En als ze dan merkt dat ze geen teugeldruk heeft, gaat ze op een gegeven moment gewoon echt ongecontroleerd hard. := Ik doe het wel af en toe, even tussendoor, maar niet zo lang omdat ze anders gewoon teveel versnelt.

Activiteit is inderdaad het belangrijkste bij haar. Ze is al ietsje overbouwd, dus ze vindt het heel lastig om haar achterhand actief en dragend te krijgen. :j Helaas geen zweepje, dat pikt ze niet. Hihi, zodra ze het merkt, blijf je net zo lang door de bak vliegen tot je hem hebt laten vallen. :=

Appelflapje schreef:
Ik rijd een pony van 20 jaar, :)

;)
Nouks: Het is dus geen jonge pony meer, juist een oudje. Je merkt ook wel dat het geen kwestie is van onbalans, ze vindt dat beentjes strekken gewoon veel leuker. Juist omdat rustig galoperen een dragende achterhand vereist en dat vindt ze dus juist moeilijk. Reactie moet ik inderdaad ook constant aan blijven werken. :j

Bedankt! :) Iemand anders nog een idee?

aeolusnr1

Re: Tijdens rijden alleen in 't begin echt lekker lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:27

Wel ik denk idd een idé te hebben jaaa.

Ik zou zeggen dat ze het een beetje saai begint te vinden, dat je eigenlijk net te weinig van haar vraagt, je moet het steeds een beetje onvoorspelbaar voor haar maken, zodat ze echt de aandacht nodig heeft naar jou gericht om zo bezig te kunnen blijven.
En tracht ook supperconsequent te zijn en te blijven, een paard heeft niks aan een vriend als ruiter, de ruiter moet de leider zijn waarop je paard kan vertrouwen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:48

Je paard moet luisteren als jij er op zit. Je moet er voor zorgen dat je altijd de gewenste reactie krijgt op een hulp. Niet de gewenste reactie? Geef dan een zwaardere hulp, evt. een tik erbij. Als ze dan aangalopeerd neem je haar terug (als ze niet reageert op je hulp mag dat best grof) beloon je en rijd je gewoon verder alsof er niets is gebeurd.

Als je paard gaat hangen, bijdrijven en een korte ophouding omhoog maken. Direct belonen als ze omhoog gaat met haar hoofd (ook al valt ze compleet uit elkaar, ze reageert op jouw opwaartse hulp!). Daarna zo snel mogelijk weer oppakken en verder rijden. Ze moet dan licht in de hand zijn, als ze dat nog niet is herhaal je het bovenstaande en drijf je extra bij.

Galop is een moeilijk probleem, waarschijnlijk houdt jij te veel vast. Als je vast blijft houden, wint je paard het toch altijd. Probeer je handen te sluiten en als ze zachter gaat in tempo, al is het maar een beetje meteen weer los te laten. Als je paard niet reageert, probeer dan extra zwaar naar achter te zitten en geef een grove ophouding. Als ze terug gaat in tempo, meteen belonen!

Wees tevreden met kleine stukjes galop, galoppeerniet een groot stuk maar verspreid de stukjes. Ga ook niet meteen stappen na het galopperen maar draaf en rijd nog enkele figuren voor je haar terug neemt. Stap niet te lang en blijf haar bezig houden in de stap.

Maaike_Ma

Re: Tijdens rijden alleen in 't begin echt lekker lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:00

Mijne heeft het net andersom aan het einde als ze lekker los is loopt ze echt lekker