Mijn Fjord sloft enorm op de voorhand. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Hij loopt wel voorwaarts en reageert goed op hulpen, maar hij hangt aan de teugels en hij loopt niet nageeflijk. Sorry dat ik zo negatief overkom. Weet het even niet anders te zeggen.
Ik zou wel wat foto's willen zien? Dat ie nu niet nageefelijk loopt, geeft niks eerst die achterhand. Dat ie aan de teugels hangt is wel vervelend. Misschien eens zonder contact een tijdje rijden?
Rosa__
Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-09 19:53
Ik dacht eerlijk gezegd dat het probleem ook bij mij (en de andere ruiters, daar doet 'ie het ook) lág, maar ik heb al best veel aan mijn houding veranderd. Ik zal even een goede foto zoeken van zijn hoofd.
Dit is hem. Mijn zusje zit er trouwens op, maar dat maakt niets uit, want hij loopt bij mij niet anders of zo. Ik had wel een betere foto (met mij erop), maar die stond op mijn oude comp en die is gecrasht. Helaas.
Koper
Geplaatst: 21-05-09 21:56
Ik lees even mee aangezien ik dit zelfde probleem heb met mijn IJslander. Hij is wat overbouwd en heeft een zware hals. Ook heeft hij in de periode tussen dat hij ingereden en ingetölt is en dat hij in maart van mij werd (een periode van ruim 4 jaar) fijn op de voorhand rondgesloft. De eerste paar weken heb ik gereden met een los contact zodat hij zou leren om zichzelf te dragen, na twee weken kon hij zo stappen en draven zonder te struikelen of te slingeren. Daarna ben ik aan de slag gegaan met veel overgangen, tempowisselingen en af en toe een stukje achteruit, allemaal om zijn achterhand eronder te krijgen. Er zit wel vooruitgang in maar ik ben benieuwd naar meer tips
Mijn Fjord heeft ook een zware hals. Met die tips ga ik ook maar eens aan de slag en verder wacht ik ook op meer reacties!
Koper
Geplaatst: 22-05-09 13:12
Zorg ervoor dat hij niks heeft om beet te pakken Hij mag absoluut niet gaan hangen. Nageeflijkheid vind ik op het moment totaal even niet boeiend, paard moet eerst leren op vier pootjes te lopen. Heb er m'n handen vol aan
Tja, hoe zorg ik daarvoor? Meestal hangt hij op zijn bit. Hij rijdt erg 'zwaar'.
Koper
Geplaatst: 22-05-09 16:33
Achterhand eronder, veel overgangen en tempowisselingen. Rijd de overgangen ook heel precies, als je te onnauwkeurig bent zal hij eerder gaan hangen. Als de achterkant zakt zal de voorkant makkelijker omhoog kunnen.
00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.
ik lees ook even mee. ik heb namelijk het zelfde probleem.
Powerhorse94
Geplaatst: 23-05-09 17:31
Krijg je les met die fjord? Probeer anders een ervaren dressuur ruiter er even naar te laten kijken.
Ga niet zelf rommelen, en je moet bokt.nl niet zien als een handleiding Dus dat wil zeggen dat ik zo niet kan zeggen hoe je het moet aanpakken. Heb je mischien foto's?
PB maar
Veel succes!
sann210
Geplaatst: 23-05-09 21:46
Loopt je paardje wel met zijn achterhand eronder? Misschien proberen eens lang en laag te rijden. Actief maar niet te snel lopen. Hoe rij je hem los? Wat voor bit heb je?
Sann: als je paard op de voorhand loopt, betekend dit dat ie juist niet met de achterhand eronder loopt.
sann210
Geplaatst: 24-05-09 10:36
Die van mij loopt wel eens met zijn achterhand eronder alleen dan het minimale en valt hij op zijn voorhand. Nu moet hij daardoor meer over zijn rug lopen.
Koper
Geplaatst: 24-05-09 10:39
Op de voorhand en achterhand lopen tegelijkertijd kan geen enkel paard
Ik heb het probleem soms ook, ben nu erg bezig met die achterhand, en nageeflijk rijden. Veel drijven en doorvragen (niet trekken!) is bij mij de oplossing, soms word ik er ontzettend moe van, ze hangt nl bij mij soms ook heel erg aan het bit, maarja geduld hebben en blijven proberen. Vooral drijven met je binnenbeen, en niet alleen maar rondjes rijden, maar veel voltes en figuren.
Koper
Geplaatst: 24-05-09 19:42
En vooral ook schakelen en ervoor zorgen dat ze niet gaan hangen
ju1982
Geplaatst: 24-05-09 19:49
Veel tempowisselingen, niet te lang aan de voorkant want dan valt ze juist meer op de voorkant en dus ook uit elkaar......eventueel een zweepje erbij, niet om te meppen maar af en toe een tikje achter je binnenbeen om het paard wat actiever te maken..... En veel figuren rijden, maar zoals ik al zei vooral veel tempowisseligen, maar wel gecontroleerd en duidelijke overgangen.... Veel succes, maar onthoud oefening baart kunst