paard wat onrustig in de draf..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

paard wat onrustig in de draf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 10:38

hej misschien dat een van jullie wat tip heeft nog voor een klein probleempje..
mijn merrie is tijdens het draven een stuk onrustiger dan in de stap of galop..
tijden het stappen ondervind ik geen problemen. en met galopperen kan ik haar er vrij makkelijk doorheen rijden en met een lichte aanleuning door rijden.. maar tijdens het draven is ze altijd wat onrustig.. de versneld dan sneller als ik wat van haart wil vragen..
ik moet er misschien wel bij vertellen dat ze wat linksgebogen is. ik ben nu bezig om sb en wijken wat meer bevestigd te krijgen om haar achterbeen er wat meer onder te krijgen.. hoogsts waarschijnlijk doet ze ook zo moeilijk omdat ze het moeilijk vind.. allees schiet ik zo weining op. in stap gaat het al zeer netjes met mooie licht hulpen.. maar in de draf raakt ze er behoorlijk gestrest onder..
weet iemand nog oefeneningen ed om haar daar wat sterker in te krijgen zodat ze minder in paniek raakt?

Don_Zhivago

Re: paard wat onrustig in de draf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:24

misschien is het zowiezo verstandig om haar een keer helemaal na te laten kijken door een fysio.. dit kan nooit kwaad om te doen en duur is het zeker niet..
misschien loopt ze weg omdat er een wervel niet lekker zit, misschien zit er een rib niet goed.. noem maar op..

voor de rest raad ik je aan heel veel aan de longe oefenen met passoateugel.. begin met laag instellen, en stel hem daarna hoger in.

voor de rest heel veel 8-jes rijden, en haar bezig houden, zodat ze geen kans heeft om hyper te worden..

heel veel bezig houden met figuren, tempowisselingen noem maar op..

succes

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:33

het is niet zo dat ze niet oplet.. ze is juist erg goed bij de les.. wat betreft haar gezondheid. die heb ik al na laten kijken omdat ik het niet helemaal vertrouwde.. ze is wat gevoeliger dan een normaal paard maar er was niets mis met haar. dit is gewoon wie ze is..
dit moet echt een rijtechnisch probleem zijn.. het vervelende is voor mij ook dat ik zo ff niet weet hoe ik het voor elkaar moet krijgen. we zijn er al een tijd mee aan het werk, en de ene keer gaat het beter dan de ander maar het blijft een beetje en zeur probleempje.. ik vraag hier ook niet de grote oplossing alleen wat ideeen waar ik misschien niet aan gedacht had

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:45

wat zegt je instructrice ervan dan??

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:57

Zoek iemand die je kan helpen je paard recht te richten.
Het probleem komt mij helemaal niet onbekend voor. Alle mogelijke hulpteugels ben ik totaal geen voorstander van. Er is een reden waarom je paard zo onrustig draaft en dat los je niet op door dwang. Ga je eerst richten op rechstellen (omdat je vertelde dat je paard linksgebogen is) Dan zal die onrust vast snel verdwijnen (mits het paard verder helemaal gezond is en goed gereden wordt).
Haal er sowieso iemand bij die bekend is met het rechtrichten en daar veel vanaf weet.
Het wijken en al die dingen zou ik echt even laten zitten in draf. Is totaal niet belangrijk als je paard niet recht loopt.
Wens je veel succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:14

daar ben ik het wel mee eens... begin pas met wijken en andere moeilijke dingen als je paard zo goed als rechtgericht is..