van ontspanning/spanning naar aanspanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zeurkous

van ontspanning/spanning naar aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:14

hallo,

Sinds enige tijd rij ik een paard bij. Het is een erg leuk paard en heb het goed naar mijn zin maar loop nu tegen iets aan waarvan ik niet weet of dit wel de juiste manier is.

Op de manege waar ik altijd les kreeg heb ik geleerd om van ontspanning richting de aanspanning te werken. Van achteruit beginnen, het paard op eigen benen laten lopen en wel goed contact houden. En vooral vanuit voorwaarts neerwaarts te werken. Van daaruit werk je naar meer gedragenheid aanleuning en meer impuls.

Nu heb ik een aantal dagen geleden voor het eerst van de eigenaresse les gekregen. Ze vertelde me dat dit de manier is waarop ze het paard het liefst gereden wil hebben:

Pak de teugels maar goed kort (ongeveer 20 centimeter korter) en drijf het paard maar tegen je hand aan. Sluit je hand net zo lang tot hij toegeeft. Het paard kwam in verzet (achterhand naar binnen/achterhand naar buiten/ langzamer lopen/ sneller lopen) en probeerde er dus op alle mogenlijke manieren onderuit te komen. Ik had hierbij ongeveer 15 kilo per hand in mijn handen. De bedoeling was het paard in mijn tempo te laten lopen, dit klinkt in mijn oren logisch. En het paard de juiste aanleuning aan te leren.

Dit is naar mijn idee totaal in strijd met het idee van: van ontspanning naar aanspanning. Eigenlijk is het dus andersom: van spanning naar aanspanning.

Is het vreemd dat ik hier mijn bedenkingen bij heb of heb ik hier gewoon nog nooit kennis mee gemaakt?

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:21

nee dat is niet vreemd, zo doen wel meer mensen het, maar het klinkt alsof ze het wil afdwingen

jouw manier klinkt veel vriendelijker, wanneer je een paard namelijk dwingt zicht te verzamelen en hij is niet goed recht dan maakt hij zich nog schever en krijg je wat jij voelt dat de achterhand 'uitzwaait' het paard gaat 'aan de teugel' zonder zijn rug te gebruiken, dit is geen goede manier

mijn idee zou zijn blijf zo doorgaan als je zelf doet... en succes ermee ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: van ontspanning/spanning naar aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:30

Dat is inderdaad niet vreemd en het zou ook absoluut mijn manier van werken niet zijn. Een goedgetraind paard van van de ontspanning makkelijk naar aanspanning overgaan.

Een gespannen paard kan imo nooit naar de perfecte aanspanning gaan, daarvoor is het gewoon weg teveel in verzet geraakt. Dwingen is niet de manier om rijtechnische problemen op te lossen of dingen aan te leren.

zeurkous

Re: van ontspanning/spanning naar aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 18:10

ok bedankt. Dan lijkt het achteraf toch niet helemaal oneerlijk dat ik er een dubbel gevoel bij had.