teugels snel langer laten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

teugels snel langer laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:23

Ik rij nu sinds 2 weken een nieuw paard, het is een hannoveraan van 11 jaar.
daar rij ik dressuur mee en mag ik ook mee gaan springen.
maar nu heb ik een probleem, hij gaat graag wel eens hangen,
en doordat hij dat doet pak ik mijn teugels te lang (wel contact maar geen boogje) maar doordat die teugels dan langer worden krijg ik hem niet meer goed opgericht.

hoe kan ik hem makkelijker opgericht en niet zo hangerig?

ansje1985

Re: teugels snel langer laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:25

Goed voorwaarts houden en zorgen dat ie goed aan je been is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:33

De enige oplossing is toch echt de teugels korter houden. Ik heb het probleem ook gehad, moest heel bewust gaan rijden en echt op mijn teugels letten. Wat ook eventjes kan helpen is de martingaalstoppen op een springteugel over je teugels schuiven en hier je handen voor zetten, dan kan je de teugel niet onbewust langer laten. (kan overigens alleen als je zonder martingaal rijdt) Als hij gaat hangen ga de teugels dan niet losser laten en ook niet terugtrekken maar geef enkel je hand mee en drijf! Door het drijven komt de achterhand er meer onder en stopt het hangen. Zoals ik van het tekstje kan lezen moet jij nog niet aan oprichting beginnen, daar is je paard duidelijk nog niet klaar voor als hij hangt. Hangen is een middel om onder arbeid uit te komen, het is makkelijk en hij ontlast zo zijn rug en buikspieren. Om zich correct op te richten moet hij die nog eens dubbel inspannen en als hij bij basis-nageeflijkheid al hangt dan is oprichting op dit moment nog geen goed idee. Rijdt hem lang en laag, voorwaarts neerwaarts tot het hangen verholpen is, en ga dan nog maar eens proberen op te richten. Als je je paard te vroeg probeert op te richten is de kans groot dat hij straks de spieren in zijn rug vast heeft zitten.