mond openen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

mond openen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:22

Hoi,

Ik hoop dat er hier iemand raad weet, ik ben nog niet wanhopig maar dacht toch, laat ik Bokt eens raadplegen :)

Mijn pony opent tijdens het rijden/longeren heel vaak zijn mond. In draf doet hij het op links bijna niet, en op rechts alleen als ik hem iets te vast neem. Dan weet ik het meteen en los ik onmiddellijk een beetje en dan gaat het weer beter.
Het probleem ligt vooral in galop. Als ik hem loslaat (dus zonder druk rijd van voor) dan begint hij zijn mond heel erg te openen en op het bit te bijten. Als ik hem opneem langs voor, opent hij nog steeds zijn mond, maar wel iets minder. In galop doet hij het dan weer meer op de linkerhand dan op rechts.

Mogelijke oorzaken die ik al gelezen heb:
- haken op de kiezen of andere tandproblemen: een dik jaar geleden zijn zijn tanden nagekeken en toen had hij lichte haken. Die zijn toen dus verwijderd. Er is kans dat hij er nu terug heeft maar hij opent zijn mond ook als ik zonder bit rijd.

- Te strenge hand: dit is zeker niet het probleem, krijg overal te horen dat ik eigenlijk net iets te zacht ben met mijn handen.

- Bit: Ik rijd met dubbelgebroken bit, eerst heb ik een tijdje met enkelgebroken gereden maar de problemen blijven hetzelfde.

Er werd in andere topics aangeraden van bitloos te proberen: dit heb ik al geprobeerd en ook dan opent hij tijdens het galopperen heel erg zijn mond, hij doet het ook zowel tijdens het rijden als tijdens het longeren.
Ik krijg les, maar mijn lesgevers hebben niet zoveel ervaring. We werken vooral op het ontspannen.

Meer vragen? Ik hoor het graag :)

cheyentic

Re: mond openen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:24

ik denk ook dat je daar op moet blijven werken, vaak zijn dit soort problemen toch aanleuningsfouten. hard blijven werken aan de ontspanning en verdere basis en dan komt het wel ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:43

je paard is gewoon scheef en blokkeerd zn kaak rechtsom.. Ofwel: rechtrichten en werken aan een goede aanleuning dmv overgangen en het verbeteren van been- en zithulpen dan is je probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:49

Ik denk dat zijn kiezen weer aan een raspbeurt toe zijn. Hij heeft al eerder haken gehad en die zullen dus heel langzaam er weer terug in slijten. Ik weet niet om welke kiezen het ging maar het zal mij niets verbazen als de bakstukken (en dat staat los van met of zonder bit) de wang tegen zijn kiezen aan duwt. Als je dit uit kan sluiten zal je verder moeten zoeken in een rijtechnisch probleem.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:13

Oké, dan zal ik best eerst de tandarts nog eens laten komen om tandproblemen uit te sluiten voor ik aan iets anders denk :)