moeilijk paard wat te doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

moeilijk paard wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:21

ik heb hier een paard van nu 11 jaar oud.
ik kocht haar 3 jaar terug.
zwaar mishandeld geweest geslagen enz.
met rijden is het altijd een drama geweest .
in het begin kon ik niet normaal opstappen en begon ze gelijk naar me te schoppen.
en als je er op zat was het alleen maar bokken.
in de 3 jaren die daar op volgen gaat het opstappen iets beter.
met rijden iets minder bokken.

tot je wat van haar vraagt.
dan gaat ze over de rooie.
begint keihard te bokken en te stijgeren.
normaal lang en laag rijden kan je niet en het hoofd netjes in de krul al helemaal niet.
ze luistert al helemaal niet naar je been.
ook niet als je sporen om hebt.

ik zou zelf niet weten wat dit zou kunnen zijn.
elke 3 maanden komt de ostheopaat, en 1x per jaar de tandarts.
zadel ligt goed die is door een zadelmaker aangemeten.
en word elke 3 maanden gecontroleert.

vanavond heeft ze mij weer laten zandhappen, de 3e keer al deze week.
ik word en nu een beetje moe van en zit met mijn handen in het haar.
ik krijg elke week dressuurles. maar mijn lesgever zou ook niet weten wat ik er aan moet doen.
ik rijd haar zonder hulpteugels en met een dubbel gebroken bustrens.

sorry voor het lange verhaal maar wie kan mij helpen.
als er niks aan gedaan kan worden gaat ze denk ik toch weg.
ik kan hier niet meer mee verder zo.
ik wil gewoon een leuk paard die ook leuk een wedstijd kan lopen en niet een drabber die je er elke keer vanaf gooit.
groetjes marjolein ft

knooopje

Re: moeilijk paard wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:29

weet je wel zeker dat je paard mishandelt is?en dat ze daarom dit gedrag vertoont?
lijkt mij meer een pismerrie die gewoon niet braaf is!
als je er al 3 jaar mee bezig bent.......heb je het paard al eens door iemand laten rijden die wat meer ervaring heeft met niet brave paarden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:33

er wil niemand anders op dat is het probleem.
een pismerrie is het niet.
in de omgang is ze verder lief.
als we het bos of strand op gaan is er niks aan de hand en vertoont ze dit gedrag niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:38

Mijn eerste reactie is dat het paard niet het probleem is... Kijk eens goed naar hoe je alles verteld... je begint met dat ze zwaar mishandeld is geweest. Vervolgens zeg je dat niks normaal gaat en niet snapt waarom maar de verklaring geef je zelf toch al? Een getraumatiseerd paard kan je niet zomaar opstappen en wegrijden. Ze reageert niet op je been, dus een spoor om? (weet niet of het zo is maar zo lijk je het te zeggen) Lijkt me niet zo'n handige actie bij zo'n paard...
"netjes in de krul al helemaal niet" zeg je ook. Ik zou met dit paard de prioriteiten op hele andere gebieden hebben. Vertrouwen, plezier in het werk, ontspannen kunnen lopen... dat is al moeilijk genoeg zo te horen.
Als je een wedstrijdpaardje wil waar je zo op weg rijd en je er niet af gooit, had je geen mishandeld paard moeten kopen. Als je geen zin/tijd hebt om dit dier weer op de rails te krijgen, kan je haar beter wegdoen naar iemand die dat wel wil en zelf een ander paardje kopen waar je wel de dingen mee kan die je wil. Als dit dier echt mishandeld is geweest, kan het jaren werk kosten voordat je er een beetje betrouwbaar leuk paardje aan hebt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:38

Paard heeft ergens last van, of ooit gehad en nu problemen met het gedrag.
Ik denk dat je niet handig genoeg bent om het gedrag aan te kunnen. De penny droom is helaas harde werkelijkheid geworden.
Zoek intensieve hulp voor de gedragsproblemen (indien nodig medisch). Of rijd voortaan alleen in bos of op strand. Of ga op zoek naar een paard waar je wel plezier van hebt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:39

Als ze het alleen thuis in de bak doet, zegt dit meer overhaar karakter dan over eventuele mishandeling. Heb er helaas in het verleden ook eentje om weg gedaan, had er geen vertrouwen meer in. Die heeft het later in de mensport super gedaan, maar het was gewoonweg geen rijpaard, daar had ze geen zin in. Was trouwens ook een Gelderse merrie

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:42

Misschien kun je je een poosje laten helpen door iemand die wat handiger is met rijden? Eens kijken hoe het dan gaat? Dan kun je eens zien of het onder iemand anders beter gaat en of jij wat aan jezelf kunt verbeteren. Succes!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:45

Kelly_ann schreef:
Paard heeft ergens last van, of ooit gehad en nu problemen met het gedrag.
Ik denk dat je niet handig genoeg bent om het gedrag aan te kunnen. De penny droom is helaas harde werkelijkheid geworden.
Zoek intensieve hulp voor de gedragsproblemen (indien nodig medisch). Of rijd voortaan alleen in bos of op strand. Of ga op zoek naar een paard waar je wel plezier van hebt.

sorry hoor wat een poedersuiker reactie van je!!!!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:48

ik ben nu 3 jaar bezig met haar.
en er genoeg tijd en geld in gestoken.
en ook met gedragsprobleemen.
in het begin kon ik niet eens de box in, en werd ik er weer uit gegooit.
ik vertrouw haar met rijden zo zeer.
als ik niks van haar vraag doet ze niks.
maar zodra je dingen vraagt gaat ze door het lint.
ik rij niet met sporen omdat ze daar net zo min op reageert als met spoor.
het rijden is nu alleen het probleem nog verder is alles opgelost.
ik vraag om advies om het weer goed te krijgen.
al zou ik er nog 3 jaar mee bezig moetten zijn maakt mij niet uit.
als ik maar verbetering zie.
ik heb haar voor de kar gehad. maar bij de laatste keer is ze over de kop geslagen en de kar total loss geschopt.
toen ging ze als een debiel uit het niets helemaal door het lint terwijl er toen met poetsen niks aan de hand was, en met optuigen en inspannen ook niet.

en ik ben absoluut geen penny.
ik kocht dit paard toen ik bijna 17 was en heb heel vaak staan janken omdat ik doodsbang voor haar was.
maar wil haar niet wegdoen een probleem komt ergens vandaan en kan dus ook opgelost worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:53

Janken omdat je er doodsbang voor bent is natuurlijk niet de bedoeling...
Echt, zoek intensieve professionele hulp voor het gedragsprobleem.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:57

waar denk je dat ik 3 jaar mee bezig ben geweest.
alleen het rijden is nu nog een probleem maar niemand kan me daar mee helpen dat is het punt.
ik heb 2 jaar lang elke maand gedragstherapie bij haar gehad.
in de omgang zelf is ze heel lief geworden echt een kroel maar het rijden gaat gewoon niet nu en daarom zoek ik hulp.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:59

Misschien kan je je instructrice vragen of die erop wil?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:01

Allereerst wil ik even zeggen dat je zo te horen zeker een moeilijk paard hebt. Maar toch denk ik dat er ook een deel van het probleem bij jezelf ligt.
Aan de ene kant zeg je dat je graag het wil oplossen en snapt dat het ergens vandaan komt maar vervolgens spreek je dat ook weer tegen. Want je zegt dat je er al genoeg tijd in hebt gestoken maar zo'n paard werkt niet met tijd...
Maar je hebt blijkbaar wel enigszins haar vertrouwen gewonnen als het beter gaat dus het begin is er wel. Ook logisch dat je vooruitgang wil zien, anders hou je zoiets ook niet vol.
Misschien ben je gewoon wanhopig/in de war o.i.d. maar ik vind het erg dubbel overkomen.

Er moet een reden zijn voor haar acties. Net zoals het omslaan met de kar. Je zegt dat het uit het niets kwam maar zij had er echt wel een reden voor. Dat er met poetsen nog niks aan de hand was veranderd daar niks aan. Debiel is het ook zeker niet, misschien was het paard gewoon ineens doodsbang. Zulke ervaringen kunnen ook een flinke terugslag betekenen.

Ik denk dat je moet proberen te achterhalen wat nou haar reden is om zo te doen. Kan je op een of andere manier erachter komen wat er precies met haar gebeurd is?
Een ander ermee laten werken vind ik ook een goede, kijken hoe ze met andere mensen is.
Kunnen die gedragstherapeuten niks met dit gedrag tijdens het rijden dan? Misschien dat ze daar eens naar kunnen kijken als je hier al eerder positieve ervaringen mee hebt gehad?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:03

Geen aanval maar denk je dat jij in staat bent om haar te 'helpen'?
Ik denk dat je vooral ff heel eerlijk tegenover jezelf moet zijn, en 3 keer in een week vallen....tot het keertje fout gaat?
Persoonlijk zou ik keuze maken: wegdoen naar iemand die er wel wat mee kan (paard ook blij) of intensief begeleid worden. Balingehof misschien?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:08

tot nu toe ben ik al aardig ver met haar.
alleen als ik simpele dingen aan haar vraag gaat ze door het lint.
stelling vragen ,inbuigen ,achterhand er onder , of longeeren gaat ze door het lint.
maar als ik ga springen doet ze dit niet en vind ze het helemaal te gek.
en kan dan rustig 1.20 met haar springen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:12

marjoleinft schreef:
tot nu toe ben ik al aardig ver met haar.
alleen als ik simpele dingen aan haar vraag gaat ze door het lint.
stelling vragen ,inbuigen ,achterhand er onder , of longeeren gaat ze door het lint.
maar als ik ga springen doet ze dit niet en vind ze het helemaal te gek.
en kan dan rustig 1.20 met haar springen.

Er bestaan ook gewoon paarden die een hekel aan iets hebben, of dat nu springen/ dressuur of wat dan ook is. Is dat geen reele optie? Als ze verder fysiek ok is kan ze er gewoon de pest aan hebben....dan moet je je afvragen of je dat haar (en jezelf) aan wil doen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:13

Begin een springcariére, en zoek professionele intensieve begeleiding bij de andere problemen zou ik zeggen :j

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:16

ja daar heb ik ook aan zitten denken.
maar dan moet ik wel ergens heen waar ze springles geven. en ik zou zelf niet weten waar dat is.
andere problemen dan rijtechnisch is er nu niet meer.
het is nu alleen het rijden zelf.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:20

mltex schreef:
Geen aanval maar denk je dat jij in staat bent om haar te 'helpen'?
Ik denk dat je vooral ff heel eerlijk tegenover jezelf moet zijn, en 3 keer in een week vallen....tot het keertje fout gaat?
Persoonlijk zou ik keuze maken: wegdoen naar iemand die er wel wat mee kan (paard ook blij) of intensief begeleid worden. Balingehof misschien?

Mischien is dit iets dat je niet zelf kunt oplossen. Zat zelf ook aan de balingehof te denken. Misschien is het een idee om hen in te schakelen. Heb zelf geen ervaring met hen, maar heb wel positieve verhalen gehoord.
Het kan nooit kwaad om proffesionele hulp in te schakelen. Je bent nu 3 jaar bezig en nog steeds niet happy met de huidige situatie. Daarom is het misschien verstandig om haar eens aan een ´proffesional´ over te laten.

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:36

idd, miss heb je professionele hulp nodig. je hebt van alles geprobeerd maar toch blijft er een probleem. ik moet zeggen dat ik respect heb voor je doorzetteingsvermogen, succes verder!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:40

ja dank je.

ik wil dit paard gewoon niet weg doen.
ik heb haar al uit de handel vandaan gehaalt en wil niet dat ze er nu nog een keer in beland dus wegdoen is geen oplossing.
we hebben al zo veel meegemaakt.
dit moet ook op te lossen zijn.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:44

eerlijk gezegt denk ik dat jou paard gewoon brutaal is!
Ik heb zelf ook een paard wat nou niet bepaald de makkelijkste is en snap wat je bedoelt, iedereen heeft wel een oordeel.. ze weten het allemaal het beste 'met de mond' maar helpen of in detail uitleggen hoe ze het zouden doen ho maar want dan stel je te veel vragen.
Ik merk aan je verhaal dat je iniedergeval niet bang van hem bent en dat is een zeer goed teken.

Ik zou eens beginnen met het lopen aan de hand, eventueel met kaptoom, doe het halstertouw aan de ring die het meest op de neus zit.
ga met hem wandelen en laat een boog in het halstertouw, wandel normaal en sta ga stilstaan, het paard zal waarschijnlijk doorlopen, laat hem die fout maken en trek hem terug, hij moet nu achterwaarts en naast jou komen staan. oefen dit vaker, op een gegevenmoment zal hij stilstaan waneer jij ook stilstaat. zorg dus wel dat er een boog in het halstertouw hangt zodat hij de fout kan maken en daarop gewezen kan worden.
beloon hem alleen als hij stilstaat als jij ook stilstaat, hij moet met zijn schouder/voorbeen niet verder vooruit staan dan dat jij staat.
ga zo ook tempo wisselingen doen, als jij sloom loopt moet het paard ook sloom naast jou lopen en mag hij wederom niet met zijn schouder/voorbeen verder komen dan jou lichaam, doet hij dat wel, laat hem de fout maken en fluit hem terug door hem terug te trekken aan de kaptoom tot dat hij weer met zijn voorbeen/schouder naast jou staat.

dit oefen ikook met mijn paard en die heeft het nu goed onder de knie, maar als ik 1 seconde niet op let probeert hij er weer van te profiteren..
pas ook op met beekjes, en bermen.. mijn paard wou altijd gras eten in de berm maar dat mocht hij niet. hij pakte het slim aan: liet zich plotseling door alle 4 zijn benen zakken, ik schok me dood dacht dat er iets aan de hand was maar hij wou dus gewoon zijn zin doordrammen en ging liggend in de berm eten. ook beekjes kunnen een probleem zijn, die van mij sprong er in.. eruit slaan hielp niet want voor de zweep had hij geen respect.. dus heb ik hem een keer meegeholpen: ik heb hem toen hij de beek in wou springen geholpen dat het iets sneller ging.. daarna heeft hij het niet meer gedaan.

nu ben ik bezig met longeren, en wel in een afgesloten longeerbak die niet groter is dan 14x14, het beste kun je er een hebben van 10 x 10 die goed hoog is afgemaakt en waar flink stroom op staat. zorg ook dat er geen gras in staat maar dat er gewoon zand in ligt. laat het paard daar gewoon los in, alleen met halster en ga in het midden staan en laat hem een beetje zijn gang gaan. vraag nog niks van hem en zeg ook niks tegen hem negeer zijn gedrag maar observeer hem wel goed.
ga daarna in het midden staan met longeerzweep, die je niet gebuikt. het doel is dat het paard rustig zijn rondje loopt dus ontspannen, het kan ontspannen stappen zijn, draven of galoperen, maakt niet uit als het maar ontspannen gaat. negeer je paard volkomen, geef hem geen aandacht als hij de bak rond racet. pas als hij ontspannen loopt beloon je hem met je stem. ga niet in op angstig gedrag/racegedrag want het kan zijn dat je paard het verkeerd interpreteerd en je hem daardoor beloont voor zijn 'foute gedrag' (dit gedrag wil je immers niet van hem zien) ook is praten tegen bange paarden niet aan te raden omdat je je daarmee ook anders gedraagt in deze voor het paard angstige situatie en daarmee juist bevestigd dat het inderdaad eng is. doe dus of dat er niks aan de hand is en gedraag je niet anders dan normaal.
gaat het paard bokken en dan bedoel ik doelgericht richting jou uithalen, of probeert hij je omver te lopen dan is het respect voor jou ver te zoeken en mag je hem best eens gigantisch op zijn flikker geven met de zweep en wel direct!

Persoonlijk zou ik nu nog even niet gaan rijden maar eerst zorgen dat je deze dingen op orde hebt.
probeer af te wisselen, bijvoorbeeld:
- longeren,
- wandelen,
- borstelen
en vooral heeel veeel observeren!
doe de oefeningen niet te lang, het moet immers wel leuk blijven.
als je zelf zoiets hebt dat je een dagje niet lekker in je vel zit, ga er dan die dag niet mee aan de slag.
bouw de oefeningen langzaam op, je merkt zelf wel waneer hij klaar is voor 'meer' maar houd de oefeningen leuk, overvraag hem niet door te veel van hem te verlangen.
en je moet met elk kleine doeletje dat je behaald al blij zijn. verder is consequent zijn zeer belangrijk denk ik

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:50

ze loopt zeker door als ik stilsta.
en idd iedereen die weet het wel beter maar zijn allemaal bang en hebben wel een oordeel.
en komen nooit met een oplossing.
maar aan de tips heb ik zeker wel wat.
dank je wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:45

Ik zou het inderdaad ook aanpakken zoals "moniekk" hier al zei.
Dit is dus door grondwerk, het vertrouwen en vooral het respect te vergroten.
En inderdaad je paard met dadelijk reageren op jouw vraag, blijf dus super-consequent, denk wit-zwart, goed of slecht, maar let op een grijszone is voor een paard heel onduidelijk dan begint hij alleen maar te twijfelen, of krijgt er zelfs angst door.
Persoonlijk vind ik wel dat als je er al 3j zo mee bezig bent je al verder zou moeten staan, dus denk ik dat je toch ergens iets verkeerd doet.
succes verder zou ik zeggen, je mag me ook een pb sturen hoor.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:21

fannetje schreef:
Was trouwens ook een Gelderse merrie

:roll: Alsof dit ermee te maken heeft