paard loop niet graag rechtsom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

paard loop niet graag rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:02

hoi ik was vandaag voor het eerst mn nieuwe bijrijd/verzorgpaardje aan het longeren, (ex-renpaard voor sulky) en hij deed het linksom prima! ook gewoon een redelijke galop (al viel hij wel vaker terug in draf, althans hij probeerde dat steeds) maar verder ging het prima... dan rechtsom... dit doet hij wel maar uiteindelijk draaide hij snel om in galop dus heb hem halt laten houden weer rechtsom laten lopen.. toen wou hij weer maar heb ik hem tegen kunnen houden. de halop rechtsom heb ik achterwegen gelaten erna...omdat ik vond dat het niet echt lekker ding. toen het toen ff goed ging rechtsom ben ik erna gestopt hem beloond en hem verder kwa longeren met rust gelaten (er is al lang niet echt wat met hem gedaan) hij was dus ook lang genoeg bezig :)

nu vertelde ik dit de eigenaar dat hij rechtsom niet echt heel lekker liep en dat ook niet zo graag deed. Nu schijnt dat hij op de renbaan daar lang geleden een blessure aan heeft gehad.. hij is nu gewoon weer rijbaar en al :D alleen niet meer geschikt voor de renbaan. Enige dat hij er aan over gehouden heeft is dat hij niet graag rechtsom loopt (bochten dus en voltes) al is het in stap. Hij leek geen pijn te hebben. het is ook jaren terug en de dokter zegt ook dat hij geen pijn meer heeft enc (is mij vertelt) moet ik het nu langzaam opbouwen hem ook weer sterker rechtsom te krijgen? of lijkt jullie dit niet verstandig. bedoel er is vaker mee gereden maar hun rijden ze niet omdat hij veel te pittig is voor hun. Dus dit is mijn taak dalijk.

maar goed ik denk voor de zekerheid even jullie mening..

weer rechtsom oefenen? (al is het maar kort en steeds iets langer als het goed gaat?)

PS: ik weet ook niet meer over hem als wat ik zie en mij verteld is :D alles wat hier nu staat.. hij loopt ook niet mak ofzo! alleen hij wil gewoon liever niet rechtsom, al doet hij het wel als ik het vraag.

alvast bedankt :D

vilouma

Re: paard loop niet graag rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:02

Alle paarden hebben een holle en een bolle kant of anders gezegt,ze zijn links of rechts handig net als ons.

miij paard heeft ook wellis de ene kant makkelijker dan de voorkant,ik los dit op onder het zadel,door de moeilijke kant net iets meer stelling te vragen of een pasje schoudervoor :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:03

uhu, slangevoltes rijden, voltes, voltes verkleinen/openen :)

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:00

Eerst even kijken of je paard niet wat dwars zit, ga er eens achter staan en kijk naar zijn kont. Zijn z'n billen even hoog etc. Loopt ie wel zuiver etc. Dan weet je in ieder geval dat hem lichamelijk niets mankeert. Een dierenarts of osteopaat kan je hiermee verder helpen. Mocht dit allemaal goed zijn, dan is het een kwestie van goed trainen en los maken...

succes!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 00:32

ja alles is zoals t hoort zeg maar :) ik weet dat ieder paard een sterkere kant heeft ;) hij heeft op de renbaan gelopen en weet ff niet of dat nu rechts of linksom is... maar hij deed er dus ook nooit moeilijk over schijnbaar.. pas NA de blesure deed hij dr moeilijk over...toen heeft de dokter gekeken ook of hij nog rijbaar was.. na een tijdje was hij geheel genezen gewoon als rijpaard te gebruiken alleen geen renbaan meer. hij zou nergens last van hebben maar miss heeft hij idd gewoon al die tijd het ontlast door andersom te rijden wil hij gewoon niet graag meer anderom en is dan ook sterker aan de andere kant :)

nouja oefenen dan maar :D (de da komt binnekort toch dus dan zal ik aan de eigenaar vragen of hij het oke vind ff naar hem te kijken :D ) gewoon voor de zekerheid

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:38

Ik dacht dat ze altijd linksom renden... De bespiering van je paard is aan de ene kant waarschijnlijk beter dan aan de andere kant.
Als hij een blessure heeft gehad heeft ie die spieren waarschijnlijk een tijdje ontzien. (Doen mensen ook) Het is voor hem daardoor waarschijnlijk gewoon lastiger om een rechtergalop aan te houden.
Rustig die spieren opbouwen dus^^

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:45

Een Da kan niet altijd alles zien ik zou toch een osteopaat erbij halen, die hebben meer verstand van spieren en pezen. En dan kun je met de osteopaat samen een plan opstellen om weer op te bouwen. De gallop zou ik voorlopig laten zitten.

Succes

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:12

Als er medisch niets te vinden is, kan je door longeren/rijden de rechterkant aanpakken, je geeft aan dat aan de longe hij zich dan omdraait, wat daarbij goed kan helpen is een poosje met dubbele lijnen longeren, kan je ook mooi stellen, achtjes longeren, slangevoltes, eerst alles in stap, daarna eens een achtje in draf en zo verder.. die galop komt dan vanzelf ook wel weer!