Tenen naar buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1994

Tenen naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:22

Hallo bokkers,

Ik heb met rijden mijn tenen erg naar buiten steken en mijn hakken moeten lager.
Hoe kan ik dat het beste oefenen? (zijn er uberhaupt oefeningen voor?)

Als jullie iets weten om het te oefenen hoor ik het graag!

Groetjes Chantal. :D

Anya

Re: Tenen naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:24

Je daar niet zo druk over maken en proberen je been lang te maken. Dan komt het met je hakken en tenen vanzelf een keer goed. Instrukteurs van de 'hakken laag'-categorie hebben menig ruiter vooral geleerd met heel veel druk en spanning te rijden. Daar heb je niets aan. Ga in balans zitten, maak je been lang.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:25

ik had dat zelf ook en voor mij hielp het niet om te denken aan tenen naar binnen...

wat ik deed en nu nog vaak doen is om de 5 seconden denken " hakken naar buiten en omlaag" dit gaat me beter af dan denken "tenen naar binnen en hakken omlaag"

of vraag eens iemand die aan de kant staat je constant erop te wijzen als je je tenen en hakken weer verkeerd hebt...

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:32

Anya schreef:
Je daar niet zo druk over maken en proberen je been lang te maken. Dan komt het met je hakken en tenen vanzelf een keer goed. Instrukteurs van de 'hakken laag'-categorie hebben menig ruiter vooral geleerd met heel veel druk en spanning te rijden. Daar heb je niets aan. Ga in balans zitten, maak je been lang.

Ik maak me er niet zo druk om, maar ik vind het er niet uitzien.
Vandaag had ik wel 185 en 190 punten maar mijn vriendin had foto's gemaakt en dan wordt je er wel mee geconfronteerd dat je steeds je hakken omhoog hebt, op de coupon stond het ook op.

Evengoed bedankt voor je reactie!

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:33

sexy_back schreef:
of vraag eens iemand die aan de kant staat je constant erop te wijzen als je je tenen en hakken weer verkeerd hebt...

Dit vind ik wel een goed idee, ik zal het inderdaad eens aan iemand vragen! Dan word je er steeds op gewezen en ga je er bewuster van worden.

Ook bedankt voor jou reactie!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:09

probeer het eens anders te benaderen, ipv tenen naar binnen denk je: hakken naar buiten. Werkt heel anders op je spieren, je verkrampt zo niet en je knieeen liggen beter tegen het zadel zonder dat je klemt. Simpel maar erg effectief :)

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:42

Je bekken kantelen, zijn je beugels niet te kort ? ( gaatje langer maken )

daar voor al niet alleen over nadenken :P

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:04

knieën naar binnen draaien, gaan je voeten automatich mee ;)

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:34

ClaudiaMP schreef:
Je bekken kantelen, zijn je beugels niet te kort ? ( gaatje langer maken )

daar voor al niet alleen over nadenken :P

Als ik mijn stijgbeugels een gaatje langer maak vallen mijn stijgbeugels helemaal uit, en kom ik niet meer aan de buik van mijn pony:P.. ik heb namelijk abnormale lange benen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:41

doe me nou ff een lol, probeer het eens....hakken naar buiten ipv tenen naar binnen :)
Probeer het nu eens terwijl je achter de computer zit en voel het verschil eens in de spieren die je gebruikt.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:46

Kinke schreef:
doe me nou ff een lol, probeer het eens....hakken naar buiten ipv tenen naar binnen :)
Probeer het nu eens terwijl je achter de computer zit en voel het verschil eens in de spieren die je gebruikt.

Ik zeg toch ook niet dat ik dat niet ga proberen.. ik geef gewoon reacties op mensen die mij tips geven, en ik ben blij dat mensen mij reacties sturen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:51

Been ontspannen. Ga eens op je paard zitten en ontspan volkomen (dit kan je het beste in stilstand oefenen). Vanuit je tenen ontspan je, maak je benen hélemaal lang alsof je op tot grond wil komen, zonder aan te spannen. Sluit helemaal om je paard heen. Als het goed is zul je merken dat je tenen nu vanzelf al naar binnen komen.

Als je namelijk je benen gespannen houd draai je je knieeën naar buiten, en daardoor ook je tenen. Bij een gespannen houding trek je vaak ook je hakken op. Dus, ontspannen!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:54

Is je paard goed voorwaarts aan je been?
Het kan zijn dat je daardoor je benen niet (lang genoeg) 'durft' te ontspannen ('bang' dat hij niet voorwaarts genoeg meer gaat lopen), waardoor je dus constant met je tenen naar buiten rijdt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:11

Ik vind het gemakkelijker om mijn hiel naar buiten te draaien dan mijn tenen naar binnen. Effect is hetzelfde.

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:08

begin eerst eens even met oefeningen, zoals thuis rondjes te draaien met je tenen, op een trap trede staan met je tenen en je hakken uitdrukken. MEt andere woorden je enkelbanden en andere banden en spieren losser te maken. Je hebt waarschijnlijk een erg strakke buitenste enkelband

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:49

Klinkt misschien raar, maar wat bij mij helpt is je kleine teen omhoog steken. Ik draai mijn voeten daar vanzelf door naar binnen en je hoeft op die manier ook je benen niet helemaal te gaan verkrampen.