probleem met Opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shizhu95

probleem met Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:17

Hallo,
ik ben al sins een paar maanden bezig met mijn eigen fjorden merrie (zylaska) onder het zadel te krijgen de eerste 2 maanden ging het allemaal goed met opstijgen ze deed niet vervelend ofzo,
Maar sins de laatste 4 weken is het een probleem met opstijgen omdat ze er een keer vandoor ging terwijl ik nog niet zat en waardoor ik er afviel,
nou wilt ze dit elke keer weer doen elke keer als ik op wil stijgen ben ik vaak 15 tot 30 minuten bezig om er op te komen omdat ze elke keer weer wilt weg rennen als iemand in de beurt is vraag ik of die geene mij wil helpen om haar vast te houden dan is het alsnog een gevecht want dat trapt ze gewoon naar me,
Ik ben het een beetje zat aan het worden na 4 weken,hebben jullie meschien tips?? :o

Xxx Melaniie

Hier een filmpje naa het opstijgen en toen ze ophol sloeg en door ik er van af viel :o (ik had mijn voeten niet in de steigbeugels!!)
http://mel-xjes.hyves.nl/album/29296137 ... 68/0/QNRg/
Laatst bijgewerkt door Shizhu95 op 17-05-09 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingridje16

Re: probleem met Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:19

Met een krukje misschien?
Heeft bij mij ieder geval wel erg geholpen.
Heb je toch wat meer afzet als ze opeens gaat lopen zodat je toch op kan stappen en meteen op halt kan zetten.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:19

Het klintk alsof het zadel niet goed past, of dat jij te hard neerklapt.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:25

Ze vlucht, dat is duidelijk. Nu moet jij er achter komen waardoor ze vlucht.

Ze is ook nog jong dus het kan ook puur onwennigheid zijn.
Gewicht aan 1 kant niet kunnen dragen.
Schrikken van de ruiter in andere positie.
Neerkomen van ruiter in het zadel.
Rugpijn.
Zadeldrukplekken.
Zadeldwang.

Er zijn zoveel mogelijke oorzaken. Hang eens aan het zadel met de handen. Schrikt ze dan ook?

Sta eens naast haar op een krukje. Misschien vind ze de ruiter eng in die positie.

Probeer eens op te stappen zonder de stijgbeugels te gebruiken. Bijv. iemand die je een voetje geeft.

Shizhu95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:29

Juangi schreef:

Zadel past goed en ik plof zekker niet hard in het zadel das 1 ding wat ik zekker weet :o .

Dit is ze met zadel
Afbeelding

Shizhu95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:32

saskiab:: ik heb all eerder geprobeert met krukje en dat was niet echt een suc6 daardoor viel ik ook van af haar af :o
Maar ik zal eens proberen met zonder stijgbeugels :o

unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:01

Ingridje16 schreef:
Met een krukje misschien?
Heeft bij mij ieder geval wel erg geholpen.
Heb je toch wat meer afzet als ze opeens gaat lopen zodat je toch op kan stappen en meteen op halt kan zetten.

Een krukje als oplossing van dit probleem? Zodat ze er sneller op zit voordat dr paard aan de kletter gaat? En als ze eraf valt dat ze misschien boven op het krukje knalt? Lekker veilig idee.. :\ Daarmee los je het aan de kletter gaan niet bepaald op!

TS of je paard neemt je in de maling en moet je em gewoon flink aanpakken, of hij heeft misschien last van zijn rug..
Het kan ook zijn dat je teveel druk hebt gezet op de mond, wat em af kan schrikken omdat jonge paarden dat nog niet kennen. Het kan zijn dat dit al eerder een keer gebeurt is, en dat dit hem afschrikt zodra hij slechts al een beetje druk op de mond krijgt.
Wat saskiab al zegt, het kan meer oorzaken hebben, waar je misschien zelf geen kijk op hebt..
Je bent dit zelf aan het doen? Zonder begeleiding? Ik zou op zijn minst even een professioneel iemand in de arm nemen om je op zijn minst te helpen en niet zelf blijven stunten!!
Hoe heb je hier precies naartoe gewerkt?

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:56

Hmm... Loopt ze ook al als je er alleen al naast staat en de teugels pakt, klaar om op te stappen?

Shizhu95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:04

_JustMe schreef:
Hmm... Loopt ze ook al als je er alleen al naast staat en de teugels pakt, klaar om op te stappen?

als je de teugels pakt doet ze nog niks,
zodra ik mijn voet in de beugel zet begint ze,
ik het ook al een paar keer gehoort toen ze voor eerst een zadel op had dat ze aan de longeerlijn er hard is geslagen door de zweep en ze is dan ook doodsbang voor de zweep ze hoef hem maar te zien en weg is ze,
ik heb all paar keer geprobeert zonder zweep maar dan gebeurt precies het zelfde,
ik stijg altijd op bij het hek op waar ik naar binnen kom,
als ik het midden in de bak doe kan ik haar heelmaal niet houden gister is mijn beste vriendin mee geweest en die heeft all heel vaak pony's ingereden en die had het zelfde met opstijgen als ik na dat zei er op was geweest kon ik aardig rustig opstappenze stond aleen een beetje met haar voor been te schoppen,
en begon ze toen ik mij voet er net over heen had rustig te stappen,ik heb altijd voor het rijden gelongeert en heb ik de laatste weken niet meer gedaan,
kan dit soms de oorzaak zijn?? :o

Xxx Melaniie

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:32

Citaat:
,ik heb altijd voor het rijden gelongeert en heb ik de laatste weken niet meer gedaan,
kan dit soms de oorzaak zijn??
Dat is best een idee ja. Met het longeren had ze de kans om rustig even weer te wennen, haar overtollige energie eruit te gooien etc. Zou dat gewoon nu ook weer doen en dan na het longeren alleen maar op en afstijgen. Gewoon puur voor het wennen.

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:04

wat rot voor je! En ook lastig!
Ik zou gewoon weer een stap terug nemen, doen alsof je weer voor het eerst begint, hangen etc. belonen met lekkere dingen etc.
Het slechte gedrag moet ie afleren en plaats maken voor nieuw aangeleerd goed gedrag.

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:16

RickenDennis schreef:
Citaat:
,ik heb altijd voor het rijden gelongeert en heb ik de laatste weken niet meer gedaan,
kan dit soms de oorzaak zijn??
Dat is best een idee ja. Met het longeren had ze de kans om rustig even weer te wennen, haar overtollige energie eruit te gooien etc. Zou dat gewoon nu ook weer doen en dan na het longeren alleen maar op en afstijgen. Gewoon puur voor het wennen.

Misschien toch een vorm van "singeldwang"? Na het aansingelen even een stukje aan de hand lopen kan dan ook helpen en dus ook niet TE strak aansingelen direct in het begin.

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:28

Shizhu95 schreef:
Juangi schreef:

Zadel past goed en ik plof zekker niet hard in het zadel das 1 ding wat ik zekker weet :o .

Hoe weet je zo zeker dat het zadel goed past?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:10

Shizhu95 schreef:
_JustMe schreef:

als je de teugels pakt doet ze nog niks,
zodra ik mijn voet in de beugel zet begint ze,

STOP!
Hier begint ze al? Dan moet je dus eerst zorgen dat dit niet mee gebeurt.
Je moet er naast kunnen staan. je handen boven het zadel kunnen houden, er op, er op kunnen tikken me tje handen. De teugels kunnen pakken.
Dan je voet in de beugel, dan al hangen, alles moet in stilstand gebeuren!
Doet ze dit niet: mag je NIET verder gaan.. Dan vraag je om die filmpjes natuurlijk ;)

Zorg dus dat ze ten alle tijden stilstaat. Zet ze een stap: verroer je niet. Dus zet jij je voet in de beugel en ze loopt, dan haal je em natuurlijk even terug. Blijven doen tot ze stilstaat. Maak dan niet de fout verder te gaan: Nee beloon haar! Haal je voet weer uit de beugel en neem even de tijd haar te belonen. Braaf zo paard.
Dan weer. Voet in de beugel..Blijft ze staan? dan ga je er in staan.blijft ze staan? Belonen: dus er weer uit. en braaf zo paard.

Niet te snel weer verder willen gaan. Ik snap je frustratie omdat het al eerder kon, maar soms moet je een stapje terugzetten. Succes.
Mailbox staat altijd open :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:15

FahyaFemke heeft gelijk :j

En daarnaast; zorg dat je snel en soepel op je paard kunt komen, niet in de beugel hangen maar druk je af met je andere been, ga zachtjes zitten en zorg dat je meteen je beide beugels te pakken hebt en de teugels op maat.
Oefen dat zo nodig met een ander paard, je moet er in een seconde op zitten en zo dat je paard het nauwelijks merkt.
Zeker bij een paard wat daar nare ervaringen aan over heeft gehouden is dat heel belangrijk, je kunt wel oefenen op het stilstaan maar als jij met je hele gewicht aan haar hangt of als een zak aardappelen gaat zitten zal ze nooit stil willen staan (en geef haar eens ongelijk).

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:21

Deels eens met Anneliesdj,
maar gebruik ik de methode juist zo langzaam mogelijk ;)
Zo zie je maar, het is maar net wat je ervaring is.
Ik stap zeer langzaam op. Met krukje wel vaak zodat je niet zo hangt. En dan hang/sta ik dus eerst in de beugel, niet gelijk opstappen. Daarna ga ik nog es met mn hele lijf er over heen hangen (let op je voet uit de beugel halen) en er weer af wanneer paard braaf is (dus stilstaat in jou geval).
Dan weer opstijgen, en eens rechtop blijven staan in beugel, en dan aaien aan de andere kant. Eens met de beugel slingeren.
Belonen tussendoor :)
En weer opnieuw. En dan pas eens je been er over willen zwaaien. Mijn eerste keren betekent dat dus eerst mn been naar achter steken zodat paard ziet dat jij niet alleen een lang stok bent, maar ook uitsteeksels ineens hebt (want die zwaait tenslotte straks van de ene kant naar de andere kant van het paard! Snapje mijn gedachtegang?).

Misschien dat de 1 seconde methode wel werkt bij jou, maar ik heb liever rustig rustig zodat hij elke stap accepteerd en vertrouwd.
Als dat snor zit, dan kun je de 1 seconde methode natuurlijk wel gaan gebruiken anders moet je voor altijd 10 minuten uittrekken voor het opstijgen alleen haha ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:23

Ja dat is bij een jong paard wat er nog niet mee bekend is, paard van TS kent het wel maar heeft er een hekel aan gekregen omdat TS wss iets fout doet bij het opstijgen en dat ze eruit zien te krijgen. Het hangen opzij is voor een paard erg onplezierig en al helemaal niet goed voor de rug, daarom moet je in een sec erop zitten, dan heb je niet de tijd om te hangen ;)

Maar tuurlijk ga je bij een onbeleerd paard niet in 1 sec zitten, dan kun je ervan opaan dat ze met je aan de loop gaan :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:33

heb je gelijk in, is ook niet goed voor de rug. Daarom liever krukje, dan hang je wel minder, maar idd alsnog aan de rug.
Maar als ik dit zo hoor, denk ik: even terug naar de basis.
Dus even van jou laatste zinnetje uit gaan,want dat gebeurd er duidelijk op het filmpje, zeg ik: Even het paard op dat front als een onbeleerd paard behandelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:41

Na het zien van het filmpje denk ik dat je én meer aan jezelf moet werken en idd je paard opnieuw vertrouwd moet maken met het opstijgen.
Ik had er even overheen gelezen maar ik begrijp dat je paardje dus eigelijk nog vrij groen is?

Op het filmpje valt niet te zien waarom je paard wegloopt maar feit is dat jij ver achterblijft; je zit wel maar scheef en met je knieen in je nek. Klinkt hard, is het ook maar ik bedoel het opbouwend.
Als je een paard wilt inrijden moet je echt zorgen dat je goed zit, haast nog voor je er daadwerkelijk op zit. Dus zorg dat je je evenwicht al hebt als je er nog naast hangt, loopt je paard dan weg dan kun je gewoon gaan zitten zonder problemen en verder rijden. Als zij de kans krijgt om je af te bokken ben je veel verder van huis, zoals je nu ziet.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:44

Wij hadden ook een pony met precies hetzelfde probleem. Braaf zadelmak kunnen maken en het rijden ging super kon na 4 weken zo de ring in, alleen het opstappen werd van kwaad tot erger. Op een gegeven moment begon hij te stegieren en bokken en rennen. Zijn er een paar keer goed af gelazerd ;) dus snap je angst helemaal.

wat wij gedaan hebben is opstappen vanaf de andere kant. en wat denk je geen kick. je meot alleen wel even oefenen op een goed beleerd paard zodat je motoriek wel goed genoeg is ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:48

Shizhu95 schreef:
Juangi schreef:

Dit is ze met zadel
Afbeelding

zo aan deze foto te zien past je zadel NIET
is te smal .. heb je betere foto ?

als het al gepast heeft dan zal ze flink gegroeid zjin de afgelopen 4 weken

zou hier eerst eens een "deskundige"naar laten kijken
maar zo op deze foto lijkt die te smal en iets te ver naar voren te liggen

denk dat je daar de oorzaak van je probleem hebt

en dan maar hopen dat ze niet te veel trauma opgelopen heeft van het zadel wat zeer doet

dus eerst zekerwetend passend zadel , en vergeet je dekje niet omhoog te trekken in de kamer

en dan weer even terug naar af overal aanraken tikken etc zoals FahyaFemke al beschrijft
aanleren dat het zadel niet zeer doet niet bijt en jij m op zijn rug ook niet op gaat eten
en daarna pas weer er op

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:29

Zou er inderdaad ook een deskundig iemand naar laten kijken, dan weet je zeker of het past of niet.
En anders iemand die hem vast houd als jij opstapt en misschien zelfs een stukje mee loopt totdat jij goed zit?

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:37

Van de foto af kan ik je al vertellen dat het zadel niet past :n Het ligt zowieso al te ver naar voren en imo is het ook nog te smal.

v.w.b. jouw probleem:

Terug naar de basis, het begin. Vergeet rijden, maar begin bij het opnieuw aanleren van opstijgen. helemaal weer van punt "0" aan beginnen. En neen iemand in de arm die ervaring heeft. Geen vriendin die al een paar keer een braaf ponietje gedaan heeft, maar een ervaren paardenmens die al duizenden paarden gezien heeft, ook moeilijke bokken. Investeer nu en heb er profijt van in de toekomst.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:17

mijn paard, die ik nu een half jaar heb en ook nog groen is, maar was al wel zadelmak toen ik hem kocht. hij stond met opstappen in de binnenbak stil, soms schoot hij wel weg tijdens het rijden...... maar bij de eerste keer opstappen in de buitenbak flipte hij de pan uit net als jouw paard in het filmpje. daarna ging het opstappen binnen ook niet meer goed. gelukkig nog niet gevallen maar het scheelde 1 keer niet veel. mijn instructeur zag er lijkbleek uit. :D :P

zadelmaker, osteopaat erbij gehaald....tandarts was al langs geweest.

mijn instructeur, een lieve man met ruim 40 jaar ervaring, weet zeker dat er in de buitenbak iets gebeurd moet zijn met zadelmak maken.
mijn paard is bang en onzeker.
we stapten toen weer alleen binnen op (mijn instruceur rijdt mijn paard bij voor me) en blijven dan even in de verlichte zitten en dan langzaam goed gaan zitten en we stappen pas op als hij het accepteerd en stil blijft staan.
we aaien hem ook veel tijdens het opstappen, over zijn hals, billen, buik daar word hij rustig van.
het gaat nu de goede kant op en vandaag is mijn instructeur voor het eerst met succes buiten opgestapt.
wat we ook doen is opstappen rijden afstappen weer opstappen dan nog 5 minuten uitstappen.

als jouw paard ook bang is zou ik aan het vertrouwen gaan werken, doe een stapje terug, geef je paard de tijd maar laat voor de zekerheid ook je paard en zadel nakijken en ik zou er een ervaren persoon bij halen die jou en je paard kan helpen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:24

Ik denk dat jou paardje bang is voor het moment dat je boven hem komt, moet je vaak doen liefst met iemand die je een voetje geeft, even hangen, er weer af als hij stil staat, dit net zo lang doen, tot hij vertrouwd dat er verder niets gebeurd.
Dan steeds verder omhoog tot je een been in de beugel kan doen, dan een rondje stappen er weer af, herhalen tot hij het weer vertrouwd, dan een keer je been er over, er weer af, weer herhalen, tot hij het weer vertrouwd, blijf je zitten, ga je een rondje stappen gaat dat goed, dan ga je twee /drie rondjes stappen aan de longeerlijn en stap je af, klaar afzadelen borstelen en vrij geven.
Zadel lijkt mij ook wat klein, te ver naar voren liggen.