Ouder paard: Hoe vaak rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laaaura

Ouder paard: Hoe vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:14

Hallo medebokkers,

Ik heb dus een verzorgpaard van 26 jaar oud en begin toch wel te merken dat de ouderdom een beetje toe begint te slaan.
Toch heeft ze nog wel aardig wat energie en als ze niet bereden wordt kan ze dit dus niet kwijt.
Ze heeft ook nog wel plezier in het maken van buitenritjes en vind het alsnog heel leuk om even te gaan crossen.
Ze word nu ongeveer 2 á 3 keer per week bereden.
Mijn vraag is dus: Hoe vaak denken jullie dat een ouder paard bereden kan worden?

gohya

Re: Ouder paard: Hoe vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:18

Ik heb pony's van 20 en 21 jaar en die lopen bijna elke dag nog wel.Meestal gaan ze 1 x per week naar het bos om te kunnen uit razen,mogen ze zo hard als ze willen.Ze hebben er plezier in.
Zolang het lichamelijk nog kan kan je elke dag op het paardje rijden.Mijn pony's rijden per dag niet langer dan 1 uur.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:21

als ze zelf nog aangeven dat ze het leuk vinden, kun je er nog makkelijk elke dag mee rijden hoor.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:23

Hoi,
Mijn fjord van bijna 28 loopt ongeveer 4x per week onder het zadel en 2x longeren ofzo. Zolang ze het nog leuk vind blijf ik doorgaan, blijven ze alleen maar beter van.

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:28

Oke bedankt allemaal!
Maar een ding wat ik wel merk is dat als ik zonder zadel ga draven of galloperen ze dat toch niet zo fijn vind, ik heb het idee dat ik haar dan pijn doe.
En pony's kunnen geloof ik lichamelijk wat langer meegaan dan paarden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:32

WD V -> OPG

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:02

En van OPG --> RT-D.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:49

het is bij elk paard anders...maar het paard begint vanzelf aantegeven of het nog wel aankan en leuk vind.
gewoon opletten of je haar niet uitput

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:22

laaaura schreef:
Oke bedankt allemaal!
Maar een ding wat ik wel merk is dat als ik zonder zadel ga draven of galloperen ze dat toch niet zo fijn vind, ik heb het idee dat ik haar dan pijn doe.
En pony's kunnen geloof ik lichamelijk wat langer meegaan dan paarden.

Lekker met zadel lijven rijden, z.z heb ze toch meer druk op de rug als je neerkomt.
dat laatste weet ik niet. ik zou haar lekker blijven rijden, zodat ze nog wel beweging krijgt wat natuurlijk gezond is. als ze pijn krijgt zou ik daar heel goed rekening mee houden en je rij'gedrag' erop aanpassen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:19

Mijn paard is 25 jaar. Ik laat hem zelf (zo ongeveer) het tempo bepalen. Als hij fit is, is hij vlot en wil dan ook graag draven, galloperen, sprintjes trekken (liefst in galop), maar er zijn dagen dat hij liever veel stapt en daar zichtbaar van geniet.
Hij wordt zo'n 2/3x in de week bereden (rijden en mennen) Hij loopt alle dagen buiten.
Elke dag berijden is voor mijn paard 'te veel'; maar daar zijn paarden verschillend in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:27

Dat hangt gewoon heel erg van het paard af. Kijk een beetje wat hij duidelijk aankan, en waar hij moeite mee heeft. Het is altijd goed om een paard in beweging te houden, maar als hij het duidelijk moeilijk heeft kun je beter wat rustiger aan gaan doen.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:23

ik denk dat het erg afhankelijk is van de conditie van het paard en zijn gezondheid. Dus ik denk dat je het per paard of pony in jou geval moet kijken.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:26

Ik rijd een paard van 21 ook ongeveer 4x in de week, dat kan ze nog makkelijk aan.
Ik heb hier wel vaak over na zitten denken, maar ik ben juist bang dat als je helemaal niet meer rijd dat het dan snel afgelopen kan zijn....

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:13

Ben het eens met iloon25. Verschilt per paard.
Ons paard van 20 loopt nog gewoon elke dag, maar niet zo intensief meer.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:07

Dat hangt helemaal van het paard af. Als jij denkt dat hij het aankan én leuk vind om vaker als 2/3 keer per week te lopen dan kan je dat natuurlijk doen. En als jij het idee hebt dat je paard tijdens draf/galop pijn oid heeft kan je toch ook lekker stappen als hij daar wel van geniet?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:08

Ik pak mijn oma paard 2x in de week. Als ik het vaker doe wordt ze saggerijnig. IS ze al vaak :P Of ik ga lekker buiten rijden met nogiemand dan vind ze het wel prima

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:12

Kijk naar je paard :)
Kan hij het werk nog makkelijk aan?
Gewoon lekker doorrijden.
Op fitte dagen vlot, op langzame dagen gewoon lekker stappen.

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:27

Je kan ook 2 á 3 keer per week heel rustig rijden en op andere dagen een andere vorm van beweging zoeken.
Dan raakt ze toch energie kwijt.
Je kan natuurlijk naast haar gaan lopen in het bos.
Ik ken iemand die fietst altijd met haar oude verzorgpony :+ , maar ik weet natuurlijk niet of dit met jouw verzorgpaard wel verstandig is.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:45

Zoals hiervoor al gezegd is kan het nog gemakkelijk zolang de pony/paard het aankan.
De ene is nou eenmaal sneller 'af' dan andere.
En het is misschien ook een leuk idee om een paar keer in de week i.p.v. rijden wandelingen te maken ofzo :)

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 18:34

Ik maak meestal ook wandelingen (2 van de 3 keer dat ik er ben).
Dus maar 1 keer in de week rijden en 2 keer in de week doet de eigenaar haar rijden.
cupcake_; Ik heb ook al een keer naast de fiets geprobeerd maar toen eindigde ik naast de fiets :+

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:14

Ik ken een new forest pony van 25 die gewoon nog elke dag bereden word. Aan haar kan je echt niet merken dat ze al 25 is want ze vindt galoperen het leukste wat er is en haar eigenaar ging een paar maanden geleden naar de heide met haar alleen ze is nogal sterk afentoe en dus doet de eigennaar eigelijk altijd wel een pessoa bit in tijdens buitenritten anders vliegt ze er echt vandoor omdat ze het zo leuk vind! Toen de eigenaar met de pony naar de heide ging was ze de pessoa bit vergeten dus ging ze keihard galoperen en ze was echt niet te stoppen! Uiteindelijk is ze wel gestopt. Zo zie je maar dat het verschillt per pony/paard! En als je de ouderdom begint te merken kan je ook gewoon steeds wat minder lang en vaak rijden en gewoon leuke wandelingen maken! :D

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:49

Ik zeg altijd: rust roest! En dat merk ik bij mijn oudje ook. Ik had de tijd niet om hem te rijden, hij werd stijf, was niet blij (stond wel 7/7 opde weide)... Verzorgster gezocht en die rijdt hem bijna 5-6keer per week. Beweging doet hem goed, hij is weer helemaal blij. Hij is 21.
Staat jou oudje op de weide? Ik zou oudere paarden niet te lang binnen laten staan...

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:24

Ze heeft een uitloopstal, in de winter heeft ze een paddock van ongeveer 10 bij 10 en af en toe als het lekker weer is mag ze op de wei.
In de zomer staat ze dag en nacht op de wei.