pony super sterk en onwijs snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liz

pony super sterk en onwijs snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 21:36

hallo,

Ik heb een haflinger ruin van 12 jaar. En mijn probleem is dat hij echt super maar dan super sterk is! en dan ook nog eens onwijs snel.. als ik hem aan het losrijden ben, in stap gaat het allemaal nog wel.. maar als ik dan ga draven dan moet ik hem en in houden, enz enz enz en ik wil heel graag wedstrijden gaan rijden maar het kost mij gewoon al zoveel energie om hem rustig te laten lopen. Wie weet hier een oplossing voor en heeft er ervaring mee? met paard dat zo super sterk is, en snel?
ik rij de laatste tijd met een martingaal en dan is hij wel stukken beter te rijden, en is hij eerder lekker los. maar die snelheid die blijft. En daarbij is hij dan ook nog sterk! Ik word er gewoon echt moe van.

Groetjes Liz

*puck*

Re: pony super sterk en onwijs snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:54

hoe probeer je hem rustig te houden? met je teugels, zo ja ga dan eens losrijden zonder dat je aan je teugels zit, gewoon handen wegsteken en rijden maar , bij pony's is het zo: hoe harder je trekt hoe harder ze terugtrekken en hoe sterker ze worden. al gaat hij galoperen mooi laten gaan hij word vanzelf wel moe

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 22:01

Hoe ik hem in hou? Nou gewoon rustig proberen wat voltes te rijden en hem wel bezig houden, enzovoort. Rustig met me zit en gewoon inhouden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:40

Je zei net dat het niet werkte, en dat je hem eigenlijk niet kan inhouden, dus dit betekend dat je gewoon verkeerd bezig bent.
Probeer het eens op een volledig andere manier, durf los te laten, geef je paard mogelijkheden om te kiezen, kiest hij verkeerd, stel dan gewoon de vraag opnieuw, geef nooit op, maar kiest je paard goed........beloon hem dan en zet hem op rust, weer naar de stal of weide.
Wees supper consequent, vraag niet teveel ineens, hou het simpel, nooit 2nieuwe dingen tegelijkertijd, op het eerste zicht lijkt dat een traag systeem, maar als hij telkens dan het nieuwe ding kent na 1training, ben je echt veel sneller met het opleren hoor.
Werk eerst op de vooruit, dan de stop, dan lateraal nageven, dan vertikaal nageven, doe dit enkel in stap tot hij het ook goed begint te doen, (als je elke dag traint moet dit zeker lukken binnen de 3à4 weken) dan pas de draf erbij, bouw dan steeds verder op.
Het lijkt traag maar bekijk het resultaat, na 2 maanden heb je dan een paard dat echt zacht te sturen en te stoppen is, dat heb je ervoor na een jaar werk nog niet klaar gekregen.
succes

liz schreef:
Hoe ik hem in hou? Nou gewoon rustig proberen wat voltes te rijden en hem wel bezig houden, enzovoort. Rustig met me zit en gewoon inhouden.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:46

Rijd je met zweep ??
Mijn haf is ook zo snel en sterk als ik met zweep rijd, hij wordt dan gewoon bijna onhandelbaar, soms ook niet.
Buiten is het ech soms niet te houden, daarom heb ik er buiten altijd een pessoa in hangen, maar ik vind niet goed als je met een pessoa in de bak rijd.
maarja ieder zijn eigen mening

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:20

Ik rij gewoon met een gewoon bid, en rij ook zonder zweep.
Het is niet zo dat hij echt wil weg rennen, maar hij vind het gewoon zo leuk. Dat heb ik vooral met springen heel erg. Daar kan ik hem wel steeds meer inhouden maar met de dressuur gaat het alleen als ik eerst lang gestapt heb en hem daar gewoon eigenlijk helemaal klaar heb gemaakt, en als ik dan ga draven dan draaft hij wel wat rustiger.. maar dat is ook niet altijd zo.
Als ik hem hem naar buiten ga, ligt het waar ik heen ga. Ik kan met hem wel gewoon alleen de polder en alles heen daar doet hij echt niks. Maar zodra ik naar het strand of bos/duin wil kan ik niet alleen moet ik altijd iemand mee hebben die voor me gaat rijden, anders gaat hij gewoon kei hard rennen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:22

aeolusnr1 schreef:
Je zei net dat het niet werkte, en dat je hem eigenlijk niet kan inhouden, dus dit betekend dat je gewoon verkeerd bezig bent.
Probeer het eens op een volledig andere manier, durf los te laten, geef je paard mogelijkheden om te kiezen, kiest hij verkeerd, stel dan gewoon de vraag opnieuw, geef nooit op, maar kiest je paard goed........beloon hem dan en zet hem op rust, weer naar de stal of weide.
Wees supper consequent, vraag niet teveel ineens, hou het simpel, nooit 2nieuwe dingen tegelijkertijd, op het eerste zicht lijkt dat een traag systeem, maar als hij telkens dan het nieuwe ding kent na 1training, ben je echt veel sneller met het opleren hoor.
Werk eerst op de vooruit, dan de stop, dan lateraal nageven, dan vertikaal nageven, doe dit enkel in stap tot hij het ook goed begint te doen, (als je elke dag traint moet dit zeker lukken binnen de 3à4 weken) dan pas de draf erbij, bouw dan steeds verder op.
Het lijkt traag maar bekijk het resultaat, na 2 maanden heb je dan een paard dat echt zacht te sturen en te stoppen is, dat heb je ervoor na een jaar werk nog niet klaar gekregen.
succes

Hoe wil je het paard laten kiezen?