Hoe mooier en ontspannender ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adanka_Paula

Hoe mooier en ontspannender ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:44

Hoi !
Ik heb een pony May-Love en ze heeft een redelijk korte nek.
Ze kan heel mooi aan de teugel lopen maar dat doet ze maar heel af en toe.
Vaak drukt ze haar rug helemaal weg en wil ze niet echt ontspannen.
iemand misschien een tip wat ik moet doen om haar te laten ontspannen en makkelijk in mn hand te hebben?
Laatst bijgewerkt door Scum op 17-05-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodig bold verwijderd

prioika

Re: Hoe mooier en ontspannender ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:48

Hallo Paula,

Als je pony zijn rug wegdrukt, moet je het nog niet over aan de teugel lopen hebben. Zorg er eerst maar voor dat ze haar rug gaat ontspannen en bol maakt. Hierbij is een goede achterhand essentieel. Rijd echt van achter naar voren, probeer jezelf daar op te controleren. Rijd veel overgangen, ga schakelen, wendingen rijden, rechtrichten, voltes maken, inbuigen, stelling, volte openen en sluiten, wijken... Als je dat aan het doen bent, houd je licht contact met de mond, en rijd je vooral met je benen. Om buiging/stelling te vragen, doe je je binnenhand iets opzij, maar houd je contact met de buitenteugel. Dan kun je vw-nw rijden, en van daaruit, komt het nageefelijk lopen vanzelf wel. Eerst goed rug-gebruik!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:00

er is hier een heel groot centraal topic over kijk maar even bij praktijk problemen. de foto in je profiel ziet er trouwens niet vrendelijk uit, een paard in een krul trekken en aan de teugel lopen zijn 2 hele verschillende dingen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:13

lissisanne schreef:
er is hier een heel groot centraal topic over kijk maar even bij praktijk problemen. de foto in je profiel ziet er trouwens niet vrendelijk uit, een paard in een krul trekken en aan de teugel lopen zijn 2 hele verschillende dingen.

ik vind dat je wel heel vlug en bot met je mening klaarstaat...
ik heb ook even in ts d'r profiel gekeken,en ik zie geen getrek(bit ligt gewoon netjes in de mond)
ik zie wel een amazone die wat spanning in haar schouders/armen heeft,maar verder wel keurig rechtop zit en meegaat met de pony.

@ts: eigenlijk is het probleem van je pony wat je zelf al aangeeft: een korte dikke hals.
afbuigen(aan de teugel) is voor haar wat moeilijker omdat ze achter de kaak ook vrij fors in haar hals is.
probeer wat meer de ontspanning op te zoeken dmv richting halsstrekken te rijden.
het is belangrijk om haar bovenlijn wat op te rekken en haar buikspieren wat meer aan te laten spannen,en dat kun je dus doen door haar wat langer en lager te laten lopen.
probeer zelf altijd rustig te blijven en niet te stressen als het 1,2,3 niet lukt.
om je pony te helpen haar hoofd wat lager te brengen kun je je hand wat lager en wat meer naar voren brengen.
ik weet niet of ze ook hard loopt(onder je uit loopt),zo ja,dan probeer je dat op te lossen door zelf heel rustig licht te rijden en veel overgangen(op je zit!) terug te maken.
als ze bijv.heel druk word van halthouden,dan doe je dat juist even niet.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:40

Wat ik zelf altijd deed met mijn paardje... Is heel veel longeren met bijzet teugels.... dan kan jij niks verkeerd doen met je handen en merkt ze vanzelf ook dat als zij ontspant dat het ook veel lekkerder loopt... op een gegeven moment snappen ze dat en ben ik weer gaan rijden.... en merkte veel verschil... Ik hield dan lichtelijk druk als zij ook ni ontspande ging zij ontspannen dan ontspande ik ook en ging ze mooi met haar hoofdje zakken en ook de rug werd veel en veel beter

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:16