Paard let niet op tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xQuinta

Paard let niet op tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 15:06

Héee,

Ik heb sinds kort een nieuwe pony. Ze heeft nooit leren springen.
Het gaat best goed tot nu toe alleen ik stuit op een aantal
problemen met het springen;

1. Zodra ze hindernissen ziet gaat ze
helemaal uit dr dak. Ze vindt springen echt ge-wel-dig en het
enige wat ze dan nog kan doen is keihard galopperen.

2. Ze let niet op tijdens het springen. Ze tilt soms haar benen
niet eens op. Dit is makkelijk op te lossen door voor de sprong,
iets voor de afzet, een tikje op haar hals te geven met mijn
zweepje. Alleen dit zorgt voor veel commentaar aan de kant
van de bak; "ze heeft nog niets verkeerd gedaan en toch geef
je haar al een tikje". Weten jullie misschien een oplossing om
haar op te laten letten.

Anoniem

Re: Paard let niet op tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:07

Uhm....... Ik twijfel even of je pony niet gewoon in paniek raakt i.p.v. dat ze zin heeft om te springen ;) Mijn oplossing? Niet springen :)

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:15

Gewoon niet springen vind ik wel heel kort door de bocht. Je weet nog niet of dat het probleem is.

Ik heb ooit een paard gereden die springen ook écht helemaal te gek vond, en gelijk helemaal zin kreeg om te springen als er maar een hindernis werd opgebouwd.

Maargoed, heb je haar al eens los laten springen? Dan zou je kunnen kijken of Bizzybijtje inderdaad gelijk heeft.
Anders zou ik zelf iets van balkjes voor de sprong leggen, zodat ze er daar al een paar van gehad heeft en dus "wakker" is voor de sprong.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:21

wel héél kortaf om ,als het even niet lukt,gelijk maar niet meer te springen..
(reactie hierboven)

TS; voor de hindernis een galop of drafbalkje leggen,hier remmen ze op af. Dan bouw je bijvoorbeeld een keer een lijntje ( 4 galopsprongen ofzo) en dan leg je daar ook balken tussen,zodat ze hier weer op afremt. Na de hindernis galopeer je niet rechtuit maar maak je een volte. Dat zijn allemaal oefeningen om ze afteremmen.

Daarnaast is het eene paard wat voorzichtiger dan het andere paard maar zodra je (tempo)controle hebt dan zal ook dit waarschijnlijk verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:23

Nessah schreef:
wel héél kortaf om ,als het even niet lukt,gelijk maar niet meer te springen..
(reactie hierboven)

TS; voor de hindernis een galop of drafbalkje leggen,hier remmen ze op af. Dan bouw je bijvoorbeeld een keer een lijntje ( 4 galopsprongen ofzo) en dan leg je daar ook balken tussen,zodat ze hier weer op afremt. Na de hindernis galopeer je niet rechtuit maar maak je een volte. Dat zijn allemaal oefeningen om ze afteremmen.

Daarnaast is het eene paard wat voorzichtiger dan het andere paard maar zodra je (tempo)controle hebt dan zal ook dit waarschijnlijk verbeteren.

Denk dat ik het nogal verkeerd geformuleerd heb ;)
Ik bedoelde dat ,i.m.o., dat paard gewoon bang is voor de hindernis, en zichzelf daardoor helemaal gek maakt en niet over de hindernis komt, wat weer zorgt dat het paard het nog enger gaat vinden en zo gaat met maar door.. Daarom dat ik zei dat ze misschien beter wat minder tot niet kan springen.... Aangezien het dan alleen lol voor de ruiter is, en absoluut niet voor het paard.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:53

Ik denk dat je niet kan oordelen of het angst is.. het kan ook gewoon enthousiasme zijn of onervarenheid..

Inderdaad gaan springen onder begeleiding :)

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:31

Het eerste probleem ken ik, dat had ik vroeger ook, dat heb ik samen met mijn (dressuur)instructice opgelost en na heel wat oefenen ging het echt elke keer beter!
Denk dat het 2e probleem dan ook wel opgelost kan worden :)

Floshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:43

Een balkje een paar meter voor de sprong leggen zo moet ie wel rustiger gaan springen of anders gaat ie de balkjes raken(lengte hangt er vanaf hoe groot je pony is) en ze niet met je laten lopen pas tijdens de sprong loslaten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:45

lijntjes!
drafbalk, in-uit, 1 balk op 1 galopsprong, 2 galopsprongen en een kleine oxer, in-uit-in-uit en weer een grondbalk. Moeten ze wel op gaan letten! Of sprongetjes neerzetten in een slangenvolte of een volte...

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:01

Ik heb ook last van beide problemen met mijn pony. Ik moet van mijn instructrice proberen in te houden extreem langzame galop en zodra ze er van door gaat niet over de hindernis maar op volte en zo doorgaan. Ik moet wel zeggen dat het bij mij niet helemaal werkt maar misschien wel bij jullie

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:04

Paard is lui op het been als hij zijn benen niet optilt tijdens het springen overigens. Dat heeft niks te maken met hoe hard hij gaat of wat dan ook. dat moet dressuurmatig weggewerkt worden. Meer op het achterbeen plaatsen en scherp stellen aan het been

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:21

Nessah schreef:
Ik denk dat je niet kan oordelen of het angst is.. het kan ook gewoon enthousiasme zijn of onervarenheid..

Inderdaad gaan springen onder begeleiding :)

enthousiasme?
springen valt onder vlug gedrag..
ooit een enthousiast vluchtend dier gezien?
het lijkt mss of een paard springen leuk vind, maar er komt op dat moment zoveel adrenaline los dat een paard gewoon "heet" wordt.

Bonita_Bon schreef:
Paard is lui op het been als hij zijn benen niet optilt tijdens het springen overigens. Dat heeft niks te maken met hoe hard hij gaat of wat dan ook. dat moet dressuurmatig weggewerkt worden. Meer op het achterbeen plaatsen en scherp stellen aan het been

deze snap ik al helemaal niet, een paard die zijn benen niet optilt op de hindernis is lui aan t been.... :s

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 05:36

Ze zegt dat haar paard hard gaat maar absoluut d'r benen niet optilt, dat ze dat op kan lossen met een tikje op het moment van afzet. Lijkt mij lui aan het been....

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:00

Bonita_Bon schreef:
Ze zegt dat haar paard hard gaat maar absoluut d'r benen niet optilt, dat ze dat op kan lossen met een tikje op het moment van afzet. Lijkt mij lui aan het been....

lijkt me meer stress of gewoon niet voorzichtig genoeg

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:02

Heb je les? Rij je ook al met een martingaal om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:07

Als je pony nog nooit heeft leren springen zou ik veel rustiger opbouwen en niet meteen hindernissen in de bak zetten.
Ik zou eerst goed gaan werken aan controle in de dressuur. Bijvoorbeel goed kunnen schakelen in draf en galop, je zegt dat je de pony nog maar net hebt en dan is basis het belangrijk.
Als dat goed gaat leg je een keer drafbalkjes of galopbalkjes in de bak. Gewoon door blijven rijden alsof er niks is veranderd en probeer je pony gewoon hetzelfde tempo te laten lopen.
Ga nog niet springen totdat je over de balkjes genoeg controle hebt en zelf het tempo bepaald. Lukt dat, dan bouw je op naar een klein kruisje. Probeer zo langzaam op te bouwen zodat jij de controle houd, je schiet er niks mee op om zo door te gaan zonder enige controle.

Dus, rustig aan, niet te vaak springen en langzaam opbouwen. Je hebt je pony pas net en jullie moeten gewoon nog aan elkaar wennen, daar mag je echt wel de tijd voor nemen ;)