Trager laten galopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Trager laten galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:05

Hoi,

Even ter informatie: ik heb een goede instructeur!! (heel goed zelfs *D)Sinds ik bij hem les, dan stijg ik telkens in mijn rijden, sterker nog ik heb tot nu toe sinds ik bij hem les 3 van de 5 wedstrijden gewonnen! Maar hij wil nog niet zo zeer aandacht geven aan de galop, omdat hij nog aan vele punten in draf bezig is.

Maar ik rij nu ook bij de LRV, en daar ik met mijn haflinger (1m53) Er tussen loop, wil de rest kunnen volgen.
Nu in draf kan ik het allemaal goed volgen.. maar de galop... Het draagtempo van de meeste lrv paarden krijg ik niet gevolgd, ze gaan voor ons eigelijk te traag. En toch snel genoeg voor de dressuur.. alleen kan woest dit tempo niet aan, na twee passen valt hij uit de galop of moet ik hen voorbij rijden wat niet de bedoeling is. Nu wil ik niet dat jullie zeggen "dan galoppeer niet, of doe niet mee met lrv ofzo... ik heb de trage en meer gedragen galop ook nodig voor mijn L proeven, de B is voorbij... het niveau moet dus ook hoger in de galop!
Ik krijg veel steun van mijn rij maatje Pasi hier op bokt, ze helpt me als ze op kop moet rijden door door te rijden, maar het zou in principe niet mogen.. ik moet hun kunnen volgen, zij niet mij.

Woest is een 6 jarige haflinger die nu een dikke 2,5 jaar onder zadel is. We zijn binnen de haflinger club net L gerechtigd geworden, maar de galop is en blijft een groot struikelpunt. Woest is best lang gebouwd. Hij rijdt op een dubbelgebroken augertane sprengerbit. Hier loopt hij goed op!
Hij kan soms hard worden, maar als hij goed aangereden is dan is hij lekker licht in de mond en gaat het rijden ook steeds beter, daarom wil ik géén ander bit!
Ik heb een tijd bitten getest, maar bij een enkelgebroken bit gaat zijn hoofd de lucht in, en doet hij niets anders dan het bit vastnemen!
De tandarts is ook geweest zo'n 2 weken geleden, en hij had enkel een paar lichte haken, die weggeveild zijn geweest.

Maar nu het galop probleem. Als ik woest mooi over de rug, aan de teugel heb, en ik spring in galop aan, dan gaat steevast dat hoofd vooruit, wordt hij lang in zijn lijf en heeft een goed tempo! Nu heb ik hem zover dat hij echt al begint te knikken met zijn hoofd (dus de teugel degelijk wil volgen richting nageefelijkheid, dit enkel wanneer ik hem vooraf licht en nageefelijk gereden krijg, anders blijft zijn hoofd in de lucht). Nu wil ik graag dat hij vertraagd en iets meer draagt, ja ik weet het hij is 6 jaar ect, maar dat beetje extra dragen zou ik wel van hem willen krijgen. Er zijn genoeg paarden en zelfs haflingers die op deze leeftijd of tijd onder zadel gerust een RUSTIG galopje kunnen uitvoeren!
Woest gaat SNEL... Als ik hem heel veel tegenhoud wat zo al niet de bedoeling is, krijgt hij takt fouten. Ik drijf NIET te veel in galop daar heb ik natuurlijk het eerst op gelet, enkel wanneer hij dreigt in draf te vallen.
Dus zoek ik manieren om hem het beste te doen vertragen.

Maar hoe kan ik dit het beste doen? Ik kan aan de teugels gaan "hangen" en been bijgeven, maar dat is niet de bedoeling. Ik heb het geprobeerd met telkens halve ophoudingen te doen, maar daar galoppeert hij gewoon doorheen, terwijl hij in draf er wel naar luistert.

Er zijn mensen die zeggen dat je moet aanspringen, en terug nemen naar draf, en weer aanspringen.. doe ik dat, dan krijg ik binnen de vier pogingen een paard dat een mond van beton heeft, of eentje dat zelf aanspringt wanneer het niet moet, ga ik straffen dan heeft hij iets van "wat wil je nou" en sja, typisch aan haflingers... ze zijn KOPPIG! het probleem is dat ik dat ook ben en voor je het weet zitten we in een trek wedstrijd waar nergens op slaat.

En duurt het me zeker een week vooraleer ik hem weer de vertrouwen in het bit gegeven hebt (zo lijkt het) zodat hij het weer volgt.

Nu zou ik graag tips krijgen, zodat ik er aan kan werken! Let aub op mijn verhaal, niet dat je straffere bitten voorstelt want daar ga ik niet op in. Een straffer bit is geen oplossing als ik hem in draf op dit bit perfect gereden krijg. EN IK KRIJG LES!!!! (zie begin tekst!)

TIPS DIE JE NIET MOET GEVEN:
- Straffer bit (dit bit is goed! het moet rijtechnisch opgelost worden)
- Instructeur! Mijn werkt via de skala der ausbildung en werkt nog niet door op de galop, ik wil dit dus op EIGEN actie doen tot mijn lesgever er op in pickt als hij vind dat we er klaar voor zijn! En ja liever geen tips van "wacht op je instructeur"... ;)
- Mijn zadel is PERFECT! Hij is nieuw en gepast, en aangepast op zijn maat. Woest verzet niet in de rug , bokt niet, steigert niet, en is nagekeken door de zadelmaker!
- Tandarts... die is geweest en de haken zijn weg (wat zo al heel licht was)

:) ALLE VERDER TIPS VAN HARTE WELKOM!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:41

Als ik je berichtje zo lees krijg ik het idee dat je paard 'uit elkaar valt' als je gaat galoperen. Ik bedoel daarmee dat de achterhand er niet meer onder zit en je paard niet de juiste balans kan vinden.
Dus mijn tip is om goed de achterhand er onder te rijden zodat je bergopwaarts galopeert. Omdat te kunnen moet het paard zijn rug wel gebruiken en gaat hij aan de voorkant ook netjes lopen.

simonek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:17

Hoi,

Dit probleem hebben veel ruiters/paarden. Ik heb je nog niet zien rijden, maar om een probleem op te lossen moet je eerst de oorzaak van het probleem weten. Vaak is het in dit soort gevallen dat de achterhand niet voldoende kracht heeft om te dragen, waardoor ze er onderuit proberen te komen door heel snel te galloperen of uit de gallop te vallen. Een haflinger is eigenlijk gebouwd als trekpaard en loopt hierdoor uit zichzelf veel op de voorhand. Misschien is het handig om je dus eerst op de oefeningen te richten die de achterhand sterker maken, zoals veel overgangen rijden. Dit hoeft niet van draf naar gallop en weer naar draf, maar kan ook gewoon van halt naar stap en van stap naar draf en weer terug en dan van halt naar draf. Misschien lost dit je probleem op, dat zou wel mooi zijn, maar het kan ook een andere oorzaak hebben en dan zul je nog even moeten oefenen en wat mensen laten kijken en die om advies vragen. Foto's plaatsen kan als t mogelijk is ook nog wel helpen voor de mensen die advies geven.

Succes en groetjes!
Simone

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:24

simonek schreef:
Hoi,

Dit probleem hebben veel ruiters/paarden. Ik heb je nog niet zien rijden, maar om een probleem op te lossen moet je eerst de oorzaak van het probleem weten. Vaak is het in dit soort gevallen dat de achterhand niet voldoende kracht heeft om te dragen, waardoor ze er onderuit proberen te komen door heel snel te galloperen of uit de gallop te vallen. Een haflinger is eigenlijk gebouwd als trekpaard en loopt hierdoor uit zichzelf veel op de voorhand. Misschien is het handig om je dus eerst op de oefeningen te richten die de achterhand sterker maken, zoals veel overgangen rijden. Dit hoeft niet van draf naar gallop en weer naar draf, maar kan ook gewoon van halt naar stap en van stap naar draf en weer terug en dan van halt naar draf. Misschien lost dit je probleem op, dat zou wel mooi zijn, maar het kan ook een andere oorzaak hebben en dan zul je nog even moeten oefenen en wat mensen laten kijken en die om advies vragen. Foto's plaatsen kan als t mogelijk is ook nog wel helpen voor de mensen die advies geven.

Succes en groetjes!
Simone

Dit doe ik dus voornamelijk met mijn lesgever. Ik denk dus dat het ook wel zijn bedoeling is dan voor de achterhand. Het klopt ook wat jullie zeggen. Maar normaal krijg je (volgens het boekje) de achterhand eronder als je been bij geeft, en halve ophoudingen maakt? Dat het paard bij wijze onder je in schuift met zijn achterhand, dit is wat ik probeerde met woest (zie start tekst) maar dan wordt hij hard als beton echt voor te zeggen "neee!"

ik kan een filmpje laten zien van mijn laatste dressuurwedstrijd.. en ga je ook zien hoe hij in de galop galoppeert.
HIJ IS WEL NIET DOORLAATBAAR!! daar ik zeer weinig heb ingereden, en hij voor de eerste keer op stiften (kalkoenen) liep, weet niet of het voor hem ook een issue was, en het was buiten op een veld met veel haflingers die toch wel een schroefje los leken te hebben, met een tent én een omroeper(die hoor je ook)
én het was mijn eerst nederlandse proef... haha
maar enfin, zo galoppeert hij dus altijd!
alleen het draf gedeelte is stroefer dan het normaal is.
http://www.youtube.com/watch?v=sSC9RlosluU

het lijkt ook niet zo erg, maar dat is het wel! hier hou ik hem stevig bij, daar ik bang was dat hij over de platen zou gaan ofzo,
maar dit is het traagste tempo dat hij kan! Met een mond van beton! Je ziet in de film ook dat hij vast houdt (drafgedeelte) en plots loslaat.. dat doet hij nu in galop ook en dat gaat steeds beter... als ik maar niet te veel van hem vraag

RoodZonnetje

Re: Trager laten galopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:30

Ik denk dat dit niet zozeer aan je optuiging/instructeur of wat dan ook ligt, maar puur aan het feit dat je paardje nog jong is en dit nog moet leren. Trager galoperen vraagt veel beheersing en kracht in de achterhand, en als dat er nog niet is kan je het ook niet afdwingen of het er toch op een of andere manier uit laten komen. Veel oefenen is het enige advies dat ik kan geven. En dan vooral het aanspringen trainen. Vooral veel korte stukjes galop :)

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:30

Ik heb het idee op het filmpje dat je nogal voorover zit en een beetje zit te duwen in je lijf, net of hij nog niet voorwaarts genoeg loopt ofzo. Probeer achterover op je kont te gaan zitten en gewoon stil te blijven zitten, dat zal al veel schelen.
Verder zou ik niet weten hoe je het op moet lossen omdat ik geen instructrice ben, maar deze tips wilde ik je wel even geven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:31

Woest schreef:
Maar normaal krijg je (volgens het boekje) de achterhand eronder als je been bij geeft, en halve ophoudingen maakt? Dat het paard bij wijze onder je in schuift met zijn achterhand, dit is wat ik probeerde met woest (zie start tekst) maar dan wordt hij hard als beton echt voor te zeggen "neee!"

Het zijn wel spieren die getraind moeten worden, als je op een net ingereden paard gaat zitten lukt je dit ook niet. Kwestie van sterker worden door vooral idd veel overgangen, dan komt dit als het goed is vanzelf :)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:39

Arielle_ schreef:
Ik heb het idee op het filmpje dat je nogal voorover zit en een beetje zit te duwen in je lijf, net of hij nog niet voorwaarts genoeg loopt ofzo. Probeer achterover op je kont te gaan zitten en gewoon stil te blijven zitten, dat zal al veel schelen.
Verder zou ik niet weten hoe je het op moet lossen omdat ik geen instructrice ben, maar deze tips wilde ik je wel even geven.

dat klopt...
Woest schreef:
het lijkt ook niet zo erg, maar dat is het wel! hier hou ik hem stevig bij, daar ik bang was dat hij over de platen zou gaan ofzo,
maar dit is het traagste tempo dat hij kan! Met een mond van beton! Je ziet in de film ook dat hij vast houdt (drafgedeelte) en plots loslaat.. dat doet hij nu in galop ook en dat gaat steeds beter... als ik maar niet te veel van hem vraag

vandaar dat ik zo naar voor zit ;) maar natuurlijk is mijn houding ook een punt! Daar heb ik al een "klap in mijn gezicht" van mijn lesgever over gekregen.. woest sprong rechts altijd verkeerd aan.. DOOR MIJ! Dat is nu super verbeterd, nu is het enkel fout als hij té opgewonden is en eigelijk niet op mijn hulpen wacht.

Maar ivm dat trainen erop... dat is net dé reden waarom ik vraag voor tips! ik weet wel dat ik moet trainen, maar hoe??? dat vraag ik aan jullie :D

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:40

oh inderdaad véél overgangen :)

maar ben bang als ik het in galop doet dat hij weer "beton" wordt en niet meer wil "voelen" naar mijn hulpen. en gewoon zegt "ok ik galoppeer en dat is het ook".

het IS een schat van een paard, dat WIL werken volgens mijn lesgever, maar hij is gewoon énorm koppig. Is het moeilijk, is het niet naar zijn zin... Dan rij je op een blokje koppigheid/beton.

En andere tijden kun je bijna van hem vragen wat je wil, ALS hij wil ;)
Laatst bijgewerkt door Woest op 15-05-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:41

Zoals ik er tegenaan kijk, moet je eerst werken aan de nageeflijkheid in de galop. Als je paard nageeflijk is, ontspant hij zijn rugspieren en gebruikt hij zijn rug tijdens het lopen (anders houdt hij deze strak). Dan pas kan hij op een goeie manier rustiger leren galopperen met een goed ruggebruik. Veel overgangen rijden zonder handgebruik en kleine voltes rijden en langzamer proberen te krijgen middels je zit (langmaken) en desnoods stemgebruik. Als je paard hard wordt in de mond bij de overgangen, moet je de overgangen beter rijden en dat betekent volgens mij in jou geval, geen handgebruik of heel lichtjes ondersteunende ophoudinkjes in samengaan met je zithulpen en evt. stemhulpen.

Succes. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:43

Woest schreef:
maar ben bang als ik het in galop doet dat hij weer "beton" wordt en niet meer wil "voelen" naar mijn hulpen. en gewoon zegt "ok ik galoppeer en dat is het ook".

Misschien is hij beter te rijden wanneer je hem op een volte zet?

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:45

Wat je ook kan doen is je paard op de volte laten galopperen, zodat ie sterk word in de achterhand en je hem uiteindelijk meer kan oppaken. Ik had dit 'probleem' ook gehad. Maar dan spreek je wel over een paar maanden voordat je paard eindelijk een rustig galopje kan galopperen. volgens my is het niet helemaal goed uitgelegt, haha.. maar twas te proberen :+

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:46

merci vur voor de tips. Hij krijg ik zaterdag's om de twee weken les voor (voornamelijk zithulpen) maar zoals ik soms zeg.. ene keer reageert hij meteen! dan moet je je hakken uitdrukken, zwaar en langmaken en hij staat stil, en andere keer kan je de aarde verzetten, maar je krijgt hem niet stil zonder aan de teugels te sleuren!

Ik ben nog erg aan uitzoeken wanneer hij hoe doet, maar ik heb stilaan door dat het is als ik meer van hem vraag dan hij gewoon is!
En hij weet volgens mij dat ik dan gewoon "opgeef" en maar ga uitstappen... maar om die drempel te verleggen en het "gevecht" aan te gaan, tot hij het opgeeft.. daar heb ik soms geen zin in (en dat is fout van mij!)

@ heino: ik rij voornamelijk op de volte :) wel een GROTE volte tot de helft van een +- 60lengte bak en af en toe rechtdoor (maar daar is het zand dieper)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 17:48

merci trouwens voor jullie reacties, dat helpt me meer nadenken.

ik weet héél goed dat het niet van vandaag op morgen gaat. Maar het feit dat mijn draf zo vooruit gaat, wil ik dat mijn galop ook vooruit gaat!
Ik richt me niet echt op de wedstrijden, maar er staat op mijn protocol steeds:
Draf gedeelte:
- mooi doorlaatbaar
Galop:
- ongecontroleerd
- tegen de hand
- gehaast
ect...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:49

Woest schreef:
merci vur voor de tips. Hij krijg ik zaterdag's om de twee weken les voor (voornamelijk zithulpen) maar zoals ik soms zeg.. ene keer reageert hij meteen! dan moet je je hakken uitdrukken, zwaar en langmaken en hij staat stil, en andere keer kan je de aarde verzetten, maar je krijgt hem niet stil zonder aan de teugels te sleuren!

Ik ben nog erg aan uitzoeken wanneer hij hoe doet, maar ik heb stilaan door dat het is als ik meer van hem vraag dan hij gewoon is!
En hij weet volgens mij dat ik dan gewoon "opgeef" en maar ga uitstappen... maar om die drempel te verleggen en het "gevecht" aan te gaan, tot hij het opgeeft.. daar heb ik soms geen zin in (en dat is fout van mij!)

@ heino: ik rij voornamelijk op de volte :) wel een GROTE volte tot de helft van een +- 60lengte bak en af en toe rechtdoor (maar daar is het zand dieper)

Graag gedaan. Toch zou je ook voor de overgang terug de volte kunnen gebruiken, door deze zo klein te maken dat je het echt wat moeilijker voor hem maakt. Als je terug naar de draf wilt en hij reageert niet op een zithulp, dan maak je de volte zo klein dat hij zijn balans niet houdt en terugvalt naar de draf. Dit kun je dan gaan uitbouwen naar een overgang die wel in balans lukt. Als je wilt oefenen om langzamer te draven, dan blijf je zo klein zoals je paard aangeeft het net aan te kunnen. Als hij dan bijna in draf valt, hou je hem toch met de been voorwaarts. Zo moet hij echt aantreden van achteren en zijn best doen en dus sterker worden om ook een lager tempo aan te kunnen. Meestal is het dus een kwestie van balans en kracht. Misschien kun je ook al vanuit een heel langzaam draf tempo aangalopperen zodat je meteen al in een langzamere galop komt. Daarbij wel opletten dat je hem dus niet eerst laat versnellen in de draf voordat je naar de galop gaat. ;)

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:12

Ik denk dat je, hoe moeilijk het is, minder met je handen moet werken en meer op je zit om de achterhand erbij te krijgen. Maak je wel eens een sprongetje? Daar wordt de achterhand ook sterk van :)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:25

nee, alé, zeer zelde, omdat woest dat niet fijn lijkt te vinden, hij komt ook niet hoger dan 40 cm, en raakt de balk vaak, hierdoor is hij ook eens mank geweest, en dat zie ik liever niet zitten. Vrijspringen heb ik wel gedaan dat gaat nog redelijk maar wel moeizaam

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:29

En tijdens het longeren over balkjes laten lopen, heb je dat weleens geprobeerd?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:15

Tja ik denk dat het een beetje moeilijk is jou instructie te geven, Je vertelt dat je een heel goeie instructeur hebt, en die gebruikt een systeem waar je zelf ook naar opkijkt (dus heel goed in jouw ogen), Hij geeft jou dus les stap en draf zei je zelf want de gallop daar wil hij nog even afblijven omdat hij vind dat jij en/of je paardje er nog niet klaar voor zijn.
Als je echt vertrouwen in jouw trainer hebt, waarom wil je dan iets anders gaan trainen dan dat wat hij jou opgeeft ????? Das eigenlijk gedeeltelijk ook zijn werk, en de opbouw van de training teniet doen, op deze manier werk je elkaar alleen maar tegen, train exact wat jouw trainer jou in de les laat doen, en niks anders, op die manier kan je ook laten zien aan je lesgever , zie maar hier heb ik op geoefend en het grootste deel ervan lukt zoveel beter nu, maar dit of dat onderdeeltje kan je dat nog eens bekijken want hier krijg ik het toch nog niet echt klaar.
En op deze manier ben je dan echt samen en opbouwend aan het werken.

Je zegt zelf ook dat je jouw paardje af en toe niet stil krijgt zonder aan de teugels te sleuren, wel dan is hij dus nog niet nageeflijk hééééééé, ook al doet hij het soms wel, jij moet oefenen en trainen dat je paard niks anders meer wil doen dan bij jou zijn, en dat hij dus altijd doet wat jij vraagt en niet soms.

Het paard is hier niet in de fout, wijs dus ook nooit naar je paard van jij doet dit of dat verkeerd, neee jij bent op dat moment ergens fout, en dat had je maar moeten zien aankomen en daar dan juist op reageren, je paard is eigenlijk jouw spiegel.

Wees niet boos op me dat ik dit hier nu zo schrijf hé, het is zeker niet aanvallend bedoelt, ook ik wil je hiermee mee helpen, en ik weet dat het niet leuk is zoiets te horen, maar het is echt wel zo.

En ik vind het ook heel goed dat je dressuurmatig met je paardje aan het werk wil, das trouwens ook heel goed voor de opbouw van zijn bespiering, maar hou er altijd rekening mee dat jouw paard niet echt de conformatie van een dresuurpaard heeft, eigenlijk is hij gebouwd als een trekpaard, maar dat wil niet zeggen dat hij het niet zou kunnen leren, veel buigoefeningen, rechtrichten, en vertikale en laterale nageeflijkheid, en dit dus altijd en niet soms.

Bouw je oefeningen op , train iets nieuw echt appart en los van de rest, doe nooit teveel ineens, neem er je tijd voor, maar geef nooit op, als je aan iets begint moet je het ook afwerken en niet zeggen ik heb er voor vandaag genoeg van (dat had je dan maar moeten bedenken voor je aan dat onderdeel begon), beloon je paard als hij het goed doet, en nooit trekken in die mond ook al wil hij op dat moment niet stoppen, verzin dan iets anders geef even weer gas bij, doe hem even wijken, en vraag hem dan heel vriendelijk opnieuw te stoppen, doet hij het weer niet ok, gewoon weer gas bij en weer wijken, tot hij uiteindelijk op jouw eerste en zachte vraag stopt, beloon dan heel uitbundig, braaf paard en weer op stal of naar de weide.
Maar wees consequent, nooit boos.

Veel succes

Woest schreef:

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:22

aeolusnr1 schreef:
Het paard is hier niet in de fout, wijs dus ook nooit naar je paard van jij doet dit of dat verkeerd, neee jij bent op dat moment ergens fout, en dat had je maar moeten zien aankomen en daar dan juist op reageren

Dit ben ik absoluut niet met je eens. Zoals ik het lees is het paard simpelweg fysiek nog niet sterk genoeg om tragere en verzamelder te galloperen. Dat is niet de fout van TS, dat is moeder natuur die tijd nodig heeft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:20

Net daarom hé, wijs dus niet naar je paard zeg niet dat het paard hier fout is, want dat is het dus echt niet. Het is er gewoon nog niet klaar voor, en de ruiter ook niet.

Heino schreef:
aeolusnr1 schreef:
Het paard is hier niet in de fout, wijs dus ook nooit naar je paard van jij doet dit of dat verkeerd, neee jij bent op dat moment ergens fout, en dat had je maar moeten zien aankomen en daar dan juist op reageren

Dit ben ik absoluut niet met je eens. Zoals ik het lees is het paard simpelweg fysiek nog niet sterk genoeg om tragere en verzamelder te galloperen. Dat is niet de fout van TS, dat is moeder natuur die tijd nodig heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:21

Nee ok, maar zeggen dat de ruiter dan fout is, vind ik niet terecht :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:42

Dit is eigenlijk een discusie die niet gevoerd zou moeten worden hier in dit topic, maar wie is er dan fout in jouw ogen.
En het woord fout is eigenlijk hier ook niet helemaal correct, het is de ruiter die de juiste aanwijzingen naar zijn paard moet trachten over te brengen, en dan tot een samenwerking met het paard te komen door wederzijds begrip.
Als het paard gewoon doorloopt is dat niet het paard dat nu zegt ik zal die ruiter eens gaan jennen, neeee zo denkt een paard echt niet.
Er is op dat moment een misverstand, een elkaar niet goed begrijpen, en het paard kiest een uitweg die voor hem het meest voordelig is, de ruiter kan het nooit op kracht winnen van een paard, dus trekken heeft hier geen zin, maar door het verstand van de mens, kunnen wij het het paard net iets moeilijker maken (wijken voor het been bv.) en dan net daarna opnieuw onze vraag stellen maar op een manier alsof we het echt voor de eerste keer vragen met de glimlach, dus niet boos, doet hij het ok braaf paard , doet hij het niet, begin weer overnieuw, maak het hem moeilijk (wijken voor het been) uiteindelijk soms na meerdere keren dit te doen zal het paard zelf kiezen ik stop , en zie das nu toevallig wat wij eigenlijk bedoelden, dus belonen.
We moeten het zover kunnen krijgen dat ons paard eigenlijk denkt dat hij zelf de juiste oplossing gevonden heeft, en dus zelf beslist te doen wat wij eigenlijk van hem vragen.
Maar geef nooit op in zo'n situatie, voortdoen tot je paard het juiste kiest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:51

Maar ik heb niet het idee dat de ruiter hem dingen af wil dwingen oid, of dat ze echt de verkeerde hulpen geeft :)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:09

Wat een fijne manier is om een paard een gecontroleerde galop sprong te laten maken is twee balkjes op 9 en 3 uur op de volte te leggen, dan galop aan springen en proberen in 1 tempo te galoperen, verlichte zit aannemen, het tempo mag best vrij stevig zijn, als het maar een constante is, 1 tempo, de balkjes neem je mee in de galop. De eerste paar keren zal je paard erover springen, erop anticiperen, versnellen, weg rennen, ontwijken ect. Gewoon volhouden en het blijven meenemen in je training. Wanneer je de galop in 1 tempo kunt blijven rijden over de balkjes kun je tempo wisselingen toevoegen, start de galop met je normale tempo, rij terug door even in je zadel te zitten, en rij weer op. Tel de passen tussen de balkjes, probeer meer of minder passen te krijgen. Probeer licht in de hand te blijven, die verzameling van die trage galop komt met versteviging van die achterhand, maar je zult zien dat als je het gevecht om de mond achterwege laat, en je concentreert op het constante tempo, die verzameling en gedragenheid er ineens is. En dat gaat echt niet van vandaag op morgen, je hebt wat weekjes werk voor de boeg!! Buiten ritten maken is ook super. Kies ruime paden, voel hem de galop verruimen, als hij in eerste instantie gaat stormen laat hem maar paar passen, voel dan dat je terug kunt rijden, en rij dan weer op. Blijf stil en rustig en zacht in je handen, dat zijn hoofd omhoog komt geeft nu even niet, het gaat om het vergroten van de sprong van de galop. Het zit hem in de balans van je paard en de sterkte van zijn achterhand.