Stijgerende pony, uit verlatingsangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeHorses

Stijgerende pony, uit verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:06

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even iedereen prijzen die altijd zulke goed antwoorden geven op berichten/problemen.

En ik weet niet of dit bericht hier goed staat hoor, xx :P

Nu mijn probleem:

Ik heb een pony sinds kort. Het is een witte Arabier x Welsh van 15 jaar oud.
Toen ze naar mijn stal kwam, kwam ze samen met Sylvia, dat is een bruine pony van 19 jaar.
Dat zijn dus twee vriendinnetjes(beide zijn merries). Mickey (mijn pony) heeft verlatingsangst. Als ik wil rijden moet ik altijd eerst Sylvia uit de weide halen en dan Mickey want als Mickey alleen in stal staat wordt ze helemaal gek, dan gaat ze rondjes draaien en hinniken en probeert te ontsnappen zodra de stal opengaat. Ik kan dus ook niet opzadelen of poetsen dan. Zodra ik dan Sylvia in de box naast haar zet is alles over. Zo vreemd. Maar dit wordt op den duur natuurlijk wel vervelend. Ze steigert ook zodra ze Sylvia uit het oog verliest. Als Sylvia bijv. nog in de weide staat en ik wil Mickey nar stal brengen dan gaan ze heel erg steigeren. Ze staat hier nu zo’n drie weken, ik hoop echt dat het overgaat. Met rijden (ook zonder Sylvia) is er niks aan de hand.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Xjes FreeHorses

Hoefjes Mickey

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:01

Ja wat je zou kunnen proberen is heel veel te oefenen telkens korte stukjes wel 20x per dag .... ga je niet rijden....
Haal je haar weg 10 sec ff alleen en weer trug 2e keer 30 sec en weer trug maak er een soort spelletje van... dan weet ze dat ze ook altijd terug gaat....

Krips

Re: Stijgerende pony, uit verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:05

Jaa, daar ga ik in mee. Waarschijnlijk is het gewoon echt angst. Dat moet je uitbreiden, ze moet weten dat ze weer terug komt. En zorg ook dat ze bezig kan blijven. Eén van mijn paarden heeft er ook erg veel last van, maar zodra ik zorg dat ze hooi of gras heeft is het al een stuk minder.

aeolusnr1

Re: Stijgerende pony, uit verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:00

Het systeem/principe dat ze hiervoor inderdaad al aanhaalden is dus een goede manier, steeds een beetje langer en steeds opbouwen.
Maar om dit ook klaar te krijgen zul jij er wel moeten staan als leider, als je paard jou niet als de echte leider ziet, zal het gaan twijfelen en zal zelf een oplossing gaan zoeken, endas echt nooit wat wij als goed zullen zien.
Oefen ook heel wat met grondwerk, maar wees heel streng, half goed is dus niet goed, een paard denkt (wit-zwart), het is goed of het is slecht maar zo een grijze zone (bijna goed), dat brengt een paard alleen in verwarring.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:17