Tips voor hals meer laten dragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chen

Tips voor hals meer laten dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:03

Hallo,
Rijd nu een tijdje op een erg leuk paardje van mijn vriendin en het gaat de goede kant op.
Nu zou ik alleen graag willen dat zij haar hals meer gaat dragen in de oprichting maar hebben jullie hiervoor bruikbare tips en of welke oefeningen zijn hiervoor geschikt?
Alvast bedankt!

Patriciavt

Re: Tips voor hals meer laten dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:05

Ik weet niet of het hetzelfde is als jij bedoelt, maar ik ben ook bezig in de training om mijn paard wat meer omhoog te rijden ipv achter de LL en diep. Ik rijd hiervoor veel tempowisselingen, geef ophoudingkjes zodat hij omhoog komt en blijf eraf (uiteraard wel contact) als hij daar loopt waar ik hem wil hebben.

Is niet een kwestie van 3x oefenen, dat duurt wel ff :P

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:14

oke thanks voor de tip. zal even proberen een foto te plaatsen straks van hoe het er nu uit ziet...

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:31

Afbeelding

en

Afbeelding

Ze word wel beter maar het kan voor mij nóg net effe wat meer, iemand veder nog oefeningen waardoor dit beter word misschien?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:32

Het zou er al heel anders uitzien, als het neusje er iets uit gaat ;) Ze loopt nu net achter de LL, op of nét voor de LL geeft al een meer opgericht beeld :)

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 23:38

klopt! Alleen moet ik haar wel aan elkaar blijven rijden op de 2e foto want anders word ze nogal lang. Deze foto's zijn ook alweer van 2 weken terug en er is alweer veel verbetering. zal er morgen even foto's op zetten van 2 dagen terug daar zie je ook dat ik het neusje er wel uit rijd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:52

Idd wat meer het neusje er eruit en denk dat jezelf heel veel aan je eigen moet werken, je hebt te veel in je handen, laat het paard op zijn eigen benen lopen, jij kunt zijn hoofd niet dragen, hij loopt ook niet ontspannen over zijn rug, dat kan ook niet omdat hij zijn achterhand niet gebruikt

Hij heeft een heel erge duwende beweging , ga eens aan het werk met het rechtrichten om meer zijn achterhand er onder te krijgen , dan kan hij ook jou beter dragen, hij loopt heel erg op de voorhand, als hij leert meer te dragen zal hij voor ook opgerichter kunnen lopen, dat komt tenslotte van van achteren.

Dus ja je zult heel erg aan jezelf moeten gaan werken ,neem les om te leren hoe je je paard kan trainen , neem vooral de tijd, want dit kun je niet in een uurtje of week, het paard zijn spierne moeten getraind en zijn balans moet verandert.

Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:06

Zal morgen foto's plaatsen. Paard zijn achterhand moet eerst sterker worden maar dat zijn dingen die tijd kosten en dus niet van de één op de andere dag komen... Ook heb ik al les van een ervaren instructrice. Achterhand komt er wel goed onder alleen ze heeft te weinig kracht van achter maar met schijnovergangen werk ik daaraan. Ik heb bijna 2,5 jaar niet gereden en hoe het er nu uit ziet daar ben ik op dit moment tevreden mee ookal zie ik zelf ook wel dat er dingen beter kunnen. Ook waren we al bezig met het rechtrichten op foto 2 kom ik alleen net uit een wending misschien dat je dat ziet, op foto 1 is ze netjes rechtgericht en rijd ik op beide teugels en beide benen. Ze mist dus de kracht van achter maar daar werken we hard aan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:24

Rechtrichten is niet rechtuit lopen, het paard gebruikt zijn achterhand niet goed, hij duwt teveel, vraag je instructrice wat rechtrichten is en wat er gebeurd in het lijf van het paard.

Je ridj idd veel op de teugel, laat die eens losser zodat het dier zijn eigen hoofd gaat dragen, maar dat kan ook alleen maar als hij van achter goed loopt, hij gebruikt teveel onderhals spieren . train zijn boven lijn, hij loopt ook niet ontspannen over de rug.
Blijf uit zijn mond en rij meer op je indirecte teugel hulpen en je zit, ga eens doorzitten en en hou het tempo laag en werk aan het voorwaartse, met schijnovergangen kom je niet veel verder, je kan beter zijgangen gaan oefenen in stap, b.v als je naast het paard loopt, dan kun je ook zien wat er gebeurd in zijn lichaam.
Nu valt het paard echt op de voorhand , werk ook aan stelling en buiging ook op de lange zijde , maar werk vooral veel op de basis volte , denk zelfs dat je dat de komende maanden beter kan doen, rechtuit rijden kan nog niet met dit paard, dat zal waarschijnlijk nog wel een aantal jaar gaan duren.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 00:47

''rechtuit rijden kan nog niet met dit paard, dat zal waarschijnlijk nog wel een aantal jaar gaan duren''

daarin kan ik helaas niet met je meegaan vind ik een beetje te zwaar getilt, je hebt n.l ook maar 2 foto's gezien, juist dingen die niet goed gaan moet je oefenen niet uit de weg gaan vind ik persoonlijk. Ik stap extreem veel met haar waardoor haar achterhand goed sterk word, de rest komt allemaal wel eerst sterker maken. Ik ga er zeker een keer naast lopen en daarmee wat spelen. Op mijn zit gaat ze trouwens ook erg goed reageren wat ik erg belangrijk vind ze komt er ook netjes op terug ik heb een hele stille hand en rijd dan ook meer met mijn benen als met mijn handen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:25

Belangrijk is het laten lopen op eigen benen, als je de teugels losgooit, loopt je paard dan gewoon door of snapt hij er niets meer van?
Probeer geen gewicht in je handen te hebben. Als hij wel gewicht in je handen legt geef dan een ophouding in combinatie met been. Je paard schiet, als je het goed doet even met het hoofd omhoog. Beloon hem daar voor en vraag voorzichtig weer wat aanleuning. Op het moment dat hij weer gewicht in je handen gaat leggen probeer dan het rijtje te herhalen. Je paard gaat zo vanzelf meer opgerichter en fijner lopen. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:01

Je moet oefeningen uit de weg gaan die het paard nog niet snapt en jij ook nog niet lijkt me.
Heb je geen betere foto`s dan, want dan zet je nu precies 2 foto` s neer waar het paard gewoon niet netjes draagt en jij te veel met je handen het paard vast houd,

Blijf uit die mond en leer het paard lopen met jou op zijn rug, zolang jij de stoorzender bent kan het paard niet gaan dragen of ontspannen over de rug.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 16:46

En jij denkt dat ik niet weet hoe ik op een rechte lijn moet rijden? Ik ga oefeningen niet uit de weg, ik oefen ze totdat ze goed zijn. En ik ben ongeveer anderhalve maand nu bezig met haar (haar eigenaresse rijd er zelf ook nog op trouwens) maar dat wil niet zeggen dat ik haar gelijk in alle richtingen krijg waar ik dat wil, dat heeft gewoon tijd nodig dus daarom ook foto's van hoe snel ze verbeterd hier heb je ook een beter beeld van hoe ik haar wil hebben.
En btw ben ik heel stil in mijn handen en rijd ik meer met mijn benen als met mijn handen, alleen moet ik haar wel bij elkaar blijven rijden en mag ze zich niet lang maken (wat ik samen met ophoudingen maar bovenal BEEN oplos) anders komt die achterhand er ook nooit onder!
Ook breng ik een stuk of 5, 6 keer in een kleine 3 kwartier mijn handen naar voren, rijd ik haar met been erbij en vang ik dat weer op zo komt ze mooi los vd hand, heb er ook een foto bij gedaan waarvan je kunt zien wat er gebeurd als ik mijn handen naar voren breng.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn van de 11e

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:55

Je zal echt wel rechte lijnen kunnen rijden, maar zoals ik zie op de foto heb je te veel druk op de teugel.
De een na laatste foto vind ik van deze 4 het netst, dan heeft hij een ontspannen onderhals en van uit daar kun je hem gaan oprichten vanuit achter door wat meer te gaan zitten.
De laatste foto geef je te veel , want het paard zwiept enorm met zijn staart, dus ja er is nog heel veel verfijning te doen en dat moet echt vanuit jou komen.
Werk eens op voltes met de juiste stelling en buiging ,daar krijg je het achterbeen mee onder controle , ik weet niet of je les krijgt?

Geloof ook best dat je rechte lijnen kan rijden dat is niet zo heel moeilijk, maar het gaat erom welke techniek je erbij gebruikt,
Je paard tussen je benen en handen opsluiten, of het meer techniek gebruiken en stelling en buiging vragen en het paard op eigen benen laten lopen inplaats van opsluiten, als die techniek goed is dan pas kun je gaan werken aan de oprichting, het paard zijn achterhand moet sterk genoeg zijn .
Ook komt de oprichting niet van uit voor, maar vanuit achter.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:02

midgie schreef:
Je zal echt wel rechte lijnen kunnen rijden, maar zoals ik zie op de foto heb je te veel druk op de teugel.
De een na laatste foto vind ik van deze 4 het netst, dan heeft hij een ontspannen onderhals en van uit daar kun je hem gaan oprichten vanuit achter door wat meer te gaan zitten.
De laatste foto geef je te veel , want het paard zwiept enorm met zijn staart, dus ja er is nog heel veel verfijning te doen en dat moet echt vanuit jou komen.
.

Ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat er frustraties ontstaan op hetgeen Midgie allemaal aangeeft hier. Midgie, de een na laatste foto lijkt mij een foto waarop ze aan het uitstappen is (er is totaal geen aanleuning/contact, zie teugel). Vanuit dat punt kun je je paard never nooit in de oprichting gaan krijgen.............

Wat betreft de laatste foto waar je naar refereert, paard zwiept met de staart (je interpreteert hier een foto door te zeggen dat ze teveel zou geven omdat het paard zwiept met de staart......voor hetzelfde geld zat er een vlieg).

Wat ik even duidelijk wil maken is dat het lastig is om op foto's te reageren omdat het een moment opname betreft, ik vind de toon in je berichten alleen niet al te vriendelijk. (ff off topic)

Wat betreft de foto's een hele verbetering al met de eerste foto's naar mijn idee. Hij loopt idd nog niet goed achterop, maar dat gaf je zelf ook al aan. Naarmate hij achter sterker wordt zal de oprichting ook makkelijker gaan. Belangrijk is om lekker vooruit te blijven rijden en veel te schakelen met je paardje. Het enige dat mij verder opviel op de laatste foto's waren je handen. Voor mijn gevoel wat laag en kort tegen de boom van het zadel aan (wellicht aandachtspuntje?)

Heel veel succes met je paardje verder!!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:09

Ik ben het met bugpluisje eens.
Midgie, durf eens verder te kijken dan paardenbegrijpen.nl. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:24

Shattered schreef:
Ik ben het met bugpluisje eens.
Midgie, durf eens verder te kijken dan paardenbegrijpen.nl. :)

Ik kijk zelfs nog verder ;)

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:29

bugpluisje schreef:
midgie schreef:
.

Ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat er frustraties ontstaan op hetgeen Midgie allemaal aangeeft hier. Midgie, de een na laatste foto lijkt mij een foto waarop ze aan het uitstappen is (er is totaal geen aanleuning/contact, zie teugel). Vanuit dat punt kun je je paard never nooit in de oprichting gaan krijgen.............

Wat betreft de laatste foto waar je naar refereert, paard zwiept met de staart (je interpreteert hier een foto door te zeggen dat ze teveel zou geven omdat het paard zwiept met de staart......voor hetzelfde geld zat er een vlieg).

Wat ik even duidelijk wil maken is dat het lastig is om op foto's te reageren omdat het een moment opname betreft, ik vind de toon in je berichten alleen niet al te vriendelijk. (ff off topic)

Wat betreft de foto's een hele verbetering al met de eerste foto's naar mijn idee. Hij loopt idd nog niet goed achterop, maar dat gaf je zelf ook al aan. Naarmate hij achter sterker wordt zal de oprichting ook makkelijker gaan. Belangrijk is om lekker vooruit te blijven rijden en veel te schakelen met je paardje. Het enige dat mij verder opviel op de laatste foto's waren je handen. Voor mijn gevoel wat laag en kort tegen de boom van het zadel aan (wellicht aandachtspuntje?)

Heel veel succes met je paardje verder!!

Bedankt Bugpluisje. Ik zie het namelijk ook zo.
Ik zal zeker op mijn handen gaan letten en zal in de toekomst nog wel wat foto's plaatsen.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:29

Pff heb nu hele het topic gelezen, duurde eventjes... Ik vind dus eig de 2e foto het fijnste.... Ik vind dat het paard hier een ronde bovenlijn laat zien op de foto, waarvan ik het een aangenaam gezicht vind, hi zou ind meer in de opwaarste houding mogen lopen, maar misschien is jou paard op stand ook wel heel erg horzizontaal. En natuurijk moet je denk ik het neusje er meer uit willen, maar dat is denk ik nu heel het probleem waarom je hulp op het forum hebt gevraagd...
Dus ik denk dat je wel goed op weg bent en dat je net zoals een aantal bokker s al aangeven veel moet schakelen, ik wil je alleen als tip mee geven dat je kleine korte schakelingen moet maken, denk aan 3-4-5 passen en weer terug en weer extra terug en weer nromaal draven en weer 3 passen veruimen en weer normaal en weer extra bina stap, maar allles met regelmaat. Als je dt een maandje doet... denk ik at hij sneller reageerd en sneller in het achterbeen word, en ik denk uitendlijk beetje bij beetje nog iets meer in de oprichting. Maar onthoud dat niet alle paarden die "boven in met het neusje eruit"in de oprichting lopen. Ik denk nml dat jou 2e foto het beste is omdat hij hier wel aan elkaar is en de laatste fotos zijn galop fotos op het moemnt dat hi naar boeven en naar voren aansprint en dus niets te maken heeft met dat die beter zijn zoals midgie o.a zegt.
Maar goed het blijft een forum dus ik hoop dat je uit alle reacties een bruikbaar eind doel kunt halen. succes

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:44

Hoi!

Misschien heeft het er ook mee te maken dat je je handen op zijn schoft houd en daarbij lichtelijk je handen vast zet. Ik zou je handen wat hoger houden en veel overgangen en tempowisselingen maken. Idd de achterhand sterker maken, kun je ook doen door lekker langs de weg te gaan galoperen (rechte stukken).

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:47

hooi,
wat ik merk is dat tijdens het doorzitten het paardje dat ik rijd meer opgericht gaat lopen, help miss bij jou ook ;) je kunt m dan vind ik ook actiever maken ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:55

Hoi! inderdaad echt wel verbetering te zien op de foto's. uit eigen ervaring geef ik je ook mee je handen wat meer te dragen en naar voren te zetten. Mijn paard liep eerst ook graag wat achter de teugel, en toen ik echt op mijn handhouding ben gaan letten bleek dat ik puur daardoor onbewust net iets te streng was... Nu, na een aantal weken, ook echt verschil te merken!
Dus dat kan al veel schelen. Uiteraard wel in combi met overgangen en tempowisselingen, maar dat staat hierboven al een aantal keer ;)

Succes verder!!

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:50

Dank jullie wel voor de bruikbare tips. Ga er hard aan werken.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:23

probeer mischien ook met larzen te gaan rijden
mijn paard wou liever geen contact en kroop veel te diep en achter de loodlijn
ik ging met larzen rijden en drukte met mijn kuit het paard omhoog
dit heeft heel veel gehoplen en kwam achter de loodlijn vandaan en liep netjes op de loodlijn
probeer ook geen piano te spelen foei :) heb ik ook hihi
en probeer ze iets meer te dragen en iets voor je te houden

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:28

Ik zou idd ( als ik de foto's heb gezien) zeggen : werk ook aan je eigen balans, je houding en zit.
Als jij voorover hangt, plaats je meer gewicht op de voorhand.
Ook mag je wel wat meer toestaan met je hand.
( je zei dat je foto's had geplaatst waarbij je toestaat met je hand?
maar ik kan die foto niet vinden eerlijk gezegt :o
ik vind je vrij streng met je handen. altans zo lijkt het op de foto's. )

Je kunt ook veel overgangen rijden, of sluiten-wegrijden-sluiten-wegrijden etc. ( tempowisselingen)
Ook zou ik me eerst focussen met het paard goed rechtrichtten.

Wanneer je dus een onafhankelijke zit hebt, je paard goed aan het been is en rechtgericht,
zal het paard ook meer met de achterhand ondertreden.. waardoor je paard dus van voren meer opricht als het ware.

Ik weet niet wat voor niveau de andere ruiter rijdt?
Heb je ook les?
Verzameling en oprichting komt toch echt van achteruit... daarvoor moet het paard sterke rug en buikspieren hebben...
Dat vereist toch wel enige verstandige training... iig veel succes ermee!
Ik denk dat dat met de juiste instelling en de juiste hulp best wel gaat lukken :)